Intel Clarkdale är bra på pi-beräkning

Permalänk
Melding Plague

Intel Clarkdale är bra på pi-beräkning

Tidiga prestandaresultat är lovande för Intels kommande processorer i Clarkdale-familjen, där en överklockare har lyckats slå nytt rekord i programmet Superpi.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande betydligt långsammare än mina 4,23 sekunder. Dock med bättre optimerat program än super-pi.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Står det 1.94Vcore eller ser jag fel? Sjuka processorer det verkar bli i alla fall.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Fortfarande betydligt långsammare än mina 4,23 sekunder. Dock med bättre optimerat program än super-pi.

Vad får du i Super PI då?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Fortfarande betydligt långsammare än mina 4,23 sekunder. Dock med bättre optimerat program än super-pi.

säker på att det va 1 mil och inte 1k;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Står det 1.94Vcore eller ser jag fel? Sjuka processorer det verkar bli i alla fall.

Datorer komemr att få en ny funktion för gamers, matlagningsplata:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Programmet Superpi är ett populärt verktyg för att testa inte bara processorns utan hela plattformens beräkningskraft. Programmet räknar ut ett förutbestämt antal decimaler för pi och mäter tiden det tar, där ett lägre värde innebär en snabbare dator.

AMD ligger långt efter INTEL plattformen när det gäller denna typen av beräkningar. Intels cpuer gör det i en del fall beräkningen på halva tiden som AMD gör den. Intressant att även den gamla Core2 duo/quad hänger med bra mot AMD:s senare cpuer.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Fortfarande betydligt långsammare än mina 4,23 sekunder. Dock med bättre optimerat program än super-pi.

Super PI har ju inte som mål att beräkna PI så snabbt som möjligt heller

Permalänk
Medlem

Problemet med dessa Clarkdales är att de klockar så bra att de skulle behöva högre multi än 27x som i5-670 har med turbo aktiverat och därför kräver de också så mycket vcore när man börjar komma upp i sånadär sjuka hastigheter. Dock har både AndreYang och nick visat att iaf i3 kan uppnå t.o.m. 280+ bclk men det är ju kanske på moddade moderkort och typ ovanligt bra handplockade exemplar osv, normalt så stannar de vid typ 250~260 blck.

Borde inte räcka länge förrän någon 7GHz suicide shot visas dock. Hade det inte varit problem med bclk begränsning samt 6x ram divider begränsning tror jag nog man skulle kunna bencha Clarkdale i typ 6.9~7.1GHz och kanske suicide shot på 7.3GHz typ.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

6,7 GHz! Herrej*vlar Fan va najs

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Snacka om många decimaler... Här sitter man och kan 120, bara 999880 kvar att lära sig då...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Snacka om många decimaler... Här sitter man och kan 120, bara 999880 kvar att lära sig då...

va vad det som fick dig att villa lära dig pi??
kollart på rayman eller P??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
va vad det som fick dig att villa lära dig pi??
kollart på rayman eller P??

Hehe, jag hade tråkigt på mattelektionen...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Snacka om många decimaler... Här sitter man och kan 120, bara 999880 kvar att lära sig då...

Haha, när jag gick i nian, för en sisådär7 år sedan eller något, så slog jag vad om 20kr att jag kunde lära mig 100 decimaler inom en vecka. Kom upp i 101 dag 6 och 128 dag 7. Kan till denna dagen ca 30 eller så

Ontopic : Huga, fort går det, men jag kör vidare på min gamla Q9550 och mitt 8800GT tills jag ser en anledning att uppgradera, utöver att förlänga min e-penis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
Haha, när jag gick i nian, för en sisådär7 år sedan eller något, så slog jag vad om 20kr att jag kunde lära mig 100 decimaler inom en vecka. Kom upp i 101 dag 6 och 128 dag 7. Kan till denna dagen ca 30 eller så

Ontopic : Huga, fort går det, men jag kör vidare på min gamla Q9550 och mitt 8800GT tills jag ser en anledning att uppgradera, utöver att förlänga min e-penis

Jag ska ge dig ett tips som funkar i windows. Systemegenskaper -> Avancerat -> Prestanda -> Avancerat -> Virtuell e-penis. Det finns en rekommendation utfärdad av sveriges damtidningar, lägg dig strax över...

