Permalänk

Sibas Rea bluff !

http://www.e24.se/pengar24/prisjamforelser/sibas-rea-rena-blu...

Själv köpte jag en Samsung LE40B657 på sibas mellandagsrea Dock finns den inte med på "Lurlistan" som tur men jag är nöjd som fan med den
Har ni Drabbats ?

Permalänk
Medlem

haha smart där av Siba!

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem

Siba går jag till om jag letar efter en brödrost...

Permalänk

Glad att statisken/prisutvecjligen på den Samsungen jag köpt bara gick neråt och aldrig gått upp i pris nån gång men asså de är så skumt att ALLA butiker gör så här.

Permalänk
Medlem

Hmm, tur att jag aldrig har handlat på Siba och kommer nog aldrig göra det heller.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

SIBA är dock inte ensamma om detta, oturligt nog för oss konsumenter.
Men av alla affärstrick tar detta priset!

Permalänk
Medlem

Man får väl själv som konsument kolla upp priserna och jämföra med andra butiker innan man slår till, annars är man ju bara dum.? eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Nått liknande har man misstänkt att många butiker gör, utan att orka rota djupare i. Nu kommer lite fakta fram.

O andra sidan känner jag mig inte särskilt drabbad. Då jag köper varor som är tillräckligt billiga, för vissa förmåner.

Permalänk
Medlem

handlar man på sånna butiker så får man skylla sig själv om du frågar mig dom är ju som bilförsäljare ifrån filmerna i usa

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Men köper man saker bara för det är rea? Man handlar ju inte "dyra saker" efter priset.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

Det här har pågått i alla butiker, i alla tider så länge jag kan minnas.

Permalänk

Ner i lådan igen, Fabian. Du har gjort bort dig.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk

Hört detta med och även om andra butiker. bästa är ju såklart att jämnföra mellan olika butiker och sen köpa sakerna en bra bit före eller efetr jul sällan det verkligen finns klipp på 'REA'

Ska man hitta billigt skit så är det öppnings erbjudande dock säkert inte många varor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Men köper man saker bara för det är rea? Man handlar ju inte "dyra saker" efter priset.

Ja, tyvärr är det så att så fort det står "REA" någonstans tar de flesta förgivet att det är billigare.
Det finns många bevis på att reklamen har påverkat oss på de sättet.

Men sen finns det ju också vi på sweclockers som sucktar i veckor efter det vi köper och har järnkoll på alla priser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Ner i lådan igen, Fabian. Du har gjort bort dig.

haha där fick jag mig ett gott skratt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

vem fan köper saker på siba? alla vet ju vilka skurkar dom är fi fan!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
vem fan köper saker på siba? alla vet ju vilka skurkar dom är fi fan!

Jag har precis samma resonemang när det gäller Elgiganten och deras såkallade "service och support".

Permalänk
Inaktiv

Folk får väl köpa vilken skit dom vill!

Permalänk
Medlem

Det här har pågått i alla branscher i många år.

Man ska vara påläst på priser innan man handlar. Fick en Samsung UE46B7070 för 16700 och billigare har jag aldrig sett den.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Ner i lådan igen, Fabian. Du har gjort bort dig.

Puckot som arrangerade sin egen kidnappning?

Tejpa igen lådan med silvertejp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Jag har precis samma resonemang när det gäller Elgiganten och deras såkallade "service och support".

Döm om min förvåning när en kille i en parallellklass som tidigare varit "estet-gothare-musik"-snubbe som inte var det miiiinsta intresserad av teknik (han var så långt från SweC. man kan komma:P) svarar på en av de stora kedjornas kundtjänst (service och reparation avd).:o

Jag är därför inte längre förvånad över att man inte får den service man kan och :)SKA:) förvänta sig - dom som inte kan bör definitivt förvänta sig denna just för att de inte kan och ska kunna lita på servicen.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Nått liknande har man misstänkt att många butiker gör, utan att orka rota djupare i. Nu kommer lite fakta fram.

