Konstigt ryggstöd på stolen "Markus" från Ikea?

Permalänk
Medlem

Konstigt ryggstöd på stolen "Markus" från Ikea?

Köpte kontorsstolen "Markus" på Ikea igår efter att ha testat den två gånger tidigare där och den verkade riktigt skön. Men jag är redan missnöjd, eftersom den nedre delen på ryggstödet är väldigt hård och man får ont av den redan efter en kort stund.

Någon som upplever samma problem? Eller är jag felskap på något vis?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag tycker stolen är jätteskön. Dynan där nere är mjuk och så, inga problem.
Du kanske behöver sitta in den lite?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Entusiast

Det var lite ovant med dynan i ryggen i början. Speciellt om man har haft en dålig stol innan men man vänjer sig och den blir nog mjukare efter en stunds användning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det var lite ovant med dynan i ryggen i början. Speciellt om man har haft en dålig stol innan men man vänjer sig och den blir nog mjukare efter en stunds användning.

Jag är så van med min gamla stol så jag kan inte avgöra om det var en bra eller dålig stol. Men jag får väl försöka vänja mig.. Jobbigt att konka tillbaka med den.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Den blir mjuk, har själv två sådana stolar och de funkar bra.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Tyckte samma sak i början men nu är den skön, dock har låset för ryggstödet pajat så det kan bli rätt jobbigt ibland men 75% av tiden hade jag inte låst den ändå. Blir säkert att köpa en ny om ett tag ändå...

Permalänk
Medlem

Med risk för att dumförklara sig själv. Reglaget under som man kan skruva på, vad gör den?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Med risk för att dumförklara sig själv. Reglaget under som man kan skruva på, vad gör den?

Ställer in motståndet i gungan, d.v.s. hur hårt stolen håller emot när du lutar dig bakåt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Ställer in motståndet i gungan, d.v.s. hur hårt stolen håller emot när du lutar dig bakåt.

Mvh

Det var det jag trodde först, men märkte ingen skillnad när jag gungade på den. Därför jag blev osäker på vad den var till för.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Det var det jag trodde först, men märkte ingen skillnad när jag gungade på den. Därför jag blev osäker på vad den var till för.

Nä, den är lite okänslig så man får dra åt ordentligt innan det blir något motstånd att tala om.
Frugan har en annan IKEA-stol, "Jerrik", som har lite robustare gunga än "Markus".

Mvh

Permalänk
Medlem

visste inte att markus kunde gunga. har försökt byta bort den med frugans (min gammla) jätte sköna stol, med gunga... Då kan jag kanske sluta upp med det

Är förövrigt inte nöjd med Markus, tycker att man åtminstonde borde kunna reglera höjden på armstöden för det priset...

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Ställer in motståndet i gungan, d.v.s. hur hårt stolen håller emot när du lutar dig bakåt.

Mvh

Jag har suttit i ett år och funderat vad denna mackapär är till för!=/

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Avstängd

Jag hade en liknande stol. TYckte den var så oskön. Satte en ganska smal kudde där istället. Då¨kändes det bättre.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit in den i ganska precis 2 veckor. Stolen är mycket skön och jag ångrar inte mitt köp. Det nog inte ens 1 vecka innan jag suttiti in den.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Det finns dock en sak jag stör mig sjukt mycket på, det är hur den "glappar" mellan sitsen och fothalsen (Eller vad det heter?) så att man kan vicka den lite åt alla håll, mest åt sidorna.

Går detta att åtgärda? Känns ju värdelöst att köpa en stol för 2000 kr som ska glappa.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Det finns dock en sak jag stör mig sjukt mycket på, det är hur den "glappar" mellan sitsen och fothalsen (Eller vad det heter?) så att man kan vicka den lite åt alla håll, mest åt sidorna.

Går detta att åtgärda? Känns ju värdelöst att köpa en stol för 2000 kr som ska glappa.

