Webhallens returtaxor - HELT GALET!

Permalänk

Webhallens returtaxor - HELT GALET!

Det ligger ju i näthandelns natur att man returnerar saker med lite större frekvens än när man köper det i butik då man inte har möjlighet att pilla på grejen i fråga. Därför är inte bara fraktpriset en viktig faktor i valet mellan webbutiker, utan även vad de har för policy när det gäller returer.

Vanligtvis handlar jag av inet eller dustin (komplett har alldeles för höga fraktkostnader, så de skiter jag i), men ibland även från webbhallen.

Sist inhandlades 3 ynka ram-minnesstickor, vilket gav en fraktkostnad på typ 29 kr. När de visade sig vara fel och jag använde ångerrätten så löd deras returregler som så att det är företagspaket som ska användas vilket resulterade i NÄRMARE 200 KR FÖR ETT PAR SKETNA RAMMINNEN!!!

Helt sjukt - jag har returnerat datorskärmar för en billigare peng än så eftersom andra webbutiker har vett nog att inte skinna en på returfrakten - men man lär sig sin läxa och nu har jag märkt att jag helt enkelt inte handlar från dom längre eftersom jag tar eventualiteten av en retur med i beräkningarna.

Så för er som liksom jag inte var medvetna om detta och är osäkra på om ni kommer att returnera ert webbköp, tänk er för innan ni väljer webbhallen.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Har inte hört att de kan kräva vilken typ av retur du gör framför allt inte att de kan kräva en dyrare leveransform än de själv skickat varan med (om de inte väljer att stå för kostnaden förståss). Dock ska du tänka på att du är ansvarig för att produkten kommer fram hel till försäljaren men Posten försäkrar andra typer av leveranser också så välj du ett som passar dig skulle jag säga och skit högt i löjliga returnbestämmelser som inte har fäste i distansköplagen.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Inet kräver också företagspaket. Dock kan man tycka att man borde få skicka som man vill, men det kanske ger problem om de skall kvitta ut dussintals paket om dagen från postens kontor(posten lär inte dela ut stora privatpaket, måste hämtas).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Keeper of Traditions

om det är fel på produkten ska väl de stå för frakten tillbaks?

Så var det i alla fall för mig när jag inhandlade min skärm och tvingades byta den

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
om det är fel på produkten ska väl de stå för frakten tillbaks?

Så var det i alla fall för mig när jag inhandlade min skärm och tvingades byta den

Tror mer att han valde fel produkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Så här står det i Webhallens köpvillkor:

Citat:

Observera att större försändelser måste returneras som företagspaket. Postpaket och rekommenderade brev körs ej ut till Webhallens centrallager och vi har därför ej möjlighet att hämta ut dessa. Ångerrätten omfattar inte varor som inhandlas i våra butiker. Du har dock sju dagars öppet köp på plomberade produkter.

Frågan är om dessa villkor är förenliga med Distansavtalslagen. Tror faktiskt att jag skall skriva ett mail till Konsumentverket och fråga.

Edit: Mail skickat...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

@Bergling
Ser fram emot att få reda på svaret på den frågan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Man har ju enligt lag 14 dagars ångerrätt vad jag vet, så deras villkor är ej förenliga med svensk lagstiftning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergling
Så här står det i Webhallens köpvillkor:

Frågan är om dessa villkor är förenliga med Distansavtalslagen. Tror faktiskt att jag skall skriva ett mail till Konsumentverket och fråga.

Edit: Mail skickat...

Väntar med spänning

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Inaktiv

Beställ inte saker om du måste returnera dom? Låter som om du beställer saker på löpande band, idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Beställ inte saker om du måste returnera dom? Låter som om du beställer saker på löpande band, idiotiskt.

Han kanske har råd

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Man har ju enligt lag 14 dagars ångerrätt vad jag vet, så deras villkor är ej förenliga med svensk lagstiftning.

Bara på postorder.
I butik finns det ingen lag om någon form av ångerrätt, utan det är endast goodwill om företaget erbjuder det.

När det gäller returer - Det är klart att de vill ha prylarna skickade med en spårbar försändelse.
Annars skulle det vara busenkelt behålla varan och hävda "Nä, men, asså, jag skickade in dem som brev. Jag lovar"
Jag är säker på att många hade försökt utnyttjat den möjligheten om den fanns..

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skanepiraten
Han kanske har råd

//skane

Då har man också råd att behålla prylarna...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Sötast

Jag kan inte minnas att jag har returnerat en enda vara från onlineköp hehe....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jag kan inte minnas att jag har returnerat en enda vara från onlineköp hehe....

Precis - men här har vi någon som skickar tillbaka allt han beställt...och gnäller på priset för det?

Skrattretande.

Permalänk
Inaktiv

Först o främst, Posten levererar endast Företagspaket till just då företag.

Dvs postpaket och annat returneras till avsändaren. Ibland kan väl något slinka igenom men som regel inte. Posten tar ut en kostnad för detta, inte Webhallen.

Köper du en produkt hos Siba som du vill lämna tillbaks, ska dom betala bensin/busbiljett osv för att du vill lämna tillbaks varan?

Och givetvis behövs spårbarhet (kolli id) annars finns det inget att göra om det kommer bort. Men självklart kan du skicka det i brev men kommer det bort så är det din risk, varken Posten eller Webhallen kommer att ersätta dig.

Rekommenderat brev kanske funkar istället? Fast du lär inte spara många kronor på det är jag rädd.

Eller hur gör andra företag, betalar dom returen om man helt enkelt ångrar sig ?(dvs inget fel på varan man vill bara inte ha den)

Permalänk
Medlem

Rekomenderat brev är så vitt jag vet försäkrat upp till 10000kr samt spårningsbart och kostar bara 50kr extra.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

När de visade sig vara fel

Menar du att du att de var trasiga, att butikens information om minnena var fel eller att du inte hade kollat upp vilka du skulle ha? Jag har svårt att tänka mig någon egenskap hos ett par minnen som inte kan förmedlas tillräckligt tydligt med en bild och en kort text.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag tror nog butikerna vill ha företagspaket just för att få paketen levererade till sig, de vill inte själva transportera en massa paket mellan det lokala postkontoret och de egna lokalerna.
Dvs rek. brev lär ju vara värre snarare än bättre ur deras perspektiv.

Vad gället ångerrätt (dvs inget fel på varan, kunden har bara ändrat sig) så är det ju rätt att kunden får stå för returen.
Den intressanta frågan i sammanhanget är väl just bara om de kan kräva leverans med just företagspaket.

Vad gäller Webhallen så har de ju även butiker, så om det passar bättre kan man ju säkerligen gå in på någon av butikerna och lämna varan istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Rekomenderat brev är så vitt jag vet försäkrat upp till 10000kr samt spårningsbart och kostar bara 50kr extra.

5000:-