O andra sidan känner jag mig inte särskilt drabbad. Då jag köper varor som är tillräckligt billiga, för vissa förmåner.

Samma sak med TAX-free: många som sitter på planet till X "Svenssons bad och sol land här ska det supas och knullas lokalbefolkning"-turistort, har så stora förväntningar att så fort man slänger upp en skylt om att TAX-försäljningen börjat så har man kompenserat genom att höja ursprungspriset - de flesta går på det: vi svenskar är inte så kritiska utan litar på Socialstyrelsen och folkhälsoinstitutet.

IP telefoni när något man marknadsför som "billigt" visst är det billigt för operatören.:P (Dom får bl.a. lägre terminalhyror) men priset kanske skiljer 4 öre för kund - den stora vinst IP-bolaget gör dvs. mellanskillnaden tar dom fast det ska komma kund tillgodo.

Finns många exempel...:P

Intressant kommentar från artikeln för övrigt:

"Inlagd av: LO, 2009-12-31 06:23

Med tanke på hyror och personalkostnader m.m. Så lägger man på kostnader för en vara ibland upp emot 200 %. Ex. en TV på ca 10.000 kr i affären kostar egentligen 2.500-3.500 kr för affären att köpa in. Man kan alltid ge en prutmån på ca 10-13% utan förlust, så det är denna prutmån man ger på rea. Detta utan att ta hänsyn till värdeminskningen för att apparaten är en utgående modell. "

El Grande LOL Man kan bara skratta åt skiten.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Intressant kommentar från artikeln för övrigt:

"Inlagd av: LO, 2009-12-31 06:23

Med tanke på hyror och personalkostnader m.m. Så lägger man på kostnader för en vara ibland upp emot 200 %. Ex. en TV på ca 10.000 kr i affären kostar egentligen 2.500-3.500 kr för affären att köpa in. Man kan alltid ge en prutmån på ca 10-13% utan förlust, så det är denna prutmån man ger på rea. Detta utan att ta hänsyn till värdeminskningen för att apparaten är en utgående modell. "

El Grande LOL Man kan bara skratta åt skiten.:P [/B]

Nu vet jag inte hur det ser ut idag men med tanke på hårdnande konkurrens och dagens billiga nätbutiker så tvivlar jag på att handlarnas marginaler har ökat på elektronikutrustning.
Jag jobbade för 10-11 år sedan i en elektronikbutik. Inte i något av de stora varuhusen utan i en Audio Video-butik.
På den tiden var vi glada om vi kunde tjäna 20% på en tv.
På kampanjvaror m.m kunde det handla om hundralappar i förtjänst på en vara runt 4-5000:-
Förtjänsten som nämns i det som refereras till ovan, såg jag aldrig på långa vägar på tv-apparater eller dylikt.
Lite bättre marginaler var det på tillbehör dock.
På detta erbjöd vi fri hemkörning & installation men ofta ville såklart kunden pruta ner priset ändå.
Tänk då på att handlarens vinst ska täcka löner/hyra och övriga kostnader samt att han såklart kunna leva på det själv.

Sen är det klart att det SIBA, och förmodligen många andra butiker har gjort med höjning av priser innan rea, är åt skogen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MclarenII
Nu vet jag inte hur det ser ut idag men med tanke på hårdnande konkurrens och dagens billiga nätbutiker så tvivlar jag på att handlarnas marginaler har ökat på elektronikutrustning.
Jag jobbade för 10-11 år sedan i en elektronikbutik. Inte i något av de stora varuhusen utan i en Audio Video-butik.
På den tiden var vi glada om vi kunde tjäna 20% på en tv.
På kampanjvaror m.m kunde det handla om hundralappar i förtjänst på en vara runt 4-5000:-
Förtjänsten som nämns i det som refereras till ovan, såg jag aldrig på långa vägar på tv-apparater eller dylikt.
Lite bättre marginaler var det på tillbehör dock.
På detta erbjöd vi fri hemkörning & installation men ofta ville såklart kunden pruta ner priset ändå.
Tänk då på att handlarens vinst ska täcka löner/hyra och övriga kostnader samt att han såklart kunna leva på det själv.

