Internet "utan avtal" är det verklighet?

Permalänk
Avstängd

Internet "utan avtal" är det verklighet?

Hej

Som rubriken säger undrar jag om följande är sant:

http://www.aftonbladet.se/pryl/dator/article3633924.ab ?

Tycker det låter märkligt. AF säger:

"Comhems förbetalda bredband riktar sig främst till sådana som vill slippa månadsfakturor, de som saknar fast inkomst eller sådana som bor tillfälligt på en adress, studenter och andra. "

Det låter konstigt eftersom om man bor tillfälligt på en adress ("tillfälligt" mina ögon är mindre än ett år:P) så vill man väl inte betala för ett helt år? Dessutom frågar ju ComHem personen om denne vill ha fakturor när ett år har gått?:P Låter skumt detta.:P

Finns det fler bredbandsbolag som har detta upplägg? Skulle ni haka på ett erbjudande som detta?

edit: om man vill ha "tillfälligt bredband" så kan man ju ha mobilt bredband.:) 3Kontant etc.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Ännu ett sätt att lura oss stackare på pengar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbarret
Ännu ett sätt att lura oss stackare på pengar

Det var det jag misstänkte.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Vet du med dig att du kommer bo kvar och ha samma abonnemang så kan det väl vara fördelaktigt. Men du låser ju upp dig mot framtiden, lite synd att ha degat allt i förskott om man inte nyttjar det fullt ut.

Är förövrigt förvånad över att det har tagit Comhem flera år att lista ut att kunderna kanske vill ha fler betalningsmöjligheter, nåväl, man kanske inte ska förvänta sig speciellt mycket av ett monopolföretag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Vet du med dig att du kommer bo kvar och ha samma abonnemang så kan det väl vara fördelaktigt. Men du låser ju upp dig mot framtiden, lite synd att ha degat allt i förskott om man inte nyttjar det fullt ut.

Är förövrigt förvånad över att det har tagit Comhem flera år att lista ut att kunderna kanske vill ha fler betalningsmöjligheter, nåväl, man kanske inte ska förvänta sig speciellt mycket av ett monopolföretag.

Där sa du nått: är nog inte många företag som erbjuder flera alt. men dom gör det nog inte för att vara snälla utan för att få in pengar fort (ungefär som när folk vill ha förskottshyra etc.). Intressant idé där man har ett "kontant-kontrakt-bredband" som fungerar fullt ut där man slipper surfa för 7 mbt mobilt bredbandsfart, icke fart som jag väljer att kalla det.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att man inte får göra sådär. Det är i alla fall inte god affärssed. Att behöva säga ifrån för att undvika ett avtal är ett riktigt billigt trick för att lura folk, och jag har för mig att mer än ett företag åkt på rätt mycket smisk angående negativ avtalsbildning.

Har man köpt det hela förbetalt så är det ju heller inte en fråga om förlängning eller liknande som faktiskt kan anses som ok. Att övergå från förbetalt, där just avtalsfriheten är en huvudpoäng, till ett faktiskt avtal är ju två helt skilda saker. Riktigt fult.

Fast det är ju comhem, så jag är inte förvånad (inte sagt att andra är mycket bättre, men de brukar hålla sig borta från sånt här).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag är rätt säker på att man inte får göra sådär. Det är i alla fall inte god affärssed. Att behöva säga ifrån för att undvika ett avtal är ett riktigt billigt trick för att lura folk, och jag har för mig att mer än ett företag åkt på rätt mycket smisk angående negativ avtalsbildning.

Har man köpt det hela förbetalt så är det ju heller inte en fråga om förlängning eller liknande som faktiskt kan anses som ok. Att övergå från förbetalt, där just avtalsfriheten är en huvudpoäng, till ett faktiskt avtal är ju två helt skilda saker. Riktigt fult.

Fast det är ju comhem, så jag är inte förvånad (inte sagt att andra är mycket bättre, men de brukar hålla sig borta från sånt här).

Jag har för mig att Halebop (läs telia) fick en smäll på fingrarna för att de hade "kontantkort-abonnemang" (har för mig Cint skrev om det på den tiden) och jag minns inte upplägget exakt men folk var missnöjda med att kontantkortet skulle sluta fungera efter 2-3 mån. om man inte laddade på vilket PTS/KO menade var ett "indirekt abonnemang" och de tvingades ändra sig.

Det jag tycker är fult är att man måste förbetala för ett helt år när man pratar om att det är tänkt för de som har "tillfälligt boende" (har en vän som reser och han bor 1-3 mån. på olika ställen = tillfälligt enl. mig) men pratar om att man får månadsfaktura året efter månad för månad: hade det varit 3 mån bindningstid i taget hade jag inte sagt nått men ett helt år?:o

Och varför kan man inte fakturera detta månad för månad precis som man fyller på ett kontantkort? Dessutom förutsätter detta upplägg att du kan flytta från ComHem-hus1 till ComHem-hus2 osv. vilket säkert FÅ kan göra i praktiken och då blir det än mer fult med tanke på årsaspekten.:/

Hade man kunnat ladda på för varje månad/kvartal/år och kunden hade kunnat välja detta hade jag inte sagt nåt men som det verkar är detta enbart ett sätt att få in pengar på.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Varför läsa nått som är 14 månader gammalt på Aftonbladet och som ej går att hitta på comhems hemsida?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Varför läsa nått som är 14 månader gammalt på Aftonbladet och som ej går att hitta på comhems hemsida?

Sorry.:) Var inte inne på ComHems sida.:P Det var en nyhet för mig som jag reagerade på.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!