Permalänk
Medlem

Bakmaskin - något att ha?

Sen jag flyttade hemifrån för 15 år sedan har ett återkommande sug uppenbarat sej med oregelbundna mellanrum. Hembakat bröd.

Då jag inte har ork eller nån bra möjlighet att baka själv, mest på grund av mina två mindre begåvade pälsbeklädda bagare i form av kattdjur har jag nu börjat överväga att skaffa mej en av 90-talets fasor. En bakmaskin.

Nu undrar jag om det finns Sweclockare som har goda eller dåliga erfarenheter av just bakmaskiner. Jag undrar även om det är nån större skillnad på en för 700 eller 1200 kronor.

Permalänk

Hade en sådan, ganska gammal, innan. Funkade super, bara att ställa in och lägga i ingredienser osv. på kvällen så hade man färdigbakat bröd på morgonen Tyvärr gick den sönder

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Är man glutenintolerant så är det väldigt behändigt. Annars har jag inga problem att baka själv. Det som tar tid med att baka bröd (iaf baguetter) är knappast själva arbetet, utan jäsningen. Har man katthår överallt kan det iofs kanske vara lite jobbigt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Här hemma har vi en bakmaskin, lik denna på bilden:

Är bara att hälla i ingredienser, alternativt köpa färdiga brödpåsar, där alla ingredienser är i. (Kanske inte alla, men typ) Finns på ICA.

Apparaten sköter sedan jäsningen och allt, är bara att ta ut brödet och låta det svalna när den är klar Tidsinställning finns med, så att den kör igång på morgonen så brödet är klart när man går upp, är lite fiffigt. Man behöver inte städa/rengöra den heller...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Man behöver inte städa/rengöra den heller...

Det låter för bra för att vara sant.. Det måste väl ändå fastna lite bröddeg mellan några prylar som man ibland behöver rengöra ?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Självklart behövs vissa delar diskas, de som jag sett har en löstagbar degblandare i skålen som brödet bakas i. Gör man inte rent (diskar) blandaren och skålen måste man vara jordens lataste människa.
Annars finns nog endast locket och jästskålen som bara behöver torkas av.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Bakmaskin som gör hela jobbet? Vad fan jag trodde tråden handlade om köksassistenter med tillbehör som knådar degen åt en

Nu har jag ingen egen erfarenhet av sådana bakmaskiner själv. Hur väl blir brödet?

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Min moster hade en sån ett tag och det funkade väldigt bra.. men dom blev less.. fanns väl inte så många olika "smaker" .. blev väl mest franska typ

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

En produkt som finns i flesta hemmen undanstoppade och glömda. Trötthetsfaktorn är nog rätt stor på dessa.
Skulle satsat på fryst bröd och bara slänga i mikron typ Dafgårds.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Bakmaskiner är bra grejer. Timer funktionen så man har nygräddat bröd när man vaknar är underbar. Finns kanske inte jätte många olika sorters bröd att välja på var ett tag sedan jag använde en bakmaskin så jag har dålig koll på det.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Bakmaskin funkar kanon och är skitbra om man vill färskt bröd varje dag

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

Jag föredrar faktiskt inte bakmaskin, tycker inte det blir något vidare. Visst att de är okej när de e nybakat, men sen blir det segt och gummiaktigt.

Dock så bakar vi i våran familj bröd själva så det är svårt att slå det. ^^

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Måste katterna vara med när du bakar? Vissa verkar tro det är något svårt att baka bröd, det är det inte! är bara jäsningen som tar lite tid.

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
hehe http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

bra där.
vill du inte ha nåt permanent så gå ut på stan och leta efter nån fjortis som vill tjäna en tjuga.

Permalänk
Medlem

Bra tips där.

Skämt åsido, det blir nog att införskaffa sej en sån där. Jag tror brödet blir lite billigare också men det tar väl ett tag innan maskinjäkeln börjar löna sej gissar jag.

Jag har katthår i hela lägenheten. Även om jag tycker det är städat med mitt öga så är det inte det egentligen. Jag tror ingen som har katt har helt rent från päls.
Sen ska mina vara med så fort jag håller på med något och planlösningen på min lägenhet tillåter inte att man kan hålla dom borta. Eller ja, jag kan ju baka i sovrummet iofs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Självklart behövs vissa delar diskas, de som jag sett har en löstagbar degblandare i skålen som brödet bakas i. Gör man inte rent (diskar) blandaren och skålen måste man vara jordens lataste människa.
Annars finns nog endast locket och jästskålen som bara behöver torkas av.

Nepp, inte här hemma. Blir oftast kvar lite mjöl högt upp på insidan av behållaren, men det är ju absolut inget farligt, alt. något man bryr sig om.
Böpen som blandar degen / knådar är faktiskt torr när man kört klart och låtit brödet svalna lite.

Kan posta lite bilder på bröd och bakmaskinen nästa gång det görs bröd här hemma, får se om tråden fortfarande lever då

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Prova det här istället: http://paindemartin.blogspot.com/2009/06/tredje-forsoket-hej-...
Väldigt enkelt och sjuuukt mycket godare

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.