Gå upp tidigt på morgonen HUR?

Permalänk
Medlem

Gå upp tidigt på morgonen HUR?

Nu är klockan halv 4 igen och jag inser att jag snart måste gå och lägga mig om jag inte ska sova bort helamorgondagen. Vilket jag ändå kommer göra. varje skollov är det samma sak sitter upppe alldelse för läng om nätterna som får till följd att jag inte går upp speciellt tidigt heller.

funderar ofta på att vända dyngnet åt andra hållet dvs. gå upp vid denna tiden och gå och lägga sig tidigt. men det funkar bara inte hur jag än ställer klockan och när jag än går och lägger mig så är det mycket svårare att få det till rutin än att sitta upp till denna tiden på dyngnet och sova halva dagen.

Om det är någonstans det finns folk med samma problem lär det väll vara här;)
skulle vara kul om ni kunde ge lite tipps på hur ni lyckas stiga upp tidigt om morgonen?

Permalänk
Medlem

För mig var det nåt som kom med åldern. Nu när jag är 23 så kan jag inte sova så länge längre... så, ingen idé att få ångest för det. Du har lov, gör det du vill.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Ett tips till att kunna ta sig upp ur sängen när väl klockan ringer är att placera klockan så att man måste ta sig upp ur sängen för att kunna stänga av den.

På så vis är man redan ur sängen och då kan man lika gärna gå upp.

Ett annat tips är att göra samma sak fast ha flera klockor på lite olika tider (om man nu skulle gå och lägga sig efter första klockan är avstängd)

Den smäll man får ta när man ska komma in i en rytm med tidiga morgnar är att första dagen får man vara skittrött (gå och lägga sig sent för att sedan gå upp tidigt)

Jag är själv ingen morgonmänniska och måste ta till tips nr:1 för att komma upp ur sängen, då jag vid flertalet gånger har lyckats stänga av alarmet i sömnen för att sedan vakna ett par timmar senare i vild panik över att vara försenad till jobb t.ex.

Men som sagt, du har lov...det är till för att slappa ordentligt och att inte behöva bry sig så mycket om tider.

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Medlem

Jag har fyra väckarklockor, kan man säga.

Först går wake-up-light-klockan igång vid sängen, det blir ljust och radion går igång.

Sedan går datorn igång och sätter igång musik. Gärna något lagom upptempo, just nu är det Kents Krossa Allt.

Därefter mobilen med en signal noga utvald för dess irriterande ljud.

...och slutligen mobilen igen några minuter senare om jag lyckats snooza eller helt enkelt ignorera den.

Trots detta händer det emellanåt att jag i något sorts primitivt medvetandeläge helt enkelt vänder mig om i sängen och somnar om, för att vakna lagom till lunch.

Något som oftast funkar är att trycka upp volymen på samtliga väckarklockor till över det direkt uthärdliga. En och en kan jag uthärda, oavsett volym, men kommer de samtidigt eller med några minuters mellanrum måste jag upp och stänga av. Och dåjävlar har dagen börjat och jag kan ta min koffeintablett, sätta mig vid datorn och vänta tills det högre medvetandet återkommer.

Det viktigaste är däremot något att göra, en anledning att gå upp. Annars blir det lätt att man ger sig själv tillåtelse att snooza på obestämd tid, och sen är halva dagen borta.

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att komma ur sängen är att ha någonting att göra, och då menar jag inte dega framför datorn för det är fan inte värt att gå upp för.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Helt omöjligt för mig, har missat diverse viktigta möten, p.g.a att jag inte kommer upp på morgonen... Har 5 alarm på mobilen.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

Det är ju egentligen bara att bestämma sig för att gå upp.
När klockan sen ringer så lämnar man sängen omedelbart - ingen snooze eller liknande för det är helt dödsdömt.
Tips är att ha klockan/mobilen utom räckhåll så du måste lämna sängen för att tysta den.

Permalänk

Bestämmer mig för när jag ska upp.. händer oftast att jag vaknar 5minuter före klockan ska ringa.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bestämmer mig för när jag ska upp.. händer oftast att jag vaknar 5minuter före klockan ska ringa.

word man verkar ha någon intern väckarklocka ibland
annars köp en sån här

har själv en sådan fast simpsons, och fyfan vad den låter sedan följer man tipset och ställer den en bit bort, gärna på en yta som låter väldigt mycket när den vibrerar där på så det resonerar ännu mer än klockorna på den

då är du garanterad att flyga upp och ta de döda med dig, så är det för mig iaf

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Det är ju egentligen bara att bestämma sig för att gå upp.
När klockan sen ringer så lämnar man sängen omedelbart - ingen snooze eller liknande för det är helt dödsdömt.
Tips är att ha klockan/mobilen utom räckhåll så du måste lämna sängen för att tysta den.

