Permalänk

Datordelar från Usa

Hej, ska nu köpa en ny dator från Usa. Jag har varit inne på http://www.newegg.com/

Någon som kan rekomendera en bra sida med bra priser och stort utbud?
Skulle också gärna vilja veta hur det var för er när ni beställde för fösta gången från usa. Hur var det med tull och sånt?
Jag undrar också om det inte är billigare att köpa chassit här i Sverige? (corsair obsidian)

Uppskattar all hjälp

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem

skulle vilja veta precis samma sak.. samt hur mycket går det att få det skickat till Sverige tro ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Köpa varor från ett land utanför EU
När du köper varor från ett land utanför EU finns det en del saker att tänka på. Det pris som du ser på en vara är oftast inte det slutliga priset. Nedan följer en beskrivning på vad som är viktigt att tänka på.
När du köper en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet.
Tullsatsen är mellan 0-20 procent och beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. För de flesta varor är momsen 25 procent.

När paketet kommer till Sverige kontaktar företaget som fraktat varan till Sverige, till exempel Posten, dig. Sedan gör det företaget en tulldeklaration åt dig. När du hämtar ut paketet betalar du tull och moms till företaget som gjort din deklaration. Du kan även behöva betala andra avgifter, till exempel administration- och expeditionsavgifter. Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början.

Varumärkesförfalskning och piratkopiering förekommer överallt i världen och allt förfalskas i dag, exempelvis kläder, skor, solglasögon, väskor men även batterier, läkemedel, bil- och flygplansdelar. Tänk på att många förfalskade varor säljs via Internet.

Tänk på att vissa varor omfattas av särskilda bestämmelser, till exempel läkemedel.

källa:www.tullverket.se

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Är det så mycket billigare då? Jag hade inte lagt möda på det. Det kan ju ändå bli tull och momsskit och fördröjning.

Jag säger inte att det är fel men det vore kul att höra er motivering

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Avstängd

Jag har bara beställt mindre saker från USA, handlade för 2000 kr en gång, men fick inga problem med tull. Men du bör nog räkna med 25 %

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk

Det paket som jag hade tänkt mig kommer kosta ca 14000kr om jag skulle köpa med nätagg och chassi. Utan de 2 så kostar det hela 10 751kr. Tror att jag ska köpa chassit och nätagget i sverige pga frakt och att jag vill ha ett nätagg som passar i Sverige (vet att man kan ställa in sånt men orkar inte pilla med det:P).

Vad skulle frakten och tullen bli ungefär på ett paket för 10 750? Jag har också hört att man kan be internetbutiken skriva GIFT på paketet för att undvika tull. Skulle det fungera och om det nu gör det, är det bra eller har det en massa konsikvenser så som ingen garanti m.m.?

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Ph
Det paket som jag hade tänkt mig kommer kosta ca 14000kr om jag skulle köpa med nätagg och chassi. Utan de 2 så kostar det hela 10 751kr. Tror att jag ska köpa chassit och nätagget i sverige pga frakt och att jag vill ha ett nätagg som passar i Sverige (vet att man kan ställa in sånt men orkar inte pilla med det:P).

Vad skulle frakten och tullen bli ungefär på ett paket för 10 750? Jag har också hört att man kan be internetbutiken skriva GIFT på paketet för att undvika tull. Skulle det fungera och om det nu gör det, är det bra eller har det en massa konsikvenser så som ingen garanti m.m.?

som jag skrev tidigare som är citerat från tullverkets hemsida, du kommer inte undan billigare, 25% moms + tull avgift. garantin gäller men du får skicka deffekta varan till usa och det är inte så smidigt

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen beställt från USA. För ung. 1000 kr (inkl. frakt), och slapp tull och andra avgifter. Dock inte datordelar. Såg dessutom att man på dealextreme.com kunde bocka för att de skulle märka det som gåva och inte skriva något varumärke eller deras logga eller något på paketet. Man ska väl egentligen räkna med tull, fast man kanske inte åker på det.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Det kanske är värt att ta en chansning? Om det nu skulle lyckas så sparar man ju en hel del.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem

Newegg fraktar inte till Sverige!
Taget direkt från deras FAQ:

Does Newegg.com ship internationally?

Newegg.com does not currently ship internationally; we only deliver to locations within the United States and to Puerto Rico.

Permalänk

Att tänka på dessutom så är avgiften (priset*moms+frakten)*tullavgift.

Tullavgift på momsen alltså, underbart med skatt på skatten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Ph
Jag har också hört att man kan be internetbutiken skriva GIFT på paketet för att undvika tull. Skulle det fungera och om det nu gör det, är det bra eller har det en massa konsikvenser så som ingen garanti m.m.?

Om det är märkt med gift utan specifikation, eller nerskrivet värde om hur mycket värdet i paketet är så har du ingen försäkring på försändelsen. Dvs om paketet kommer bort på väg hit så är allt (eller den del som det är nerskrivet) förlorat. Och även om det är gift så måste det tullas i Sverige. Så beroende på hur stor summa man beställer för så kan det ju vara värt att se till att ha försäkring för hela beloppet, dock riskera högre tull.

Av alla gånger jag har beställt (småsaker) så har det väl blivit tull ungefär var femte gång. Då tullavgift, moms samt extra frakt från tullen till dig (postens normala avgifter).

Tänk också på att kolla upp garantier. Det är inte alla som har garanti som täcker alla världsdelar.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Jag har fått betala tujll på drygt 30-50% av mina beställningar från Usa, men skulle helst rekommendera att hanlda inom eu.

Permalänk
Medlem

Bmx delar brukar vara max 28% i tullen. 25% moms + 3% som jag inte kommer ihåg, kanske tullavgift eller något. Sen är det frakt, och du är körd om något pajjar då det kostar lika mycket att skicka tillbaka varan som att köpa en ny.

Köp inom EU, då slipper du tullen. Punden är billig nu.

Permalänk
Medlem

Does Newegg.com ship internationally?

Newegg.com does not currently ship internationally; we only deliver to locations within the United States and to Puerto Rico.

du kan ej köpa där

Permalänk

Jag visste redan att newegg inte skeppade internationellt. Hade tänkt att be mina kusiner skicka vidare paketet. Om pundet nu är så billigt kanske det vore kul att kolla de priserna med. Kan någon rekomendera en bra butik i england?

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.