Extern hårddisk med National Geographic

Permalänk
Melding Plague

Extern hårddisk med National Geographic

Anrika tidsskriften National Geographic lanserar en extern hårddisk fullspäckad med intressant läsning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär ju va ganska mycket smidigare än att ha den kompletta samlingen i bokhyllan i alla fall

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Oerhört bra idé. Denna tror jag kommer sälja massor.

Permalänk
Medlem

någon som tänkt till där

Permalänk

Jag som tänkte köpa nytt grafikkort men nu får jag visst vänta med det för den där ska jag fan ha.

Permalänk
Medlem

Grymt bra idé, men bara 60 Gb för samtliga artiklar låter lite lite tycker jag faktiskt. Sedan blir väl inte priset per GB så särskilt högt heller:P

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Grymt bra idé, men bara 60 Gb för samtliga artiklar låter lite lite tycker jag faktiskt. Sedan blir väl inte priset per GB så särskilt högt heller:P

Text tar inte så mycket utrymme men det går inte sammla gammal 'data' som var på tapeten för 10 år sedan då nya upptäckter gjorts hela tiden så 60Gb låter väl rimligt och det är väl de störtsa/intresangtaste de valt ut.

Fast 160gb disk kan man unra varför inte tex 250då de kostar lika mycket att göra idag

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Text tar inte så mycket utrymme men det går inte sammla gammal 'data' som var på tapeten för 10 år sedan då nya upptäckter gjorts hela tiden så 60Gb låter väl rimligt och det är väl de störtsa/intresangtaste de valt ut.

Fast 160gb disk kan man unra varför inte tex 250då de kostar lika mycket att göra idag

för att kanske 250 gb säljs bättre direkt till konsumenter då kanske National Geographic kommit över ett billigt parti från nån tillverkare. Min gissning iaf

Permalänk
Medlem

Vore helt klart kul att ha, men går inte att beställa utanför USA och Kanada. =/

Permalänk
Medlem

Skulle gärna fått en sån i julklapp, otroligt bra idé

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra om den kommer på svenska, men det kanske finns?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Text tar inte så mycket utrymme men det går inte sammla gammal 'data' som var på tapeten för 10 år sedan då nya upptäckter gjorts hela tiden så 60Gb låter väl rimligt och det är väl de störtsa/intresangtaste de valt ut.

Fast 160gb disk kan man unra varför inte tex 250då de kostar lika mycket att göra idag

De scannade ju in alla artiklar, dvs borde det vara bilder av artiklar som går att utnyttja digitalt, vilket torde tyda på betydande antal bilder, dvs massvis med utrymme. Vore det text som tillagds till bilderna så klart det tar mindre utrymme, men jag vet inte vilket, så därför min tes att det borde ta större utrymme.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
De scannade ju in alla artiklar, dvs borde det vara bilder av artiklar som går att utnyttja digitalt, vilket torde tyda på betydande antal bilder, dvs massvis med utrymme. Vore det text som tillagds till bilderna så klart det tar mindre utrymme, men jag vet inte vilket, så därför min tes att det borde ta större utrymme.

det finns program till scanners som gör att det som skannas in sparas som text, och man får väll gissa att de inte sitter och skannar in 100 år av national geographic med någon budgetskanner

Permalänk
Medlem

Kommer nog att köpa denna men får väl hoppas att den: 1) Inte blivit redigerad för att vara så politisk korrekt som möjligt, det forskades inom andra områden år 1888 än vad det gör idag. 2) Alla tidningar inte är "krypterad" och nedpackade i märkliga filformat, hade gärna haft 100år National Geographic i PDFer - även om det kanske inte är så jättetroligt om man kollar screenshotsen på deras sida.

Men oavsett, min högsta önskan är att den förblir oredigerad. Hade verkligen varit synd att se äldre tidningar redigerade, bara för att det inte passar etablissemanget - till och med nutida kommentarer som blivit tillagda, om dåtiden, är för mycket.

Men, men. Det återstår väl att se.

Permalänk

Tittar man på sidan så går det även att köpa hela samlingen på 6 DVDs och det verkar vara i stort sett samma innehåll utifrån beskrivningen.

Att datan får plats på så få DVD-skivor beror nog på att den inte fyller alla 60 GB vilket de också nämner, min kursivering:

"We’ve left plenty of hard disk space to accommodate future upgrades. We’ve also allocated approximately 100GB of hard disk space for your own personal use."

Hur som helst så verkar man i praktiken få betala 140 dollar extra för bekvämligheten att slippa skivor samt för att få 100 GB ledigt diskutrymme vilket inte låter särskilt prisvärt för att uttrycka det milt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TLP562
Vore helt klart kul att ha, men går inte att beställa utanför USA och Kanada. =/

Kommer nog snart hit också.

Permalänk
Avstängd

Häftigt.
Men 160 gb är rätt lite, och 1800 kr är rätt mycket.

SSD vore trevligare.

Permalänk
Medlem

Får man en ny NÄR hårddisken krashar?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Utmärkt idé, kanske ska ge en till flickvännen som älskar National Geographic. Hon kanske håller käften ett tag framöver då också, dvs en extremt grym present! ^^

Visa signatur

MK: Gigabyte P55-UD4 | CPU: Intel Core i5 750 | GPU: 2 x HIS Radeon HD5870 i CF | RAM: Corsair 4x2 GB 1600 MHz XMS3 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | HDD: 1TB Samsung Spinpoint | Chassi: Fractal Design Define R2 Svart | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Fläktar: Fractal Design Silent Series 3 x 120mm, 2 x 140mm samt Scythe 120mm S-FLEX 1600 | OS: Windows 7 Professional 64-bit | Tangentbord: Steelseries 7G | Mus: Qpad 5K | Musmatta: Razer Destructor

Permalänk
Medlem

umm?, intressant..

Permalänk

Cool idé!

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Häftigt.
Men 160 gb är rätt lite, och 1800 kr är rätt mycket.

SSD vore trevligare.

Läste du artikeln alls? Man får med ALLA nummer av tidiningen sedan 1888. Ett nummer kostar i dagsläget 62.50 kronor. Om man antar det priset för varje nummer skulle prislappen ligga på 7625kr. Plus ett par hundringar för själva hårddisken.

Läs ordentligt innan du kommenterar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vichle
Läste du artikeln alls? Man får med ALLA nummer av tidiningen sedan 1888. Ett nummer kostar i dagsläget 62.50 kronor. Om man antar det priset för varje nummer skulle prislappen ligga på 7625kr. Plus ett par hundringar för själva hårddisken.

Läs ordentligt innan du kommenterar.

Det går att köpa paketet på 6 DVD för mycket lägre pris. Jämför priset för samma paket på 6 DVD vs 1 HDD...

6 DVD för $60
http://shop.nationalgeographic.com/ngs/product/the-complete-n...

1 HDD för $200
http://shop.nationalgeographic.com/ngs/product/the-complete-n...

HDDn kostar med andra ord $140 (1000:-). Den billigaste externa disken i butik kostar 449:- (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=333820) och då får du 500 GB utrymme och svensk (= behöver inte skicka den utomlands) garanti.