Nytt moderkort snart, hur ska jag ta bort gamla processorn?

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort snart, hur ska jag ta bort gamla processorn?

Jag ska köpa ett Asus M4A785D-M Pro och måste ju då föra över min processor från mitt gamla moderkort till det nya som jag ska köpa. Jag har tagit bort en processor förut, en Amd Athlon 4600+, men amd:s egna kylpasta blir ju som klister. Jag fick ta i som f*n för att få bort fläkten, och då råkade jag också böja till några pins på processorn. Så nu när jag ska göra det igen, så börjar jag ju fundera på om det inte finns ett bättre sätt än att bara dra?^^
Alltså att få bort processorn är ju inte svårt, men däremot att få bort fläkten. Så, hur kan jag göra?

Och en till grej, kan jag använda samma kylpasta igen? Alltså amd:s egna kylpasta på mitt nya moderkort, eller måste jag köpa nytt?

Tack på förhand, och ett gott nytt år!

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Hedersmedlem

Det du kan testa är att innan du skall ta bort prollen köra ett testprogram för processorn, så att den värmer upp pastan så att den mjuknar, och sedan lossnar du på den och vrider istället för att dra uppåt. Det kan också gå med en hårfön för att värma upp stället innan du försöker. Men som sagt försök först att vrida den och sedan uppåt.

Du bör ha ny pasta och det i väldigt tunnt lager.

Gott Nytt på dig också!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Prova vicka processorn fram och tilbaka några gånger, sen kan man prova snurra på kylflänsen lite fram och till bara det gjorde jag med min när den satt som berg och det funkade fint. Att dra rakt upp är inte att rekomendera!

Se till att kylpastan är varm innan du fösöker det underlättar en del!

Återanvänd aldrig kylpasta, köp nytt!

Gott nytt år!

Permalänk
Medlem

Så jag kan inte förstöra något om jag fönar på fläkten/moderkortet?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Hedersmedlem

Inte om du gör det en kort stund, typ någon minut, och det bör räcka iaf.

Gott nytt år!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Men jag har hört att man kan ta bort kylpastan med någon sorts vätska som löser upp den. Korrekt? Är det säkert att ta en vätska?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Jag tycker att det bästa är att rotera kylaren.

Du kan använda kemisk ren bensin. Det fungerar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Men jag har hört att man kan ta bort kylpastan med någon sorts vätska som löser upp den. Korrekt? Är det säkert att ta en vätska?

inte när processorn sitter kvar i moderkortet...

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Men jag har hört att man kan ta bort kylpastan med någon sorts vätska som löser upp den. Korrekt? Är det säkert att ta en vätska?

Den vätskan som du pratar om använder man för att göra ren ytan efter att man fått loss kylaren och processorn från moderkortet inte för att ta isär dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
inte när processorn sitter kvar i moderkortet...

Klart att han kan göra det. Förutsatt att datorn är avstängd och att han använder rätt vätska. Kemisk ren bensin dunstar nästan direkt så det bör gå då det fungerar för mig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Men jag har hört att man kan ta bort kylpastan med någon sorts vätska som löser upp den. Korrekt? Är det säkert att ta en vätska?

Det är när du tagit av kylaren. Då kan man använda T-Röd.

Datorn är gjord för att tåla lite värme, som de sa innan så går det bra att värma en stund!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Men jag har hört att man kan ta bort kylpastan med någon sorts vätska som löser upp den. Korrekt? Är det säkert att ta en vätska?

Aceton löser upp kylpasta det brukar jag använda man när jag rengör processorn oftast, men jag själv har aldrig hört att man använder det för att få loss kylflänsen fast det borde juh funka men inget jag själv råder dig till.
Någon annan kanske har mer erfarenhet av det!

Permalänk
Medlem

Men jag gör så att jag tar bort alla komponenter ifrån moderkortet, förutom processorn då, och lyfter ut moderkortet ur chassit. Alltså jag vill bara få ut processorn och fläkten på ett säkert sätt, moderkortet skiter jag i. Den har orsakat mig så mycket problem och ilska redan att jag ska ta en fet bajsklump och kasta på den!

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Ja, du kan ta ut moderkortet med processorn och kylaren på. Sedan är det bara att rotera försiktigt på kylaren. Observera att du inte ska vicka på den, du ska _rotera_ fram och tillbaka. Då bör den släppa efter ett litet tag. Ena handen på kylaren och andra håller du i moderkortet med på ett lämpligt sätt. Använd inte våld bara, då är risken stor att något går fel.

Permalänk
Medlem

Men när jag byter moderkort, måste jag då innan köra driver sweaper på chipset drivers och stuffs, och sen sätta i nya moderkortet och installera nya chipset drivers? Eller är det bara att byta och installera nya chipsets divers?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Du bör ta bort de gamla innan du installerar de nya drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Om kylen sitter som satan så borde ju den termiska kontakten vara bra, behöver man överhuvud taget ta bort kylaren om man tänker använda samma på det nya kortet? Varför inte låta den sitta kvar.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Om kylen sitter som satan så borde ju den termiska kontakten vara bra, behöver man överhuvud taget ta bort kylaren om man tänker använda samma på det nya kortet? Varför inte låta den sitta kvar.

Det går inte att öppna/stänga pinnen som sitter på socketen när kylaren är ivägen.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinguulol
Det går inte att öppna/stänga pinnen som sitter på socketen när kylaren är ivägen.

Jag tänkte på det när jag skrev men trodde att det gick då någon hade försökt få loss kylaren på en lös processor och krökt stiften, men det kanske går bra att få ur den utan att frigöra med spaken men inte trycka tillbaka den.

Angående att värma loss den, kan man inte rycka loss sladden till fläkten starta den och gå in i bios och kolla core-tempen, när den börjar bli typ 80 grader rycker man ur strömsladden ur nättagget och vrider loss kylaren

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Jag tänkte på det när jag skrev men trodde att det gick då någon hade försökt få loss kylaren på en lös processor och krökt stiften, men det kanske går bra att få ur den utan att frigöra med spaken men inte trycka tillbaka den.

Angående att värma loss den, kan man inte rycka loss sladden till fläkten starta den och gå in i bios och kolla core-tempen, när den börjar bli typ 80 grader rycker man ur strömsladden ur nättagget och vrider loss kylaren

Nja, den metoden låter inte så säker. Processorn kan ju överhettas och förstöras hur lätt som helst. Men jag ska testa att använda en fön.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera någon bra kylpasta på inet.se?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Hedersmedlem

Köp Arctic Silver 5

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Måste jag göra driver sweaper på alla chipset drivers and shit, inkl grafikdrivers, sen ta ut gamla moderkortet, sätta i nya och installera nya drivers?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4