Död Pixel på ny skärm!

Permalänk

Död Pixel på ny skärm!

Tjena! har just köpt en ny skärm från Inet.se en Benq G2420HDB, Första skärmen jag köper och när jag startade den idag såg jag en svart prick, Antar att det är en död pixel. Vet inte hur jag ska gå tillväga nu har kvar alla låder och kvitto osv, Hur gör jag nu?

Tack på förhand.

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Döda pixlar, kan de visa svart ? För mig har det alltid varit RGB :p.

Varför ska alla starta en tråd här?, har du ens kommit i kontakt med inet och frågat dem ? Har du ens tänkt på det ? Du kanske ska skicka tillbaka den på en gång å få den utbytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Döda pixlar, kan de visa svart ? För mig har det alltid varit RGB :p.

Varför ska alla starta en tråd här?, har du ens kommit i kontakt med inet och frågat dem ? Har du ens tänkt på det ? Du kanske ska skicka tillbaka den på en gång å få den utbytt.

Som jag fattar det som är en död pixel när den visar svart
låst pixel när den visar RGB

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kolla vad det är för garantier först. En död pixel är oftast sett som ok, även fler om dom inte sitter störande till. Det är olika frö olika tillverkare så kolla upp det först. Förmodligen får du leva med det för inet lär inte byta in den, endast i goodwill i sånt fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Maila inet bara. Ingen därifrån som jobbar på detta forum.

Många företag har en regel på kanske 3-4 död pixlar innan dom byter ut den. Finns dock program som du kan testa, som ibland kan få bort den.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror inte BENQ's pixelpolicy är så bra.. men du har ju alltid ångerrätt iom distansavtalslagen så den kan du ju utnyttja.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem

hur du gör nu... ja du byter hobby till något som inte kräver tekniska prylar så kommer du att slippa alla problem med döda pixlar. Och med denna lösning kommer du inte heller stå rådlös vid så pass svåra situationer som den du hamnat i nu! De du!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
hur du gör nu... ja du byter hobby till något som inte kräver tekniska prylar så kommer du att slippa alla problem med döda pixlar. Och med denna lösning kommer du inte heller stå rådlös vid så pass svåra situationer som den du hamnat i nu! De du!

Ja lite väl hårt sagt men det är ju rätt. Läser man inte på så blir det här effekten och kan man inte acceptera faktum så får man ta konsekvenserna oavsett vad man själv tycker. Har du tur kan du lämna tillbaka den men du lär stöta på samma problem någon annan gång om du köper en ny. Jag har själv flera trasiga pixlar från början i ett hörn men det är inget som stör mig, jag märker dom ibland men jag störs inte att jag måste byta ut den.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Re: Död Pixel på ny skärm!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verkligen
Tjena! har just köpt en ny skärm från Inet.se en Benq G2420HDB, Första skärmen jag köper och när jag startade den idag såg jag en svart prick, Antar att det är en död pixel. Vet inte hur jag ska gå tillväga nu har kvar alla låder och kvitto osv, Hur gör jag nu?

Tack på förhand.

Först kontrollerar du vad Benq's pixelpolicy är på din monitor, då Benq är ett billigt märke är det inte troligt att den har en "0 dead pixels policy" men om den nu mot förmodan har det ja då är det ett fel som ska reklameras och åtgärdas enligt garantin.

Då det som sagt är föga troligt att ovan skulle vara fallet finns bara en sak att göra. Väg det störande ellementet (typ av pixelfel och placering) mot konstanden att ångra köpet enligt distansköplagen och du har ditt svar.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd

Ångerrätt heter det, använd det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Testa att massera in pixeln brukar funka

Visa signatur

Amd phenom II x4 , 9600 gso , Nad 2x 90 W med ett par 12" frontare :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waldhauer
Testa att massera in pixeln brukar funka

Om du köper en sprillans ny bil med en liten fläck på motorhuvudet, polerar du den då?

Nej fan, byt skiten, kan komma tillbaka och då är det svårare att laga/byta det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Det är bara att skicka tillbaka så byter dom ut den. hade vart annat om den kom efter ett halvår, men om den var när du fick den så får "butiken" kreditering för skärmnen och kan skicka den på såkallad "DOA" dead on arivel" jobbar själv i en expert butik. Sen brukar återförsäljaren ha 2 veckor på sig att skicka den för kreditering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Om du köper en sprillans ny bil med en liten fläck på motorhuvudet, polerar du den då?

Nej fan, byt skiten, kan komma tillbaka och då är det svårare att laga/byta det.

Det är annorlunda med en skärm kanske? Lite jobbigare att polera en motorhuv än att trycka på en skärm 5 ggr? När jag hade skärmen i en bil så var det en låst/död pixel som hade blivit av att jag kom åt den i bilen så jag masserade på den lite så vart det bra.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av William_one
Det är bara att skicka tillbaka så byter dom ut den. hade vart annat om den kom efter ett halvår, men om den var när du fick den så får "butiken" kreditering för skärmnen och kan skicka den på såkallad "DOA" dead on arivel" jobbar själv i en expert butik. Sen brukar återförsäljaren ha 2 veckor på sig att skicka den för kreditering.

Blir knappast en DOA om den inte innefattas av BENQ's pixelpolicy.. däremot kan han utnyttja sin ångerrätt.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

Ångerrätt på öppnad vara?

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixoon
Det är annorlunda med en skärm kanske? Lite jobbigare att polera en motorhuv än att trycka på en skärm 5 ggr? När jag hade skärmen i en bil så var det en låst/död pixel som hade blivit av att jag kom åt den i bilen så jag masserade på den lite så vart det bra.

Jo i för sig, men finns det garantier att det inte kommer tillbaka, kanske inte samma men någon annan.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Om du köper en sprillans ny bil med en liten fläck på motorhuvudet, polerar du den då?

Nej fan, byt skiten, kan komma tillbaka och då är det svårare att laga/byta det.

Du tycker inte det är lite jobbigare att behöva skicka tillbaka skärmen? Man kan väl i alla fall testa den enkla metoden med hjälp av mjukvara som nämns i denna filmen: http://www.youtube.com/watch?v=eeAgOdo46wg

Värt att testa iaf!

Visa signatur

Antec 300 | Chieftech 500W | Asus P5K3 Deluxe | Intel E8400 (@ 4,0 GHz)/TRUE | Corsair XMS PC10600 DDR3 4GB | Asus 8800 GT 512MB (@ 720/1620/1010)/Accelero S1 REV2 | WD 160 GB + WD 500 GB | BenQ G2412HD x2
Asus eee PC 1008ha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Ångerrätt på öppnad vara?

Ja enligt distansavtalslagen så har man rätt att prova varan.. är man inte nöjd så har man rätt att returnera den.. men produkten måste såklart vara oskadad och komplett.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Ett försök att sammanfatta lite:

Sannolikt är skärmen trots något/några enstaka pixelfel hel enligt tillverkarens pixelpolicy vilket om säljaren inte klantat sig (dvs missat att hänvisa till policyn i produktinformationen) innebär att du inte kan få den utbytt på garantin eller reklamera.

Om du köpt skärmen över Internet (eller på annat sätt där distansavtalslagen är applicerbar) har du ju dock ångerrätten till hjälp och kan då istället bara ångra köpet. (Returen har då rent formellt ingenting med de trasiga pixlarna att göra, du har bara ändrat dig och vill inte längre köpa varan.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304