Samma gäller för mig.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det enda sättet att komma ur sängen är att ha någonting att göra, och då menar jag inte dega framför datorn för det är fan inte värt att gå upp för.

Exakt!
Sen funkar det ju alltid att lägga sig i tid på kväll så man är utvilad. Svårare att ta sig upp vid 7-8 om man lägger sig 4 på morgon...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tricket är att bara sova 4-5timmar, då orkar man upp

Så om du ska upp kl 5-6 t.ex lägg dig runt 11-12 å somna strax efter det

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Det är ju egentligen bara att bestämma sig för att gå upp.
När klockan sen ringer så lämnar man sängen omedelbart - ingen snooze eller liknande för det är helt dödsdömt.

Det gäller att klockan ringer så sent att man även i nyvaket tillstånd inser hur bråttom man har.

Permalänk
Medlem

annars så går du inte och lägger dig alls en dag och dygnar istället så kommer du va riktigt trött vid 8-9 då lägger du dig och sover så kommer du vakna 7-8 på morgonen sen

Visa signatur
Permalänk

Jag har blivit lite av en expert när det gäller att gå upp på morgonen.

Som någon tidigare snubbe sa så skaffa flera alarm.
Jag har en klockradio, två vanliga klockor, ibland ipoden (hatar ipod) och mobilen som har fyra alarm på.
Totalt blir det minst 7 alarm som går igång inom 20 minuter.

Eftersom jag är en kvällsmänniska så går jag och lägger mig alldeles för sent kontra tiden jag ska gå upp. Oftast slutar det med cirka 3-4 timmars sömn och då jag jobbar extremt långa dagar (0600 till allt ifrån 1700-2200) så tar kroppen stryk, helt klart.

Brukar vara en mumie till klockan nio, sen vaknar kroppen om jag dricker kaffe.

Nu när jag är ledig i två veckor så har jag samma problem som TS, att jag går och lägger mig tok för sent på nätterna. Inatt somnade jag runt 0500, men ger man sig fan på att gå upp så fungerar det (gick upp 1200 idag).
Ibland snoozar man och går upp 1700, men är man ledig så är man.
Tänk bara på att räta upp dygnsrytm någon dag innan du börjar skolan/börjar jobba igen.

Det största problemet när man sover för lite som jag är självklart trötthet men även att hjärnan har sin egen tankeverksamhet.
I början gick jag upp mitt i natten och flyttade runt möbler, kröp under sängen och "började" svetsa i ramen, stod utomhus och väntade på leveranser, klädde på mig och började med frukosten, drömde att jag inte behövde gå till jobbet och gick inte upp, läste fel på klockan osv.
En anledning till detta kan vara att vi jobbade natt ibland och att börja göra saker i hemmet mitt i natten kändes inte så konstigt (man vill väl inte göra chefen besviken?).

Det jobbiga är att det verkligen är OMÖJLIGT i stundens hetta att veta att man gör fel, mitt i natten. Jag är helt övertygad att det jag gör ska göras.

Klassiskt sett, sov så pass mycket som DIN kropp behöver, punkt.

Sorry for OT.

Permalänk
Medlem

Dag 1: Kliv upp klockan 4, oavsett när du gick i säng. Gå sedan och lägg dig när du hade tänkt att lägga dig.
Dag 2: Kliv upp klockan 4 igen.

Blir du jättetrött på dagen så kan du sova 30-35 minuter. Microsömn är effektivt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Som någon sa till TS så ska TS inte ha dåligt samvete för att du är uppe länge.

Bönder - trots att de är pensionerade - brukar gå upp kl. 5-6 på morgonen.:P Men de är ju formade från husförhören och Luthers katekes: att man ska vara arbetsam och flitig och "finnas till hands för överheten".

I modern tid har detta smittat av sig: tex. så svarar ju folk om man ringer tidigt att "nej jag var vaken" just för att det är belagt med skam att vara trött vid en tidpunkt som man förväntas vara pigg på.

Jag sätter mig över dylika: min moder är "luthersk" njuter inte av livet och stressar över att rabatten, köket eller vad som behöver städas + övriga husbestyr. När jag försöker förklara att det inte finns någon regel som säger att man "måste" (de måsten hon syftar på) ha husmodersplikter, blir hon bara sur och förstår inte att man gör vad man vill när man slutat jobb/skola.

