Permalänk

Nybyggd dator ger ingen signal

Tjena

Idag, fick jag hem mitt paket med datorprylar och jag har nu byggt ihop det. Problemet är att när jag startar datorn så händer ingenting på skärmen.

Jag har kollat båda ändar av skärmsladden så det är inte där problemet sitter men om ni har några andra saker som kan vara fel på idiotnivå så posta det också! Kanske har glömt något självklart!

Det som händer är alltså att datorn startar, alla fläktar snurrar och det lyser så mysigt inne i chassit.

På skärmen händer dock inget. Startar man den så står det "Going to sleep" och sen blir skärmen svart och lampan bredvid on/off-knappen lyser gult som "standby" liksom.

Processor: Intel i5
Grafikkort: PowerColor HD 5770
Internminne: Har inte koll på det just nu, kan kolla upp vid intresse
Moderkort: Asus P7P55D LE
Chassi: HAF 922
Nätaggregat: Corsair 550W
Bildskärm: HP L1925

Tacksam för snabb hjälp!

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk

har du kopplat in ett stycke pci-e 6-stifts kontakt till g-kortet?
har du kopplat in 4/8-stifts kontakten till cpu,n?

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk

Check och check.

Nya tester har gjorts.

Testade med ett grafikkort som jag vet funkar men samma problem uppstod.

Testade att starta med endast en RAM-sticka men inget nytt under solen.

Testade att resetta bios (med jumpern) men det gjorde ingen skillnad.

Nu börjar jag få panik :<

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk

Uppdatering på läget.

Någon komponent är defekt. Helt klart, men vilken?

Först trodde vi att det var moderkortet eftersom att det inte hjälpte att vi bytte grafikkort.

Nu tänkte vi dock sätta igång min gamla dator och bytte då ut det gamla nätagget och det gamla grafikkortet mot det nya grafikkortet och det nya nätagget.

Dock blir det samma fel! Så den enda komponenten som har funnits i datorn alla gånger det blivit fel är nätagget!
Men hela datorn startar ju upp bra, bara skärmen det är problem med så den kan ju inte vara defekt?

JAG BLIR GALEN!

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk

DU.

Stoppa minnena i bank 2 & 4 istället för 1 & 3 som man vanligtvis använder.

Det har hjälpt mig och 2 bekanta med EXAKT samma fel som ditt.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

kanske är skärmen som inte vill med sig?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd

Om jag var du så skulle jag lämna in det till något ställe som felsöker datorer, brukar kosta 500 kr eller nått. Istället för att börja gissa och köpa nya datordelar. Om det inte är någon som är helt säker på vad som är fel så tycker jag nog detta är det bästa alternativet.

Jag har ingen aning om vad som kan ge detta felet, men skadar kanske inte att felsöka lite.
Du får ingen bild alls på skärmen eller?
Testade du med först den ena RAM-stickan och sedan den andra? Om inte så gör det. Testa då samtidigt i olika DIMM slots. Det kan givetvis vara flera DIMM och/eller RAM-stickor, men det är inte så troligt, dock inte omöjligt.
Är du säker på att det inte finns några pinnar på moderkortet som är kortslutna?

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
DU.

Stoppa minnena i bank 2 & 4 istället för 1 & 3 som man vanligtvis använder.

Det har hjälpt mig och 2 bekanta med EXAKT samma fel som ditt.

I moderkortsmanualen så står det att de ska sättas i A1 och B1 och det är där de sitter. (De blåa alltså och det är 2 & 4)

Läget blir än konstigare. Nu testade vi gamla datorn med endast nätagget utbytt och då lyckas vi få bild på skärmen.
Jag börjar tappa räkningen på alla kombinationer vi testat.

Gamla komponenter med endast nya nätagget: Bild
Gamla komponenter med nya nätagget + nya grafikkortet: Ej bild
Nya komponenter: Ej bild
Nya komponenter med gamla grafikkortet: Ej bild

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Son of Qwerty
I moderkortsmanualen så står det att de ska sättas i A1 och B1 och det är där de sitter. (De blåa alltså och det är 2 & 4)

Läget blir än konstigare. Nu testade vi gamla datorn med endast nätagget utbytt och då lyckas vi få bild på skärmen.
Jag börjar tappa räkningen på alla kombinationer vi testat.

