Permalänk
Medlem

AM3 på AM2+

Hej, har ett MSI K9N6PGM2 moderkort och tänkte byta ut min gamla Athlon 64 X2 5000+ mot en Athlon II X4 630 AM3 - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=507046 - och som jag förstått det så ska jag uppdatera bios med MSI Live Update men det jag undrar är följande: på skivan med moderkortets drivrutiner så finns det en som heter "AMD Processor Driver" eller något sånt men om kortet är gjort för AM2+ så måste jag väl ha några andra drivisar till en AM3 processor? Och bara för att kolla, när man uppdaterar bios så är det väl permanent? Man måste väl inte göra om det som med drivrutiner bara för att man formaterar om datorn eller så?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zabusa
Hej, har ett MSI K9N6PGM2 moderkort och tänkte byta ut min gamla Athlon 64 X2 5000+ mot en Athlon II X4 630 AM3 - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=507046 - och som jag förstått det så ska jag uppdatera bios med MSI Live Update men det jag undrar är följande: på skivan med moderkortets drivrutiner så finns det en som heter "AMD Processor Driver" eller något sånt men om kortet är gjort för AM2+ så måste jag väl ha några andra drivisar till en AM3 processor? Och bara för att kolla, när man uppdaterar bios så är det väl permanent? Man måste väl inte göra om det som med drivrutiner bara för att man formaterar om datorn eller så?

Det är permanent. Och om du ska ha en am3-processor måste du hämta nya drivrutiner från msi:s hemsida (antar jag), så gör det istället och se till så att du får en BIOS-version som stödjer AM3

Permalänk
Hedersmedlem

Det är samma drivis till båda prollarna så det skall inte vara några problem, däremot kan det ju finnas en nyare av denna, men det kan du ju kolla på AMD:s hemsida.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ok, stort tack!

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

När jag skulle uppdatera bios och den letade efter nya versioner fick jag upp en ruta med namnet Microsoft Visual C++ Runtime Library med följande text:

Runtime error!
Program: C:\Program Files\MSI\MSIWDev\LOnline.exe
This application has requested the Runtime to terminate it in an unusual way.
Please contact the application's support team for more information.

Datorn funkar som vanligt utan några problem men har ju inte uppdaterat bios!

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Off topic: Vad ska du göra med gamla processorn?

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Argit
Off topic: Vad ska du göra med gamla processorn?

Bra fråga, är du intresserad?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla om det finns nyare version av Live-Bios på deras hemsida (MSI), det kanske löser ditt problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Upptäckte just att allt är skitsamma för moderkortet stöder inte den processorn jag tänkte köpa

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Vet att det gått ett tag sen senast men jag råkade hitta en processor som moderkortet stöder, förutsatt att jag uppdaterar bios (suck). Har än en gång försökt med Live Update, samma problem. Har även försökt med deras Live Update 4 men har ett annat problem nu. Det kommer igenom installationen tills den kommer till ett DOS fönster och där står det typ AMI Firmware Update 4.41 eller nåt sånt, men när den ska göra jobbet så står det "Error: Unknown Command". Vad kan man göra åt detta? Och jag har slutligen försökt göra det med en usb-sticka, allt går bra och jag får än en gång upp text om AMI Firmware Update eller nåt sånt men sen får jag nånting i stil med "general error reading file" eller "general error reading disc". HJÄLP?!?!?!?!?!?!?!

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Hedersmedlem

Den sticka du försöker använda är den fat32 formaterad? Annars låter det som om du inte har rätt programverktyg/fel version av ditt flashprogram, och att du då antingen har för gammalt eller fel sort. Rätt biosfil?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Löste det själv, använde MSI Forum HQ USB Flashing Tool- http://forum-en.msi.com/index.php?topic=116721.0 - för att uppdatera, funkade utan problem!

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Hedersmedlem

Gött att det funka, hoppas att det blev bättre nu?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)