Jag är av den meningen (EN bidragande orsak) att vi svenskar inte är så sociala just pga. alla "Lutherska måsten". I Italien kan man festa till 24.-01:00 och släntra in vid 7, 8, 9-tiden och ingen bryr sig eller höjer på ögonbrynen bara man gör det man ska.:)

Denna Italienska inställning har jag och skäms inte för att jag sover/är uppe sent etc. jag är en livsnjutare i sann bemärkelse.:):D Unnar mig saker som andra tycker är onödigt att unna sig i vardagen: fina byxor och kavajer medan folk tycker att man borde nöja sig med ett par joggingskor och ett par mjukisbyxor eller liknande.:P

Vill folk leva som att de levde under en "patrón" som piskar sönder folk för att de inte viger livet åt arbete X, leva som att man ska vara tacksam för att man får in lönen på kontot så är det upp till dessa individer emedan jag ser att livet är kort och jag tänker inte sitta och vänta på guldklockan utan jag formar min egen guldklocka på livets stig.:)

Mitt råd till TS är att du gör som italienarna och lever livet. Vad gör 5 min. försening på det stora hela?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

med en sån här väckarklocka ligger man inte och drar sig för länge

Visa signatur

ASUS M3N78-EM, AMD Phenom X3 8450, 2048MB Corsair XMS, 80GB SSD, 1.5TB HDD + 320GB HDD, Ubuntu 9.10, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Vadå planera o gå upp kl 4 på morgonen, du lär ju hitta andra polare som lär göra samma sak.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Som någon sa till TS så ska TS inte ha dåligt samvete för att du är uppe länge.

Bönder - trots att de är pensionerade - brukar gå upp kl. 5-6 på morgonen.:P Men de är ju formade från husförhören och Luthers katekes: att man ska vara arbetsam och flitig och "finnas till hands för överheten".

I modern tid har detta smittat av sig: tex. så svarar ju folk om man ringer tidigt att "nej jag var vaken" just för att det är belagt med skam att vara trött vid en tidpunkt som man förväntas vara pigg på.

Jag sätter mig över dylika: min moder är "luthersk" njuter inte av livet och stressar över att rabatten, köket eller vad som behöver städas + övriga husbestyr. När jag försöker förklara att det inte finns någon regel som säger att man "måste" (de måsten hon syftar på) ha husmodersplikter, blir hon bara sur och förstår inte att man gör vad man vill när man slutat jobb/skola.

Jag är av den meningen (EN bidragande orsak) att vi svenskar inte är så sociala just pga. alla "Lutherska måsten". I Italien kan man festa till 24.-01:00 och släntra in vid 7, 8, 9-tiden och ingen bryr sig eller höjer på ögonbrynen bara man gör det man ska.:)

Denna Italienska inställning har jag och skäms inte för att jag sover/är uppe sent etc. jag är en livsnjutare i sann bemärkelse.:):D Unnar mig saker som andra tycker är onödigt att unna sig i vardagen: fina byxor och kavajer medan folk tycker att man borde nöja sig med ett par joggingskor och ett par mjukisbyxor eller liknande.:P

Vill folk leva som att de levde under en "patrón" som piskar sönder folk för att de inte viger livet åt arbete X, leva som att man ska vara tacksam för att man får in lönen på kontot så är det upp till dessa individer emedan jag ser att livet är kort och jag tänker inte sitta och vänta på guldklockan utan jag formar min egen guldklocka på livets stig.:)

Mitt råd till TS är att du gör som italienarna och lever livet. Vad gör 5 min. försening på det stora hela?:)

5 minuter försening på det stora hela beror helt och hållet på vad man är 5 minuter sen till.

En 5 minuters försening för en person som gör pappersarbete på ett kontor är ju inte direkt att jämföra med en 5 minuter försening av en läkare på en akutmottagning direkt.

Om man vill och KAN ha en avslappnad attityd till livets olika delar, jobb, fest, relationer etc så tycker jag man ska ha det. Har man ett jobb där man kan flexa på tiderna, gör det. Har du ett jobb där du inte kan flexa, gör det då för bövelen inte

För min del fungerar det med 5-6 larm spridda med 15 minuter mellan varje och att det första larmet är satt typ 2-2,5 timmar innan jag börjar jobba. Blir lite pillande eftersom jag jobbar varierande tider, men börjar jag 8:15 så går första larmet 05:45, sen 6, sen 6:15 etc fram till 07:15 vilket är den sista tiden jag MÅSTE vara i duschen eller helst klar med den. Kommer jag upp tidigare använder jag den tiden till att slösurfa eller kolla på nån tv-serie. Alternativt åker jag och köper frukost på något konditori på vägen till jobbet. Dock är det inte så ofta det händer på vintern, då är det jävligt svårt att pallra sig ur sängen tycker jag.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Nu i vintertider så är det också ännu skönare att ligga och dra sig under ett varmt täcke, och då blir det lätt att man somnar om när man bara ska vila ögonen lite grann.

