Permalänk
Inaktiv

PCn är på väg att dö.

Det framstår som det för mig i alla fall. Hur kommer det sig att ett PS3 som presterar flera gånger bättre än en dator i samma prisklass? För att få samma prestanda i spel måste man nästan förse sin dator med ett grafikkort lika dyrt som ett PS3. Och processorn... 7 -kärnig processor @ 3,2 Ghz. Det är långt mycket bättre än någon PC för ens 20 000. Hur kommer det sig? Är det inte lika bra att köpa ett PS3 och använda den som dator?

Permalänk
Medlem

suck...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det är inte samma prestanda det handlar om.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

En ps3 kostar bara runt 3000kr, så jag antager att Sony subventionerar den för att få sålt fler för att sedan ta in det på spelen.

Att ps3 presterar så mycket bättre i spel, beror på att spelen är optimerade för denna hårdvara. Medans spelen på pcn skall fungera med en massa olika. Om man saknar den grundläggande datortekniken för att förstå detta, se på andra exempel som terrängfordon.
Där det är tusan så mycket billigare och lättare att bygga ett visst fordon som är bra för en viss terräng, än en som är bra för alla. Speciellt amfibiebil, som är svårt att göra till en bra båt.

Sedan att använda en ps3 som dator, så är den alldeles för begränsad, visst fanns det linux till den, men det är väl borta nu?
Jag googlade och hittade denna länk: http://opensource.idg.se/2.1014/1.249228 (vet ej hur sant det är)
Den tog iaf upp en annan sak att hårdvaran i ps3 var billig, så att folk använde den till andra saker.

Förutom detta så har många sin ps3 till tvn där de ofta inte har en bra kontorsstol + bord emot så de kan arbeta med den som en persondator. Så spelkonsoler tror jag mest kommer ta över spel och htpc uppgifter.

Om pcn kommer minska som "högpresternade" spelmaskin och om spelkonsolerna kommer bli större är en intressant fråga. Ett problem med pcn är allt krångel och att den kostar så mycket och man måste uppgradera och ha sig, vilket för många gör en spelkonsol till ett bättre val.
Jag själv har en xbox 360 som nu är utlånad, aldrig någonsin jag skulle få för mig att köpa en persondator för "tyngre" spel. Därav inte sagt att jag skulle kunna köpa en kraftigare pc, men några spel på den skulle ej finnas.

Sedan hoppas jag på att spelkonsolerna inte kommer ta över, för att gamers hjälper datorutvecklingen så mycket med att ösa in pengar på datorteknik. Detta resulterar i att utvecklingen går fortare framåt och att vi får bättre hårdvara för andra saker än just spel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Varför köpa en kraftigare pc om du då inte skulle spela några spela på en? Om du nu inte gör andra jobb på den som kräver kraftfull pc.

Jag lägger ner kanske några tusenlappar per år på min dator och då kan den spela de nyaste spelen. Inte totalt maxxat alla spel men bra mycket högre och bättre än vad konsolerna kan prestera.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det här är läskigt, jag drömde om att jag kollade i den här tråden och fick skuldkänslor över att jag enbart skrev ett ord. O.o

Okej, saken är att bud_bundy summerar det hela så otroligt bra, men något av det enklaste du (trådskaparen) kan fråga sig själv är hur spelen _egentligen_ ser ut på en konsoll, kan du verkligen jämföra grafiken till exempel? I de allra flesta fall kan man inte det. Sen som sagt, en dator kan användas till så mycket mer än bara spel. När man väl har satt sig i att använda en dators alla aspekter (bild/film-behandling, ordbehandling, spel, video..osv osv) så är inte ett _spel_konsoll så tilltalande

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med effekter för film/tv som ibland kan bli extremt tunga. Är ytterst tveksam till att en konsol skulle kunna prestera lika bra som en dator där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Och processorn... 7 -kärnig processor @ 3,2 Ghz. Det är långt mycket bättre än någon PC för ens 20 000.

Observera också att processorn inte är sjukärnig (åtta blir det väl?) i samma bemärkelse som en "vanlig" fyrkärnig är fyrkärnig; det rör sig istället om en vanlig power pc-processor och sju enklare hjälpprocessorer. Situationen är snarare som att ha en "vanlig" processor och ett hyfsat nvidiakort med physx.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Observera också att processorn inte är sjukärnig (åtta blir det väl?) i samma bemärkelse som en "vanlig" fyrkärnig är fyrkärnig; det rör sig istället om en vanlig power pc-processor och sju enklare hjälpprocessorer. Situationen är snarare som att ha en "vanlig" processor och ett hyfsat nvidiakort med physx.

Kretsen i en PS3 motsvarar ett 7900GT/GTX, medans kretsen i en Xbox 360 motsvarar ett Radeon X1950XT. Sedan undrar jag hur fan TS får till att PS3 skulle ha 7 kärnor alla klockade till 3.2 GHz, vardera. Som Elgot sa, den har EN kärna klockad till 3.2 GHz medans de andra 7 är "enklare hjälpprocessorer" ;).

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Det är svårt att jämföra PS3 och PC rakt av. För vissa typer av beräkningar är PS3 grymt snabb, men så är också ett modernt grafikkort (5870 har ju 1600 "kärnor"). PS3:ans grafikkort är baserat på GeForce 7800, som har dedikerade vertex och pixel shaders, inte stream-processorer som Radeon 2900, Geforce 8800 och senare. Så det är inte alls lika flexibelt och kan inte användas för PhysX, folding o.s.v.

