Ni som går till jobbet fast ni är sjuka

Permalänk
Medlem

Ni som går till jobbet fast ni är sjuka

Hur resonerar ni egentligen? Vill ni imponera på chefen eller vad? Jag stör mig så otroligt på människor som går till arbetet fast dom är tvärsjuka bara för att verka duktiga. Ja, det är otroligt vad ni är duktiga som kan gå dit o smitta ner era kollegor! Stor applåd!

Det drabbade mig återigen när en kollega kommer till jobbet storsnörvlandes och hostandes dagarna före jul. Självklart blir jag smittad och sjuknar in själv precis lagom till julafton och får halva julen förstörd. Dessutom blir min lilla 3-åriga grabb smittad av mig i sin tur och blir dålig i flera dagar. Tack för den!

Blir ni sjuka så stanna hemma. Är folk så trögfattade att dom tror att sjukdomar inte smittas bara för man inte ser bakterierna eller dom människor som sjuknar in? Eller är det så att ni helt enkelt skiter i om folk blir smittade? Skulle gärna vilja höra resonemanget bakom det hela från er som gör såhär.

Permalänk
Medlem

Personligen brukar jag inte vara hemma såvida jag inte är liggandes, tycker lite att kan jag jobba så jobbar jag, nu kör jag ju lastbil så det är väl inte samma smitto aspekt som om man sitter på ett kontor men iaf.

Permalänk

Menar du att man ska sjukskriva sig så fort man känner sig snuvig? Ja då hade man ju inte jobbat mer än typ halva året, och jobbet hade haft en jävla brist på närvarande.

Jag sjukskriver mig bara om jag känner mig febrig eller allmänt illamående. Lite snuva, ont i halsen och huvudvärk är ju sånt som kommer lite då och då, men försvinner ofta samma dag igen. Inget att haka upp sig på.

Sen att vissa är mer känsliga för att bli smittade är ju inte mitt problem. Smittorisker finns överallt. Sådant kan man förebygga själv med en sund livsstil. Själv blir jag väldigt sällan sjuk, även om jag har sjuka i min omgivning.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det handlar kanske inte alltid om att imponera utan rent ekonomiskt?

Själv har jag knappt råd att ta en karensdag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig handlar det om att de andra får gå på sina knän om jag uteblir. Sällan så de lyckas hitta en ersättare första dan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
Det handlar kanske inte alltid om att imponera utan rent ekonomiskt?

Själv har jag knappt råd att ta en karensdag.

Tror detta är en stor bidragande orsak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
För mig handlar det om att de andra får gå på sina knän om jag uteblir. Sällan så de lyckas hitta en ersättare första dan.

Ytterligare en orsak.

Dessa två tror jag väger tungt...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Samma som Turbolax; jag träffar bara ett mycket begränsat antal människor under en arbetsnatt och då bara en kort stund så om jag mot förmodan skulle bli sjuk finns det ingen att smitta.
Jag tror jag är immun mot såväl vinterkräksjukan som nya influensan. Är man så lättsmittad att man blir sjuk när andra hostar hade man säkert blivit sjuk i vilket fall som helst i denna kyla.
Ät rätt och motionera istället för att skylla på andra.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

HA! HA!
Ironisk tråd, eller var den seriös...?

Skulle nog snarare vilja rikta min kritik till dem som tar ut sjukdagar och VAB och gör allt för att slippa arbeta. Det som irriterar mig är att dagens moderna samhälle är för slappt när det gäller småsjuka.
Det har hänt alldeles för många gånger att folk ringt 06:30 och sagt att dom har diarré, influensa eller någon högexotisk sjukdom. Detta trots att det är bemanning dygnet runt.
Sällan jag hört att första diarré-symtomet eller influensasymtomet vanligen bryter ut 06:00. Det har antingen pågått sedan dagen innan eller ca 1-5 efter senast man satte i sig föda. Det skulle rimligen vara ca 02-03.

Nu får det vara slut på myglande, man kan faktiskt jobba när man är förkyld.
Du som har barn, och däregenom utsätts för diverse trevliga bakterier och virus borde veta bättre när det kommer till ersättningsfrågan... Varför tror du folk jobbar trots att dom är förkylda?

Tvätta händer, och håll en god hygien så är det färre som blir smittade och fler som kan jobba, vilket betyder att jag inte behöver lägga min skatt på myglande hypokondriker...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
HA! HA!
Ironisk tråd, eller var den seriös...?

Skulle nog snarare vilja rikta min kritik till dem som tar ut sjukdagar och VAB och gör allt för att slippa arbeta. Det som irriterar mig är att dagens moderna samhälle är för slappt när det gäller småsjuka.
Det har hänt alldeles för många gånger att folk ringt 06:30 och sagt att dom har diarré, influensa eller någon högexotisk sjukdom. Detta trots att det är bemanning dygnet runt.
Sällan jag hört att första diarré-symtomet eller influensasymtomet vanligen bryter ut 06:00. Det har antingen pågått sedan dagen innan eller ca 1-5 efter senast man satte i sig föda. Det skulle rimligen vara ca 02-03.

Nu får det vara slut på myglande, man kan faktiskt jobba när man är förkyld.
Du som har barn, och däregenom utsätts för diverse trevliga bakterier och virus borde veta bättre när det kommer till ersättningsfrågan... Varför tror du folk jobbar trots att dom är förkylda?

Tvätta händer, och håll en god hygien så är det färre som blir smittade och fler som kan jobba, vilket betyder att jag inte behöver lägga min skatt på myglande hypokondriker...

Det beror väl helt och hållet på vad man har för arbetsgivare? Om det enda man får i retur för att lägga ner tid, energi och engagemang i sitt jobb är småsinnt egoistisk själviskhet så är det ju klart att man inte anstränger sig mer än man måste.

Tar man sig till jobbet fast man inte mår bra så vore det ju trevligt med ett tack i alla fall, och inte småtjuriga pikar om att man kanske inte presterar lika bra som vanligt även om det man gör är fullt godkänt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

För när lönespecen kommer över de dagarna som man var sjuk så blir man så jävla deprimerad

"Karensdag -1700:-"

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Pengar.. say no more..

det är inte billigt att vara sjuk :/

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

Jag är visserligen hemma när jag har hög feber och liknande, men är jag bara snuvig och liknande så går jag till arbetet eftersom man har inte råd att utebli.
Men när jag går även om jag är sjuk så tvättar jag händerna ofta och varnar mina kollegor om att jag just är lite snuvig. då har jag gjort vad jag kan.

Permalänk
Medlem

Klart som fan man inte är hemma när man är förkyld. Är man det så har man mycket med pengar^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Finns många som inte har vett att inte gå till jobbet eller inte kan hålla efter sin hygien när de är smittsamt sjuka och det är såklart negativt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Tar man sig till jobbet fast man inte mår bra så vore det ju trevligt med ett tack i alla fall, och inte småtjuriga pikar om att man kanske inte presterar lika bra som vanligt även om det man gör är fullt godkänt.

Prexis det där hände mig nu innan julen, bröt ett ben i foten och fick tre veckors sjukskrivning, efter en vecka hade svullnaden gått ner såpass att jag fick ner foten i skon och åkte därefter till jobbet eftersom dom gick med bara 3 man.

Det första min chef sa åt min arbetskamrat var "Håll koll så att han presterar ordentligt"

Har ingen aning om hur fan det skulle kunna gå långsammare när vi återigen kunde dela upp oss i två grupper och jobba på olika delar av bygget. Istället för att tre man ska vara på samma ställe och hamna i "för många kockar" läget.

Det kändes ganska surt att få höra, hade varit trevligare med ett tack faktiskt

Jag sjukskriver mig i princip aldrig, bara en gång innan detta och då fick jag körtel feber, det var trist.

Känner mig inte tillräckligt rik för att vara ledig samt att jag inte träffar särskilt mycket folk, så smitt o risken är ganska låg.

Permalänk
Medlem

Hade dom fixat något bättre system att t.ex 2a eller 3e dagen är karens så hade man nog fixat problemet.. men då är ju problemet att kanske fler fuskar..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Å så finns det jobb som man helst inte ska vara på om man är sjuk, kan ta mitt jobb som exempel å jag jobbar på ett bageri så det ser ju inte snyggt ut å jobba samtidigt som man är sjuk. Och inom vården är det väl inte så bra om man går å är sjuk å smittar andra

så är man sjuk så stannar man hemma även om det är förbannat dyrt

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Prexis det där hände mig nu innan julen, bröt ett ben i foten och fick tre veckors sjukskrivning, efter en vecka hade svullnaden gått ner såpass att jag fick ner foten i skon och åkte därefter till jobbet eftersom dom gick med bara 3 man.

Det första min chef sa åt min arbetskamrat var "Håll koll så att han presterar ordentligt"

Har ingen aning om hur fan det skulle kunna gå långsammare när vi återigen kunde dela upp oss i två grupper och jobba på olika delar av bygget. Istället för att tre man ska vara på samma ställe och hamna i "för många kockar" läget.

Det kändes ganska surt att få höra, hade varit trevligare med ett tack faktiskt

Jag sjukskriver mig i princip aldrig, bara en gång innan detta och då fick jag körtel feber, det var trist.

Känner mig inte tillräckligt rik för att vara ledig samt att jag inte träffar särskilt mycket folk, så smitt o risken är ganska låg.

Jo precis.
Jag tycker det är en fråga om lojalitet. Jag menar vem offrar sig och anstränger sig om det ändå inte är uppskattat? Behöver ju inte vara mycket, ett tack räcker för det mesta, men om inte företaget man jobbar för uppskattar att man anstränger sig för deras skull ja varför ska man då göra det?

Jag går gärna den där extra biten, jobbar över lite, anpassar mitt schema efter behov och sånt så länge jag har någonting för det. Men ska jag bara få småspydiga översittarfasoner i retur ja då kan det lika gärna få va.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

MEn vadfan folk! tänk! Jag hade en kille i min klass när jag gick 4-6 han var borta högst 1 gång per år det var tandläkaren. Han gick till skolan med influensa och skit ochsmittade ner alla andra! Oftast när han hade varit sjuk så var han nästan ensam i klassen pågrund av att han hade smittat ner alla. Sen tyckte han att han var skit duktig för han var i skolan nästan hela tiden förutom kanske 1-2 dagar. Lite snuvig spelar ingen roll. Men om du ej kan prata snorar hela tiden hostar då ska du fan vara hemma. Det är ingen idé att gå till jobbet sjuk!. Sen finns det faktist så bra sjukförsäkring du kan skaffa så du kan få 125% än vad du skulle tjäna om du är hemma och är sjuk leta runt lite bara herregud. Gå inte till jobbet sjuk så sjukt irriterande. Håller med ts helt och hållet

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
MEn vadfan folk! tänk! Jag hade en kille i min klass när jag gick 4-6 han var borta högst 1 gång per år det var tandläkaren. Han gick till skolan med influensa och skit ochsmittade ner alla andra! Oftast när han hade varit sjuk så var han nästan ensam i klassen pågrund av att han hade smittat ner alla. Sen tyckte han att han var skit duktig för han var i skolan nästan hela tiden förutom kanske 1-2 dagar. Lite snuvig spelar ingen roll. Men om du ej kan prata snorar hela tiden hostar då ska du fan vara hemma. Det är ingen idé att gå till jobbet sjuk!. Sen finns det faktist så bra sjukförsäkring du kan skaffa så du kan få 125% än vad du skulle tjäna om du är hemma och är sjuk leta runt lite bara herregud. Gå inte till jobbet sjuk så sjukt irriterande. Håller med ts helt och hållet

Det är väl fan ingen som skrivit här att man ska jobba om man är sjuk i influensa? Är man förkyld så finns det ingen anledning att vara hemma. Är man helt förstörd och inet kan jobba så kommer man ju inte till jobbet heller.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Det beror ju helt på hur sjuk man faktiskt är.
Är man lite snuvig, hostig och kanske har lite feber så ser jag inga problem med att jobba.
Om man däremot är helt slö och snudd på värdelös så kan man lika gärna stanna hemma.