Permalänk
Medlem

Tycker att dem borde ha nämnt vad det gamla rekordet låg på i nyheten så man får en bild av hur mycket snabbare det nya rekordet egentligen är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Hehe, jag hade tråkigt på mattelektionen...

Så du gjorde nå "roligt" istället

Visa signatur

i9 10900k, 16GB RAM Corsair H115i PRO,ROG STRIX Z490-F Gaming, ROG STRIX RTX 3070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Jag ska ge dig ett tips som funkar i windows. Systemegenskaper -> Avancerat -> Prestanda -> Avancerat -> Virtuell e-penis. Det finns en rekommendation utfärdad av sveriges damtidningar, lägg dig strax över...

Tack! Nu är min dator ännu manligare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
6,7 GHz! Herrej*vlar Fan va najs

Tänkte samma sak när jag såg det

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesarot
Så du gjorde nå "roligt" istället

Ja, alltså det finns ju inte en tjej som inte faller för en kille som kan 120 decimaler

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Den som kan flest decimaler när han dör vinner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Nepp, 1M.

16k = 16 000 decimaler
1M = 1 000 000 decimaler
Sparas förövrigt ett textdokument med alla uträknade decimaler, pi_data.txt

Som jämförelse kan jag jag säga att min processor kör 1M på 41 sekunder, men på sin tid var den snabb... Tror jag. Var inte medlem här när den var ny*, men vet i alla fall att den modellen innehar/hade rekord i högst antal GHZ :banan:
*(och således ovetande om överklockningsvärlden)

Man ligger inte så långt efter då.

http://img63.imageshack.us/img63/6885/namnlsq.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Fortfarande betydligt långsammare än mina 4,23 sekunder. Dock med bättre optimerat program än super-pi.

optimerat som i att kompilatorn räknar ut svaret vid kompilering? dvs starta programmet så har du alla decimaler

Permalänk

Är det i5 670 (3.46GHz) som han kör?

Funderar lite på hur i5 670 kommer stå sig mot t.ex. i5 750 och i7 920 prestandamässigt då jag kommer uppgradera någon gång i vår. 32nm har ju 4MB L3 istället för 8MB som i5 750 och i7 920 har. Hur mycket kan det tänkas påverka? Hur mycket lättare kommer 32nm bli att oc:a? Nån som vet mer om dessa nya cpus?

Intel har placerat G9650 och i5 550-670 processorerna i ett lägre prestandasegment men frågan är om inte i5 670 (3.46Ghz stock) kommer smiska i7 920 och i5 750 (båda kör 2.66GHz stock) på fingrarna med ett chysst luftflöde och bra luftkylning. Det kanske inte är rätt att jämför dem med tanke på att Clarksdale endast har 2 kärnor men det ska bli väldigt intressant att se hur dessa nya cpus står sig.

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
optimerat som i att kompilatorn räknar ut svaret vid kompilering? dvs starta programmet så har du alla decimaler

han öppnade en .txt-fil med svaret på 4,23 sek optimerat som fan men långsam hårddisk xD

Permalänk
Medlem

Är inte de här nya 32nm Clarkdale processorerna 2 core med 4 thread?
Har för mig att det inte blir några 4 core modeller i 32nm än.
Gulftown 6 core / 12 thread kommer vara 32nm men med en extrem prislapp.
Med andra ord tror jag folk får hålla i sina i7 920 och i5 750 ett tag till.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så är SuperPi väldigt känsligt för hur mycket level 1 och 2 cache man har på sin processor. Så fort man slutar få 100% träff i cachen så börjar det gå påtagligt långsammare. Som benchmarkprogram är det således rätt så värdelöst.

Permalänk
Avstängd

Varför är bilden i jpg-format?
Inlägget lätt redigerat av Elgot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Varför är bilden i jpg-format?

Dumpen kommer från den som gjort rekordet och är orginalbilden, bara upplagd på Swecs server.
Inlägget lätt redigerat av Elgot

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Den som kan flest decimaler när han dör vinner

- Matte Matik

Permalänk
Hjälpsam

Tvivlar inte på att Clarkdale är snabb men jag tycker att Superpi är ett riktigt kasst cpu-test.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |