Xbox hårdvara motsvarande i pc.

Permalänk

Xbox hårdvara motsvarande i pc.

Tjenare.

Har för mig att jag har läst att xboxen EGENTLIGEN inte klarar av spel i 720p/1080p utan att den skalar upp spelen från en viss upplösning.

Varför den skalar upp spelen är för att hårdvaran är för dålig för att klara av att skicka signaler med höga inställningar à 720p/1080p.

Jämför man xboxen eller ps3an med en pc så ser spelen ut att vara på medium inställningar och därmed antar jag att det jag har skrivit är korrekt, nämnligen att spelen är i lägre upplösning och skalas och därmed upp och slutbilden ser dålig ut.

Om jag är på rätt spår så fyll gärna i. Eller om jag har fel så förklara gärna

Sen har jag även en undran om det är någon som kan "översätta" en xbox och en playstation3 prestanda i motsvarande pc prestanda.

Hade för mig att det var chockerande dåliga grejer men även här kan jag ha fel.

Film där man ser hur mycket sämre grafiken är jämte en pc.
http://www.youtube.com/watch?v=Epx3JBvErfk

Ha en fortsatt trevlig kväll.
MVH
Degerlund

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk

Du har fel. Både PS3 och Xbox 360 kan rendera spel i upp till 1080p, de flesta spel renderas i 720p och några få i lägre upplösningar. Givetvis kommer en ny dator för 10000kr vara bättre än en 4 år gammal spelkonsoll för 2000kr, men det är ju ganska ointressant.

Om du vill jämföra PC med spelkonsoll är det enbart resultatet som är värt att titta på. Hårdvaruspecs och liknande är helt meningslöst.

Permalänk

Jo men nu är fallet somså att jag skulle vilja veta hårdvaru specsen.

En motfråga då eftersom du säger att konsollerna klarar att rendera 1080p, Varför är grafiken rent ut sagt asdålig i jämförelse?

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Avstängd

360:

CPU 3.2 GHz PowerPC Tri-Core Xenon
Memory 512MB of GDDR3 RAM clocked at 700MHz
Graphics 500 MHz ATI Xenos

Permalänk
Medlem

1080p handlar bara om upplösning.

Grafik är mer än bara upplösning.

Konsolerna är 3 år gamla och kostar mindre än en datorn...

Permalänk
Medlem

ATi's chip i xboxen tror jag motsvaras av Radoen X1950XT och nvidias chip i ps3 av 7900GTX.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
ATi's chip i xboxen tror jag motsvaras av Radoen X1950XT och nvidias chip i ps3 av 7900GTX.

Tack det va ungefär så jag ville ha informationen

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Det är ju dock mycket enklare att optimera spel till konsoll än PC eftersom hårdvaran är alltid densamme på konsoll. Jag tycker inte grafiken på PS3 är så jättemycket fulare än dagens PC spel. Har ni sett Uncharted 2? Vissa delar av det spelet är helt fantastiska.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Testpilot

Konsollerna har inte i närheten lika mycket RAM-minne som en modern dator utan måste lösa det på andra sätt, dom har istället väldigt hög bandbredd på minnena för att kunna byta ut informationen snabbt. Det begränsade arbetsminnet gör dock att texturerna ofta blir lidande och det är den största skillnaden man brukar kunna se mellan konsoll- och PC-versionerna av spelen.

Sen har dom andra speciallösningar som man bara kan ha om man designat hårdvaran specifikt för en enda uppgift. Xboxen har exempelvis bara 512MB RAM men det är ordnat så att både CPU och GPU kan dela på det. Dessutom finns ett inbyggt minne (eDRAM )på 10MB i GPU:n som i princip ger antialisering utan några prestandaförluster.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Konsollerna har inte i närheten lika mycket RAM-minne som en modern dator utan måste lösa det på andra sätt, dom har istället väldigt hög bandbredd på minnena för att kunna byta ut informationen snabbt. Det begränsade arbetsminnet gör dock att texturerna ofta blir lidande och det är den största skillnaden man brukar kunna se mellan konsoll- och PC-versionerna av spelen.

Sen har dom andra speciallösningar som man bara kan ha om man designat hårdvaran specifikt för en enda uppgift. Xboxen har exempelvis bara 512MB RAM men det är ordnat så att både CPU och GPU kan dela på det. Dessutom finns ett inbyggt minne (eDRAM )på 10MB i GPU:n som i princip ger antialisering utan några prestandaförluster.

fick mig att undra bara. måste inte spelen skrivas till just den platform den ska använas på i så fall? hur fixar programerarna det? är väll knappas så att dom skriver ny kod till en annan plattform bara för att det ska fungera till den?

BTW. har inte denna tråden hamnat på fel ställe?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
fick mig att undra bara. måste inte spelen skrivas till just den platform den ska använas på i så fall? hur fixar programerarna det? är väll knappas så att dom skriver ny kod till en annan plattform bara för att det ska fungera till den?

BTW. har inte denna tråden hamnat på fel ställe?

Nej, det kallas portning.
Man skriver om en liten del av koden för antingen PC, 360 eller PS3.
Vissa gånger lyckas det bra, andra inte. Se bara på MW2.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar