Permalänk
Medlem

Billig bensinsnål bil?

Jo det är som så att jag insett att min Volvo 744a drar väl mycket när man kör bil över 10 mil per dag. Skulle vilja ha en bil som drar runt 0.6 mindre gör inget. Den får inte kosta över kanske 12000. Får nog inte mer än 5-6000 för min bil.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag handlade mig en Golf II 1.8i att pendla till jobbet i för ett halvår sedan, kostade 7500 inkl vinterdäck, drar ca 0,6, varit nere i 0,55 men då var det bra tråkigt .. Kalasbil för pengarna och busenkel att reparera själv, dessutom ligger det ju en rostig golf i varenda dike så reservdelar finns alltid att tillgå till ett bra pris. Hittar du en med mindre motor lär den ju gå ännu billigare, men tänk på att en alltför klen bil inte gillar motorväg och kan då bli dyrare igen eftersom den får kämpa mer för att hålla 110+ km/h.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Jag handlade mig en Golf II 1.8i att pendla till jobbet i för ett halvår sedan, kostade 7500 inkl vinterdäck, drar ca 0,6, varit nere i 0,55 men då var det bra tråkigt .. Kalasbil för pengarna och busenkel att reparera själv, dessutom ligger det ju en rostig golf i varenda dike så reservdelar finns alltid att tillgå till ett bra pris. Hittar du en med mindre motor lär den ju gå ännu billigare, men tänk på att en alltför klen bil inte gillar motorväg och kan då bli dyrare igen eftersom den får kämpa mer för att hålla 110+ km/h.

Låter fint om man kan hålla 0.6:) Jag har en Jetta -92 1.8 och hoppas att den kan gå lika snålt nu, måste dock fixas med lite till o sen besiktigas för att bli kör klar.

Jag skulle satsat på en golf eller jetta beroende på hur stor bil du behöver!

Permalänk

Här hittade jag en golf åt dig

http://www.blocket.se/alvsborg/Golf_3_1_8Cl_25264265.htm?ca=1...

kanske skitig på bilden men vad vet jag

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

Skoda fabia är helt okej.

Permalänk
Medlem

Jag har en polare som säljer en volvo 240, automatare. Enligt uträkningarna så drar den ungefär 0.65 och 0.60 enligt GPS. Går skitfint och är tjejkörd (hmm). Växlar mjukt och fint och hon har aldrig legat över 120km/h. 5å5 vill hon ha. Sjyrre pris vettu!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

caddy diesel, 0,45 långvägars

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Jag har en polare som säljer en volvo 240, automatare. Enligt uträkningarna så drar den ungefär 0.65 och 0.60 enligt GPS. Går skitfint och är tjejkörd (hmm). Växlar mjukt och fint och hon har aldrig legat över 120km/h. 5å5 vill hon ha. Sjyrre pris vettu!

Den förbrukning på en 240 tro jag inte alls på

Permalänk
Medlem

Priset gör det rätt svårt. Kollade lite på blocket och du bör kunna hitta en golf 3. Diesel för dom pengarna finns också och då kommer du ner i förbrukning. Men får en pungspark på skatten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Den förbrukning på en 240 tro jag inte alls på

varför inte?
min V70 (170 hk bensin) kan jag få ner till 0,5-0,6.
det handlar om vilken hastighet, växel och körstil.

men 0,5-0,6 på landsväg är inga problem för min bil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
varför inte?
min V70 (170 hk bensin) kan jag få ner till 0,5-0,6.
det handlar om vilken hastighet, växel och körstil.

men 0,5-0,6 på landsväg är inga problem för min bil

Och det är ingen skillnad på en V70 och en 240? Arbetskamrats BMW X5 med v8 ligger på litern vid landsvägskörning, försök att få till det med en gammal jänke v8 på 4.4 liter.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Och det är ingen skillnad på en V70 och en 240? Arbetskamrats BMW X5 med v8 ligger på litern vid landsvägskörning, försök att få till det med en gammal jänke v8 på 4.4 liter.

att få en korrekt mätning på en 240 är i princip omöjligt om man inte lägger ner en förmögenhet i att installera diverse mätare i bilen.
genomsnittsförbrukningen på min bil är ca 0,8-0,9, men då kör jag motorväg, stadskörning, ibland med släp, övningskörning osv som drar upp snittet.