Permalänk
Medlem

Tycker gränsen går vid feber och spya. Alltså går termometern över 37 eller man börjar spy så är det nog dags att sitta hemma istället för att smitta andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Jag tycker det är en fråga om lojalitet. Jag menar vem offrar sig och anstränger sig om det ändå inte är uppskattat?

99% av alla chefer skiter fullständigt i detta.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är väl fan ingen som skrivit här att man ska jobba om man är sjuk i influensa? Är man förkyld så finns det ingen anledning att vara hemma. Är man helt förstörd och inet kan jobba så kommer man ju inte till jobbet heller.

Om du är förkyld kan smitta andra ska du inte jobba! En annan sak om du kanske är lite snuvig har lite hosta men inte om du har problem med att prata hostar hela tiden snyter dig. Då ska du såklart vara hemma! Ta en whiskey eller något så är du frisk om 2 dar istället för att ha chansen att smitta många många fler

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
99% av alla chefer skiter fullständigt i detta.

Jag vet, och det dem får i retur är folk som gärna stannar hemma även om de inte är så sjuka att egentligen skulle behövas. Detta stör sig dock chefer på och gnäller som fan om, när det i verkligheten bara behövs är att de uppskattar det faktum att de inte är de enda som bryr sig om företaget när folk ställer upp.

Edit**
Min poäng är rätt enkel. Det är min erfarenhet att folk gärna ställer upp och gör mer än vad som krävs, men då vill de ha någonting i retur även om det bara är ett tack. Chefer som skiter i detta får smaka på samma behandling tillbaka, d.v.s. att folk skiter i att göra mer än vad som krävs.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag brukar vara sjuk väldigt väldigt sällan, Därför passar jag på att vara hemma när jag känner mig riktigt snuvig.

Nu senast var jag snuvig i en hel vecka det bara rann konstant blir riktigt jobbigt att gå från arbetat var 10: de minut för att snyta sig. ibland har man enklare snuva 1-3 dagar då kan man lika gärna vara på jobbet.

Är man febrigt eller annat allvarligt så är man ju självklart hemma, men det finns många människor därute som av ekonomiska själ inte har råd att stanna hemma.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Sjuk och Sjuk vet jag inte.

Känner jag att klarar av att sticka till jobbet så gör jag det oavsett tillstånd så gör jag det. Klarar jag inte av det så går jag inte.
För mig är det så enkelt....

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit karensdag så hade inte jag eller mina kollegor gått till jobbet när vi är sjuka. Även om vi vet att det blir tufft för de som tvingas jobba med en man minus så väger det ekonomiska mycket tyngre.

Karensdagar är ett jätteminus på väldigt många sätt. Och inget plus på något sätt.

Jag går ofta till jobbet när jag har ont i ryggen. Tar en massa smärtstillande och kämpar mig igenom dagen. Det är inget roligt alls men så ser samhället ut idag och jag känner flera som har det precis likadant.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

ekonomin är ju en självklar del. Sen är det ju självklart att om du jobbar på bandet i en korvfabrik så kan du ju ta ledigt en dag utan vidare, men har du lite ansvar på din arbetsplats, det kanske tillochmed du som är högsta hönset så hoppar sig arbetet ganska snabbt på skrivbordet, så om du tar ut 3 dagar för att du känt dig lite risig så får du spendera ett gäng sena kvällar eller en helhelg med att skicka fakturor och färdigställa boksluten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
ekonomin är ju en självklar del. Sen är det ju självklart att om du jobbar på bandet i en korvfabrik så kan du ju ta ledigt en dag utan vidare, men har du lite ansvar på din arbetsplats, det kanske tillochmed du som är högsta hönset så hoppar sig arbetet ganska snabbt på skrivbordet, så om du tar ut 3 dagar för att du känt dig lite risig så får du spendera ett gäng sena kvällar eller en helhelg med att skicka fakturor och färdigställa boksluten.

Precis, det handlar ju lite om vad man jobbar med också och hur det ser ut på arbetsplatsen.
Det är inte så kul att sjuka sig när man vet att man sätter sina kollegor i skiten då för att det kanske inte går att fixa in någon annan utan vidare.