Permalänk

Phenom II x2 x550BE

Tjenare.

Jag körde med en ganska sleten processor (amd x2 3800+) Så bestämde mig att uppgradera till en nyare. Kör med ett Msi k9a2 neo-f moderkort (am2+), så gick in på deras hemsida kolla upp cpu support.

Den är "am3ready" och kompitabelt med phenom II x2 x550. Man ska bara flasha bios till en speciell version för den cpu:n så laddar hem den biosen, följer deras USB Flash guide. Flashar bios till 1.B(1.11). Då nu när jag har versionen som cpu:n kräver switchar man över till den nya cpu:n. Så nu borde det funka tkr man. Men icke, jag kommer förbi windowsstartloggan, får upp menyn och bakgrundsbilden, sen får jag bluescreen o datorn startar om.

Hinner inte se vad som står på Bluescreen de går för fort.
Har clearat cmos efter bios flashen.
Min nuvarande cpu funkar som den ska så de är inte fel på mobo lr liknande.

Tänkte att de kanske är mina ramminnen som är försvaga, har aldrig hört om det men man vet ju aldrig. Har 4 st corsair 2 st 1024mb som ligger på 233-267mhz och 2 st 512mb som ligger på 333mhz.

Tacksam för svar! Mvh Hannes

Edit: Höll på glömma bort, använder Dual-core optimizier och amd overdrive utility. Vet inte om de gör någn skillnad men kan vara bra att nämna

Permalänk
Medlem

testa att bara temporärt sänka hastigheten på processorn till kanske 2ghz eller nåt sånt. funkar inte det kan du prova att sänka nåt som borde heta NB clock eller nåt liknande. funkar inget av detta tycker jag du ska lusläsa alla inställningar under CPU och Ram. kolla om något ser direkt suspect ut, annars tycker jag du ska skriva upp de viktigaste värdena här, så kan någon säkert hjälpa dig.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
testa att bara temporärt sänka hastigheten på processorn till kanske 2ghz eller nåt sånt. funkar inte det kan du prova att sänka nåt som borde heta NB clock eller nåt liknande.

Du menar i bios? Hinner inte ändra något inne i windows med den nya cpu:n

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hainalolko
Du menar i bios? Hinner inte ändra något inne i windows med den nya cpu:n

Ja självklart

Testa för all del att Cleara Cmos ett par gånger till så du vet med all sannolikhet att den är ordentligt resettad, och testa även med bara två minnesstickor i. då med fördel dom på 1gig om datorn skulle starta upp OS osv..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Är på phenomen atm, är i felsäkert läge med nätverk. Så den funkar. Man kanske ska formatera? Vet dock inte vad som är fel än.

Kör man i vanligt läge startar den upp med menyn och bakgrundsbilden sen blir det bluescreen.

Lite info.
Processorn jag har nu: Amd athlon 64 X2 Dual Core 3800+ 2.00GHz (am2+ socket)
Processorn jag ska byta till: Amd Phenom II X2 550 Black edition 3.1GHz (am3 socket)
Moderkort: MSI k9a2 neo-f ms-7388 am2+ (am3 rdy)
Ram: Corsair. 4 sticks, 2 1024 at 233 MHz, 2 512 at 333MHz.
Grafikkort: Nvidia 9600GT 1Gb
Hårddisk: one 298Gb and one 372Gb Both at 7200rpm
Os: Win XP 32bit
Psu: 500w, North Q Model, NQ-4775-500S, AC input 230v,- 50hz DC Output +5V

Permalänk

Det är mycket märkligt att den funkar i felsäkert läge men inte i normalt? Kan jag tycka som inte har så stor koll. Det måste ju betyda att det är min mjukvara det är fel på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hainalolko
Det är mycket märkligt att den funkar i felsäkert läge men inte i normalt? Kan jag tycka som inte har så stor koll. Det måste ju betyda att det är min mjukvara det är fel på?

Jag skulle rekommendera dig att avinstallera alla gamla AMD Athlon drivers. Som tex Dual Core optimizer. Ta bort overdrive så länge, den kan du installera om sen.
Skillnaden borde vara nog att när du kör felsäkert läge så laddas inte dessa två in. Dual-Core optimizer är väl först och främst byggd för Athlong serien och inte P II arkitekturen.

MVH

/Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Jag köpte ett ASRock N68-S som också var AM3-Ready och så köpte jag den prollen du ska byta till. Funkade klockrent utan att behöva flasha BIOS konstigt nog.

Visa signatur

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte läst hela tråden, men du skall inte ha dual core optimizer installerad, den behövs inte till PII.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)