Så en del av lösningen kan vara för oss som har snåla hyresvärdar att köpa ett elelement så det är varmt och gott i hela rummet när man vaknar.

Permalänk
Medlem

Dygna och sedan går du och lägger dig klocka 7.
Funkar alltig. se bara till att inte somna innan

Permalänk
Medlem

Det finns en alarmklocka som skall se till att du alltid vaknar vid en perfekt tid, axbo sleep phase alarm clock.

Flera som har testat den, tex M3, säger att den verkligen fungerar. Den är lite dyr dock, typ 2000. Men för en bra sömn så kanske det kan vara värt det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
För mig var det nåt som kom med åldern. Nu när jag är 23 så kan jag inte sova så länge längre... så, ingen idé att få ångest för det. Du har lov, gör det du vill.

Aj f*n, själv 35+ och vänder dygnet ruskligt for när jag får semester. Första dagarna på jobbet efter semestern brukar vara en pläga, men det är bara att bita i det sura äpplet och jobba på.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
5 minuter försening på det stora hela beror helt och hållet på vad man är 5 minuter sen till.

En 5 minuters försening för en person som gör pappersarbete på ett kontor är ju inte direkt att jämföra med en 5 minuter försening av en läkare på en akutmottagning direkt.

Om man vill och KAN ha en avslappnad attityd till livets olika delar, jobb, fest, relationer etc så tycker jag man ska ha det. Har man ett jobb där man kan flexa på tiderna, gör det. Har du ett jobb där du inte kan flexa, gör det då för bövelen inte

För min del fungerar det med 5-6 larm spridda med 15 minuter mellan varje och att det första larmet är satt typ 2-2,5 timmar innan jag börjar jobba. Blir lite pillande eftersom jag jobbar varierande tider, men börjar jag 8:15 så går första larmet 05:45, sen 6, sen 6:15 etc fram till 07:15 vilket är den sista tiden jag MÅSTE vara i duschen eller helst klar med den. Kommer jag upp tidigare använder jag den tiden till att slösurfa eller kolla på nån tv-serie. Alternativt åker jag och köper frukost på något konditori på vägen till jobbet. Dock är det inte så ofta det händer på vintern, då är det jävligt svårt att pallra sig ur sängen tycker jag.

Du Har rätt: vi är för lutherskt gråa och tråkiga + att vi inte har den italienska "det löser sig alltid jag kommer snart"- mentaliteten.:P Därför blir det svårt att göra något utan rådet får bli enligt kollegan ovan.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

kanske testa en sådan här

demofilm

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Lider själv av samma problem som många andra gör, nu tex har jag inte kommit i sängen än och har bestämt mig för att inte sova.

Utan jag kommer gå och lägga mig vid 18-20 tiden istället och vakna tidigt imorgon. Sov tex till 15.30 igår och klev upp ca 16.45.

Tänkte vakna vid 12 tiden men de gick ju som de gick men tänkte när jag vaknade, vad fan gör det? Jag har lov en vecka till så jag fortsätter sova tills jag beslutar mig för att stiga upp, och visst fan känns det surt att sova bort en stor del av dagen men ack så skönt det är

Bara man försöker komma i säng i tid sista helgen innan skolan, annars är inte måndagen så värst rolig och jag lyckas alltid med att sova för länge på söndagar när det är skola dagen efter så natten till måndag blir ett helvete, men det är smällar man får ta. Livet ska inte alltid vara lätt

Sen såhär under vintern blir ju inte saken bättre då man har lite kyligare i rummet som gör det underbart att ligga och mysa under täcket, sen att det är mörkt också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja har man inget att göra på lovet förutom att dega framför datorn varför ska man ens gå upp tidigt då ?

Börja träna på morgonen under lovet så får du ett mål och blir piggare.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare, fixa en anledning till att gå upp tidigt och när klockan ringer så sätt dig upp direkt. Om du sätter dig upp direkt när du vaknar så hinner du inte tänka på hur skönt det egentligen är att ligga kvar.

Permalänk
Medlem

Som Devlaska skrev så det grymt effektiv att gå på gym. Fördelen blir att man är mer slut i kroppen och kommer snabbare ner i djup sömn, så får man en bättre sömn. Då behöver man inte sova lika många timmar.

Men motivation är a och o. Det kan nästa kvitta hur många alarmklockor man har, om inte det inte finns någon motivation.