som sagt beror det på körning och inte så mycket på bilen. kör du bara i stadstrafik så ligger genomsnittet på säkert över en liter milen oavsett vilken bil du än har.
bor man ute på landet och kör i princip bara landsväg ser jag inte att det är omöjligt med 0,6 för en 240

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
varför inte?
min V70 (170 hk bensin) kan jag få ner till 0,5-0,6.
det handlar om vilken hastighet, växel och körstil.

men 0,5-0,6 på landsväg är inga problem för min bil

V70n har mycket effektivare förbränning bland annat, så den kommer alltid att dra mindre.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

om du är inne på golf borde du även kolla skoda felicia men endast -99(tror jag) å framåt. nya karossen iaf. snål, relativt snabb och den är omöjlig att döda. ska köpa en själv, troligtvis en 1.6:a.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

En Peugeot 205 Junior (1,1L motorn) har jag, billig bil på alla sätt och vis och man åker förhållandevis skönt i den. Inge problem att hålla den under 0,6 ens för mig som har en förmåga att få bly i skon rätt ofta. Och nä den är faktiskt inte så trött som man kan tro. Jämfört med en Nissan Micra av ungefär samma årgång så är Peggan en MYCKET trevligare bil, men vet inte hur den står sig mot andra småbilar av samma ålder.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Inge problem att hålla den under 0,6 ens för mig som har en förmåga att få bly i skon rätt ofta.

Sjukdomen kallas Blyfot och är en med ärvd sjukdom. Jag lider med dig, jag har samma diagnos tyvärr.

Permalänk
Medlem

VAG 1,6 liters motorn (115hk) är faktiskt jävligt snåla (och pigga) men tyvärr finns det nog inte i den prisklassen du letar i.

Om du nu pendlar 10mil om dagen så kanske det är dags att överväga en dieselbil?

Till vissa av er: En tvåfyrtio är nog mer eller mindre helt omöjlig att få ner under 0,8 per mil. Är den riktigt fräsch i motor och drivlinan, lättrullade däck och landsväg så kanske 0,8 per mil.

Permalänk

Ett tips är att inte enbart att kolla bränsle förbrukningen på bilen. Många stirrar sig blinda på de siffrorna. För att räkna ut vilken bil som är billigast så måste du:
*Ta hänsyn till inköpspriset, en bil som du betalar kontant för 6kkr är ju billigare än om du köper en för 50kkr och måste ta ett lån. Nu var ju ditt max pris 12kkr så antar att du har pengarna och köper den kontant.
*Räkna ut vad bilen kostar per år, service, försäkring, skatt. Spelar ingen roll om bilen drar 0.5l/mil om den är dyr att serva och äga. Du får då inga billiga mil med bilen. Så räkna ut ungefär hur mycket du kör på ett år och jämför den totala kostnaden och inte bara bränsle förbrukningen.

I den klassen så är nog en jetta eller en golf trevliga. Men som sagt kolla den totala kostnaden och inte enbart förbrukningen.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ford Fiesta 1.1 -95

Opel Corsa 1,4 -1995

Skoda Felicia -97 Diesel.

Det är 3 bilar som jag hittat på blocket under 10000. De ser fräscha ut på bilderna och kan ju knappast dra speciellt mycket. Har en krockad Ford fiesta av nyare model som jag skulle kunna ta delar ifrån så det är ju ett plus för fiestan. Men frågan är om den är tillräckligt stark i motorn för motorväg där jag gärna inte ligger under 120.

tar självklart heller inte några lån på bilen utan det är kontant allting.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Skodan är ju intressant om den är/blir lastbilsreggad.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Annars är det en nissan 100nx som är intressant. Men den drar nog lite mer..

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ett tips är att inte enbart att kolla bränsle förbrukningen på bilen. Många stirrar sig blinda på de siffrorna. För att räkna ut vilken bil som är billigast så måste du:
*Ta hänsyn till inköpspriset, en bil som du betalar kontant för 6kkr är ju billigare än om du köper en för 50kkr och måste ta ett lån. Nu var ju ditt max pris 12kkr så antar att du har pengarna och köper den kontant.
*Räkna ut vad bilen kostar per år, service, försäkring, skatt. Spelar ingen roll om bilen drar 0.5l/mil om den är dyr att serva och äga. Du får då inga billiga mil med bilen. Så räkna ut ungefär hur mycket du kör på ett år och jämför den totala kostnaden och inte bara bränsle förbrukningen.