Sen är det klart att det SIBA, och förmodligen många andra butiker har gjort med höjning av priser innan rea, är åt skogen.

Jo Kan nog vara så:): jag hade en lokal handlare (saknar honom ibland) som jag var trogen mot för att han gav verkligen service i ordets rätta bemärkelse, han gick inte efter något som eventuellt handeln eventuella "riktlinjer" för vad service är utan var jag nöjd som kund var det service:

1. Jag fick dela upp betalningen på en vara 2-3 ggr. - handlaren skrev en lapp och la i kassan (slapp man aviavgifter etc.).
2. Han körde hem gratis fast han kunde välja att ta betalt för det
3. Jag var på väg att hämta 150 kr för ett köp av en TV och stereo som jag köpt men han sa - utan att jag tjatade till mig eller va sniken - "äsch vi slänger med det gratis". Visst hade handlat för mycket pengar men ändå en glad överraskning.

Allt detta vid olika tillfällen. Ska erkännas att jag ibland tog upp hans tid utan att köpa något men han hade inget emot att ge service och svara på frågor - "Belöningen" var ju att rätt som det var la man några 1000 på nåt köp.:) Det var service från en "svunnen tid" något som inte existerar idag. Många säljare på dessa elektronikmarknader - som kommentarerna i artikeln säger - kan inte varorna de säljer, intresset för att svara på frågor svalnar om de märker att man ev. inte köper något

MclarenII jag förstår hur du menar: det jag tror folk blir sura på är att butikerna är oärliga.:P Tex. var det ett vårdföretag som SA att de värnade om de äldre men det visade sig att de bara såg till vinsten. Ett annat dito i samma bransch sa rätt ut att de var där för att tjäna pengar utan att hymla med det, för att ta ett fristående exempel.:)

Jag tror folk hade kunnat acceptera "sakens tillstånd" på SIBA om de hade varit ärliga från början (som i vårdföretagets exempel). Det var ju en skandal där Elgiganten påstod att de inte packeterade om gamla varor och sålde som nya - det blev "folkstorm" kring detta där många hörde av sig och sa att Elgigantens version inte stämde.

Ingen har väl glömt "ompack" och ICA-skandalen med begagnat köttfärs som säljs som nytt?;) Detta ovan är elektronikkedjornas dito - elektroniskt ompack där kunden står som förloraren...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Jag blir mest förvånad över alla som blir förvånade över att el-kedjorna gör så här.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Jag blir mest förvånad över alla som blir förvånade över att el-kedjorna gör så här.

Jag med...men det är nog "Die Dumme Schwede"-syndromet som slår till igen.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

L2 Prisjakt.se före varje köp

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Jag blir mest förvånad över alla som blir förvånade över att el-kedjorna gör så här.

Du utgår alltså från att alla el-kedjor bryter mot marknadsföringslagen? Det känns väl sådär realistiskt.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Du utgår alltså från att alla el-kedjor bryter mot marknadsföringslagen? Det känns väl sådär realistiskt.

Mja, alltså det är rätt känt att "Reor" är överdrivna. Sen att de använder sig av olika priser kanske de borde varit mer noga med att visa. Exempelvis Inet låter dig ju välja vilka priser du ska se när du går in på hemsidan, webpriser eller fysiska butikens pris.

Men detta är som sagt något som alla butiker använder sig utav. Ordet rea gör att det slår slint i skallen på konsumenter.

En annan variant av "bluffmakeri" är butiker som missbrukar ordet rea där för få varor temporärt är nedsatta för att det ska tillåtas. Man får till exempel inte visa någon reaskylt om man har en kampanj på en TVaparat men resten av priserna är orörda. Men även där fuskas det sjukt mkt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Klart reor är överdrivna.. det är ju jämt rea på t.ex elgiganten.. varje vecka får man ju ett rea-blad ..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!