Vad gäller spel brukar numera konsolversionerna vara avskalade jämfört med PC-versionerna om det inte handlar om en dålig portning från konsol till PC.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Det framstår som det för mig i alla fall. Hur kommer det sig att ett PS3 som presterar flera gånger bättre än en dator i samma prisklass? För att få samma prestanda i spel måste man nästan förse sin dator med ett grafikkort lika dyrt som ett PS3. Och processorn... 7 -kärnig processor @ 3,2 Ghz. Det är långt mycket bättre än någon PC för ens 20 000. Hur kommer det sig? Är det inte lika bra att köpa ett PS3 och använda den som dator?

Mobiler kommer ta över konsol och pc marknaden

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
För vissa typer av beräkningar är PS3 grymt snabb, men så är också ett modernt grafikkort (5870 har ju 1600 "kärnor").

Hjälpprocessorerna har också samma begränsningar som till exempel physx, cuda och liknande (och vanliga flerkärniga processorer, för den delen): trots att de finns och kan ge hög prestanda vid vissa typer av operationer är det inte alls säkert att man kan utnyttja dem särskilt effektivt i spel. Kraften syns bättre vid vetenskapliga beräkningar, video(av)kodning och liknande.

Permalänk
Medlem

Själv så har konsolerna redan dött, för mig. Senaste konsolen var Nintendo-8Bitars, sen dess är det väldigt begränsade PC's. Moderna konsoler är PC med all frihet borttagen.

För mig då, riktiga datorer däremot bara utvecklas mer och mer och är alltid up to date.

Permalänk
Medlem

Hata såna där gamepads man kontrollerar spelen med..
Spelen måste göras löjligt lätta med jättestora och ibland aimbotaktiverade sikten för att kompensera att det är näst intill omöjligt att styra.
Om alla konsoller levererades med mus och tangentbord istället för den där gamepadsk-en så vore det en bra början.

Känns som att detta är en kvarleva från de där gamla batteridrivna Donkey kong spelen från början av 80-talet. Man tycker att någon under dessa 30 år varit djärv nog att skrota dessa kontroller som en gång i tiden kanske fyllde en funktion när det inte fanns bättre.

Dessa kontroller är iallafall kanske mitt största argument att aldrig köpa konsoll. Spel ska handla om att skills från spelaren kommer till rätta, inte att att spelen gör det mesta själva pga av att spelaren är handikappad av sina kontroller.

Sen är som sagt prestandan på konsollerna långt,långt efter en modern pc i 20000 kronors klassen.
Dock är en stor fördel med konsollerna att alla spel måste optimeras för att bli körbara på konsollen ifråga.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, PCn är knappast död på långa vägar. Möjligen för teknikanalfabeter som enbart spelar och knappt använder internet eller några andra.

Valfriheten och mångsidigheten som en modern PC ger idag får du inte med nån spelkonsol.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Det är ju inte så att spelen direkt presterar bra på konsollerna heller. Största anledningen till att jag bojkottat konsollerna helt och hållet är just pga den löjliga prestandan. Helt jävla oacceptabelt att lira i 15-30 fps när jag lätt kan hålla mig över 40+ i alla spel på PC'n, som dessutom har mycket bättre grafik och kontroller, grymt stöd för tredjeparts prylar och program, och ett mycket bredare användningsområde.

Konsoll-spel ligger ju oftast dessutom rent allmänt långt efter i utvecklingen, och saknar mod-support. Ändå så kostar dom nästan dubbelt så mycket som PC-spel. Löjligt.

Så nej, PC'n är minst lika grym som den alltid har varit. Självklart kostar det att ligga på topp hårdvarumässigt, men då får man också grafik, prestanda och kontroll som konsollerna bara kan drömma om.
Är man bara ute efter en svensson-dator så kostar det inte mycket pengar alls att hålla sig uppdaterad hårdvarumässigt. Man får se till att planera sina uppgraderdingar istället för att köpa en "ny dator" varje gång. Personligen uppdaterar jag tex moderkort/minne/processor vartannat år, och grafikkort och övrig nödvändig hårdvara åren däremellan. Det går sällan på mer än 5000kr om året. Skitsumma för en hobby i min värld.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Tack för de informativa och genomgripande svaren! Jag titulerar mig gärna "teknikanalfabet" som Oskar så träffsäkert uttryckte det. Baserade hela min frågeställning på en youtubevideo där PS3:n presenterades som en superdator och processorn jämställdes med processorn i just en superdator.

Efter att ha läst allt det Ni har skrivit så tar jag tillbaka mitt påstående om att konsolerna skulle kunna ersätta PCn. Däremot kvarstår det faktum att PCn är på väg mot stupstocken, för snart har den ersatts av den enastående MACen

Permalänk
Medlem

Systoliska arrayer
Det är grejer

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Däremot kvarstår det faktum att PCn är på väg mot stupstocken, för snart har den ersatts av den enastående MACen

Som är just en PC...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Däremot kvarstår det faktum att PCn är på väg mot stupstocken, för snart har den ersatts av den enastående MACen

Som har likadan hårdvara som finns i PCn, bara annat OS.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Precis! Men inte bara det. OS:et och datortillverkaren är densamma, vilket säger sig självt. När man har flera aktörer för en produkt så är det klart att resultatet blir väldigt spridet. När det dessutom släpps tiotals nya modeller per år och tillverkare så resulterar det väl också sannolikt i kvalitetsbrister.

Permalänk
Hedersmedlem

Men alla är inte villiga att betala priset för den kvalitén.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
ersatts av den enastående MACen

aha ... ha ... ha ! (Agnes i simpsons)

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Är detta den inofficiella "röka på" hörnan

Japp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
aha ... ha ... ha ! (Agnes i simpsons)

HAHA