I den klassen så är nog en jetta eller en golf trevliga. Men som sagt kolla den totala kostnaden och inte enbart förbrukningen.

Det du skriver stämmer bra om man köper en lite dyrare bil som fortfarande har garanti kvar. Enligt mig så är bränslekostnaden ändå den största utgiften på en så billig bil. Finns ingen mening med att köra på annat än trafikförsäkring (kan bli dyrt beroende på bil/ålder på försäkringstagaren) och service = ett oljebyte lite då och då fixar man själv.

Jag har själv en 740 som vinterbil och visst, den drar en hel del soppa men går ändå relativt billigt med trafikförsäkring på knappt 5000:- per år och oljebyte vartannat. Ännu har inget gått sönder (peppar peppar).

Visa signatur

PSN: Kurisumasu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Skodan är ju intressant om den är/blir lastbilsreggad.

Vilka ingrepp krävs för att lastbilsregga den? Får ju inte köra någon i baksätet då heller.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Vilka ingrepp krävs för att lastbilsregga den? Får ju inte köra någon i baksätet då heller.

Lastgaller bakom förarstolen vid besiktning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Godo
Det du skriver stämmer bra om man köper en lite dyrare bil som fortfarande har garanti kvar. Enligt mig så är bränslekostnaden ändå den största utgiften på en så billig bil. Finns ingen mening med att köra på annat än trafikförsäkring (kan bli dyrt beroende på bil/ålder på försäkringstagaren) och service = ett oljebyte lite då och då fixar man själv.

Jag har själv en 740 som vinterbil och visst, den drar en hel del soppa men går ändå relativt billigt med trafikförsäkring på knappt 5000:- per år och oljebyte vartannat. Ännu har inget gått sönder (peppar peppar).

Jag ger 6000:- per år för en v70n 2,5t -05:a, då är den helförsäkrad, har reducerad självrisk vid vilt olyckor, samt lackskador. Så lät inte jätte billigt.

Sen service omfattar ju mer än att skruva ur oljepluggen och tömma bilen på olja och sedan fylla på ny olja. Om trådskaparen kör 10mil per dag så kör han nog garanterat runt 2500mil per år med bilen. Detta i sin tur kommer att leda till att saker kommer att behöva bytas. Finns ju service intervaller av en anledning och går ganska lätt att se vad som ska göras vid vilken service.

Att köra med en pendlarbil 10mil per dag med en bil som enbart är trafikförsäkrad, samt man max byter olja och torkar blad på låter inte alls speciellt säkert.

Men det är ju bara vad jag tycker, jag värderar mitt liv till mer än någon 1000lapp per år. Samt att man har ju bara ett av dem också.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Nä nu sprack framrutan på volvon också så nu blir det ännu mindre pengar som jag får för den så nu får den va kvar och så får jag börja spara pengar till en bättre bil frammåt sommaren eller nåt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Sjukdomen kallas Blyfot och är en med ärvd sjukdom. Jag lider med dig, jag har samma diagnos tyvärr.

Sjukdomen försvinner dock när man kommer upp i åldern... eller parkerar i grannens träd.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Alltid roligt hur folk förvandlas till bohusfiskare när de ska berätta om hur mycket deras egna bil drar

Min bil drar så lite att det faktist blir mer soppa i tanken ju längre jag kör, det ni! Nåväl, ska du ha en lite större bil och du ska komma ner i de siffrorna får den gå på diesel, men letar du upp en mindre bensinbil (~1000kg) så går det att få ner förbrukningen till 0,5-sträcket med planerad körning.

Ska vi hålla oss till budget så finns det ganska gott om
Opel Corsa
Skoda Felicia
VW Polo (snål bil i kombination med att VW-ägarna har en tradition av att begära för mycet för sina bilar = lite dyr, men prutmån finns alltid så pruta på)

Dock håller jag med LsdBoy och skulle rekommendera en något nyare/säkrare/dyrare/bättre bil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Sjukdomen försvinner dock när man kommer upp i åldern... eller parkerar i grannens träd.

och man verkar inte bli av med sjukdomen lika lätt som farsans avgasrör..:/

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Sjukdomen försvinner dock när man kommer upp i åldern... eller parkerar i grannens träd.

Eller vid förlorande av körkort alternativt höga böter..

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."