Mellan dynan och fothalsen?
Jag har inte ens tänkt på att den vickar liiiite där, hade frågan varit "vickar er stol?" så skulle jag svarat nej. Då är det ändå 100kg+ (och ibland 150kg+) som sitter på den ofta, inte särskilt rakt heller.
Har du skruvat åt den ordentligt?

Eller där man tryckt ned patronen?
Det gör den inte för mig i alla fall, hur mycket väger du? För de flesta stolar har något att dem behöver minst x kg sittkraft för att "trycka ner" stolen.

Visste inte riktigt om du menade mellan "spindeln", alltså själva benen och patronen eller mellan patronens topp och dynan. Jag tror det senare men tog med båda så det förhoppningsvis blir rätt.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Mellan dynan och fothalsen?
Jag har inte ens tänkt på att den vickar liiiite där, hade frågan varit "vickar er stol?" så skulle jag svarat nej. Då är det ändå 100kg+ (och ibland 150kg+) som sitter på den ofta, inte särskilt rakt heller.
Har du skruvat åt den ordentligt?

Eller där man tryckt ned patronen?
Det gör den inte för mig i alla fall, hur mycket väger du? För de flesta stolar har något att dem behöver minst x kg sittkraft för att "trycka ner" stolen.

Visste inte riktigt om du menade mellan "spindeln", alltså själva benen och patronen eller mellan patronens topp och dynan. Jag tror det senare men tog med båda så det förhoppningsvis blir rätt.

Min vickar inte liiiite, då hade jag inte orkat bry mig.

Man kan inte skruva fast den delen, var bara att trycka dit den.

Jag är sämst på att förklara. Men det är där man tryckt in själva halsen/benet, den delen som inte kräver att man skruvar fast den.

Jag har f.ö. skruvat dit allt väldigt noga och har även gjort en "kontroll-dragning" en eller två veckor efter monteringen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Min vickar inte liiiite, då hade jag inte orkat bry mig.

Man kan inte skruva fast den delen, var bara att trycka dit den.

Jag är sämst på att förklara. Men det är där man tryckt in själva halsen/benet, den delen som inte kräver att man skruvar fast den.

Jag har f.ö. skruvat dit allt väldigt noga och har även gjort en "kontroll-dragning" en eller två veckor efter monteringen.

Då skulle jag säga att du antingen har haft för lite vikt på stolen för att patronen ska hamna rätt, eller så är det fel på stolen. Kolla i manualen om det står något om hur mycket vikt du måste sitta på stolen med i monteringen!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Min polare som ligger på (Uppskattningsvis) 130-150 kg har suttit i den flera gånger. Även min andra polare som ligger på 120 kg har suttit i den många gånger.

Jag väger bara 85 kg.

Kikade i manualen jag hittade på nätet men det stog inget om det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Då skulle jag gissa på att det är något fel på den, du kanske har fått en defekt spindel-fot?
Du kan ju kika lite på vilken del det är som glappar så kanske du kan få byta enbart den på ikea? Smidigare för din del så antar jag.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Får ta hjälp av en polare och montera ner delen i fråga. Men först ska jag höra mig för med IKEA, dom är ju lite speciell med kundeservicen.

Köpte ett skrivbord av dom förut, träslaget var utgående och fanns inte på lager i butiken vid mig. Erbjöd mig att förskostsbetala om dom kunde ta hem den från Sthlm där den fanns på lager, men dom vägrade. Slutade med att jag fick skeppa hem den direkt till mig från Sthlm för 500 kr..

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Hm. Nu är den bra? Helt plötsligt?

Jag stog på den för ett tag sedan och försökte få till lite tyngd på den. Blev ingen direkt skillnad men det kanske var bidragande?

Får hoppas den fortsätter vara så här bra.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Om jag lutar mig bakåt eller frammåt glappar det inte. I mittenlägget glappar det och det gör mig så sjukt irriterad.. Jävla skitgrejer.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Min stol glappar oxå precis som du säger, även min kompis stol gör det så du är absolut inte ensam.
Däremot så irriteras jag inte utav det längre, även det är väl en vanesak :).