Föra över filer från gammal hårddisk

Permalänk

Föra över filer från gammal hårddisk

Jag vill flytta över bilder och musik från min systers gamla hårddisk till min dator. Problemet är att hennes dator är sönder (ett av nätaggregatets sladdar hade bränts fast i moderkortet). Kan jag då koppla hennes hårddisk till min dator, och därifrån slänga över filerna?

Jag har testat så, men jag hittar inte hennes hårddisk i "Den här datorn", men i BIOS finns den. Jag har också testat att boota från hennes hårddisk, men då blir det BSOD, även i felsäkert läge, då den stannar upp vid "crcsys.något"(kollar upp imorgon vad det står exakt).

Vad göra?:confused:

Permalänk
Medlem

Om disken är hel så är det barfa koppla in disken och kopiera över filerna..

Kolla på din systers dator om hon har senaste Bios, om inte uppdatera bios från moderkortets hemsida.
Är inte säker men tror att det kan hjälpa emot crcsys.

Permalänk
Medlem

Troligen är HDD jumprad som "master", ändra till "slave"eller CLS cableselect.
Då hittar du HDD i den här datorn.

Du kan inte bota upp en HDD, med ett annat os på, du måste installera om os.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
Om disken är hel så är det barfa koppla in disken och kopiera över filerna..

Kolla på din systers dator om hon har senaste Bios, om inte uppdatera bios från moderkortets hemsida.
Är inte säker men tror att det kan hjälpa emot crcsys.

Hennes dator är sönder, går inte att starta längre. Bara piper om man försöker starta. Jag antar att det har att göra med att ett av nätaggets sladdar hade smält fast i moderkortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chander
Troligen är HDD jumprad som "master", ändra till "slave"eller CLS cableselect.
Då hittar du HDD i den här datorn.

Du kan inte bota upp en HDD, med ett annat os på, du måste installera om os.

Jag försökte att ändra på det i BIOS, men det gick inte. Kan testa idag igen, men tror inte det är lönt. Jag googlade lite igår, eller imorse, och hittade en sida där det stod hur man ska få fram hårddisken. Jag gick in i "Disk Manager" under "Computer management", och där var den. Problemet var att båda hårddiskarna hade bokstaven C, och det var det jag skulle ändra. Men det går inte att ändra bokstav på min systers hårddisk Vet någon vad felet är?

Det finns ovärderliga bilder på hårddisken som hon verkligen inte vill bli av med..

edit: Här finns en bild på hårddisken; http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC01580.JPG
Jag gissar att man inte ska ändra det med slave/master fyiskt, alltså via bygel då den inte har några "tänder", eller vad det är. Am I right?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chander
Troligen är HDD jumprad som "master", ändra till "slave"eller CLS cableselect.
Då hittar du HDD i den här datorn.

Du kan inte bota upp en HDD, med ett annat os på, du måste installera om os.

tror det är det som du måste göra!

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!

Permalänk
Medlem

Det är en sata-disk så inga byglar att ändra. Du kan testa med att sätta boot-priority i Bios till din egen disk. Funkar inte uppstart ändå finns det ju billiga externa usb-lådor att sätta systers disk i och föra över filer

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Det är en sata-disk så inga byglar att ändra. Du kan testa med att sätta boot-priority i Bios till din egen disk. Funkar inte uppstart ändå finns det ju billiga externa usb-lådor att sätta systers disk i och föra över filer

Min hårddisk är högst prioriterad, jag bootar med min hårddisk, och jag vill härifrån ta mig in i hennes hårddisk.
Vad är det för usb-låda du pratar om? Aldrig hört talas om det
Menar du något i den här stilen? http://www.inet.se/artikel/4301833/fractal-design-cluster-box...

Om jag köper en sån där, varför skulle den fungera då men inte fungera vanligt?

Permalänk
Medlem

Nåt i den stilen ja. Om jag förstått dig rätt kan du inte får igång din dator med systers disk installerad samtidigt som din egen? Men systers disk i extern låda blir det inget strul med bootdisk eller andra märkliga konflikter; din dator är ju redan startad när du kickar igång usb-lådan

Edit: Håller med om att det inte är en "elegant" lösning men jag har av nån sabla anledning ofta fått hjälpa kompisar och numer kompisars kompisar etc med deras datorer och jag lessnade på att hålla på med dylikt strul och löste det genom att "kasta pengar" på problemet
En skaplig låda har man alltid användning för om man vill ha en extern disk och det är inga problem med vilka OS etc diskarna har på den, bara att lugnt radera alla såna filer på diskarna och sen kunna sätta dom internt som lagringsdiskar

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Jag har denna dockningsstation som fungerar mycket bra med 2.5 SATA och 3.5 SATA HDD, den kopplas till USB och har en egen ström adapter http://www.inet.se/artikel/8903266/usb-dockning-for-2-5-och-3...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Verkar perfekt om man enkelt vill kunna mecka med olika diskar

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Avstängd

Om inte andra kollegors förslag funkar skulle Du skulle kunna använda en programvara som O&O tillhandahåller:

http://www.oo-software.com/home/en/download/index.html

O&O DiskRecovery 6.

Stort lycka till:)<3 Jag vet hur det känns att förlora data.:( Det suger purjo.:P:(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Det med den så kallade usb-lådan låter väldigt bra och enkelt, det får nog bli ett köp den janee länkar till. Men först testar jag O&O DiskRecovery, kanske sparar 200 kr på det sättet. Men hellre 200kr fattigare än att höra på min systers gnäll, haha

Tackar så hemskt mycket för alla tips, ni har varit väldigt hjälpsamma
Jag rapporterar vad som händer efterhand, blir nog imorgon. Gott nytt år på er alla:)

Permalänk
Medlem

hur ska du kunna köra recovery på en disk när datorn inte ens bootar? Ja ja, Gott Nytt

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
hur ska du kunna köra recovery på en disk när datorn inte ens bootar? Ja ja, Gott Nytt

Genom att koppla fail-HDD:n till en dator som är "up and running"-->installera O&O på denna-->be O&O göra sitt jobb gentemot den anslutna HDD:n.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

det var ju inget fel på HD´n, bara inte hittades , så att installera ett recoveryprog är ju ganska meningslöst, får han bara igång hd, så hittar han ju alla filer ändå, utan en massa recovery program, så är bra när du har en FORMATERAD hd. Och sen betala 99.95 usd för något som är onödigt.
det finns gratis alternativ att pröva först.

Permalänk

Nu är det fixat. Jag kopplade syrrans hårddisk till datorn, men boota med min egen, precis som jag gjorde första gången. Problemet var som sagt att jag inte kunde "se" hårddisken väl inne i Windows. Jag googlade lite och hittade att problemet kunde vara att båda hårddiskarna associerades med samma bokstav, C. Därför skulle jag byta bokstav på syrrans hårddisk, genom Computer Management->Disk Management(windows 7). Men det gick inte till en början. Så jag klickade runt, och om jag ska vara ärlig så vet jag inte själv vad jag gjorde eller hur jag lyckades, men till slut blev hårddisken "aktiv" eller "online" som det stod. Då kunde jag äntligen byta bokstav på den.
Är otroligt glad just nu, 33gb bilder(tjejer..) räddade
Tack så hemskt mycket Sweclockers, ni räddar mig ännu en gång.