Gamla komponenter med endast nya nätagget: Bild
Gamla komponenter med nya nätagget + nya grafikkortet: Ej bild
Nya komponenter: Ej bild
Nya komponenter med gamla grafikkortet: Ej bild

Som sagt, lämna in det. Eller så har ni glömt någon/några sladdar när ni kopplat in grejerna och ej fått bild. Eller så har du fel på fler än en komponent.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk

kommer det något pipljud när du botar???.....om inte lutar det åt moderkortet...villket ram minne har du???? ...vissa mammakort är lite kräsna på ram...men det har du säkert kollat upp när du beställde grejerna....

Permalänk
Medlem

1 pci-e 6pin till grafikkortet, 24pin till moderkortet, 8pin till cpu (INTE PCI-e 8pin!) och ramstickorna i 2 och 4 sloten...

Permalänk

Den här datorn är verkligen förhäxad för att krångla till det yttersta.

Vi fick igång datorn när vi testade med gamla grafikkortet så nu har vi iaf fastställt att det var det nya grafikkortet som krånglade och ska skickas tillbaka till Komplett.

Har lyckats installera Windows 7 och det är nu problemen börjar. Enligt microsoft.com så stöder W7 det nätverkskort jag använder men datorn hittar det inte. Den märker att något är inkopplad men den har ingen aning om vad det är och man kan således inte installera drivrutiner till den. Alltså inget nät på datorn!

Andra problemet är att vi försökte sätta igång en RAID5 igår. Jag tror att vi lyckats, den gick i 7 timmar och höll på att migrera och skit och sedan stod det att det var klart men datorn verkar inte vara överens med sig själv. Vissa delar säger att vi har 1 tb tillgängligt utrymme (som det ska vara, 3x500gb med RAID5) medan vissa säger att vi bara har 500gb tillgängligt.

Jag vet varken in eller ut :s Ska man kanske lämna in den trots allt? Vad finns det för företag isf i Sthlmstrakten?

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Hjälpte min lillebror i julhelgen med hans nya prylar,, han hade byggt ihop den själv och fick problem vid uppstart

han har nya AMD 965 + Asus Formula III och han hade samma problem

Byggde om datorn från grunden, nya kabeldragningar etc för har hade varit lite slarvig

Testade ett minne och då fick vi igång den så vi tog oss in i Bios

Laddade hem nytt bios via en laptop

Körde Ez-Flash och Vips så funkade allt

måste ha varit minnena som inte stödjes av bios

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Jag bumpar upp den här tråden. Ber om ursäkt men det känns inte som att en ny tråd skulle funka lika bra då det är en uppdatering av läget.

Grafikkortet skickades in till Komplett och de säger att det inte är något som helst fel på kortet. Roligt.

Vad FAN kan vara felet?

Vi har inte fått tillbaka kortet men det kommer väl snart. Som sagt, problemet kvarstår. Ingen signal till skärmen, reagerar inte på något sätt.

Har testat:

Gamla grafikkortet med nya komponenter --- Funkar.
Nya grafikkotet med nya komponenter --- Funkar inte.
Endast ett RAM-minne isatt --- Funkar inte.
Gamla komponenter med nytt nätagg + nytt grafikkort --- Funkar inte.
Gamla komponenter med nytt nätagg --- Funkar.

Vad fan kan det vara som hänt? Alla förslag är välkomna, jag blir fanimej tokig om jag inte får igång skiten snart.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Inga dioder på moderkortet som lyser rött när du bootar upp? Har för mig att det moderkortet testar 1 cpu,2 ram ,3 gfx osv och att det lyser en diod om det skulle vara nått fel vid den enheten som inte fungerar,borde ju lysa vid gfx isåfall, Kolla även att ram minnen verkligen sitter i ordentligt,behövs rätt mycket tryck för att få i dom riktigt i botten på slotten.