Permalänk

Processorn arbetar 100% konstant

Jo det är så att när jag har min processor i så arbetar den 100% konstant om man kollar på aktivitetshanteraren utan att jag gör något och den blir för varm direkt och får bluescreen hela tiden oxå men nu så lånar jag en processor och det är inga problem längre så jag undrar vad kan det vara för problem med min processor?

Permalänk

Säker på att den arbetade 100% och inte bara var defekt ?

Det kan ju va nå fel i den så det blev en trevlig kortslutning.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Min processor, ja och vad är det för en, + lite mer info, tack.

Det är ungefär som att skriva att min bil funkar inte. =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag får också detta problemet på en dator ibland, den blir plötsligt sanslöst seg och när jag kollar aktivitetshanteraren så ligger CPU:n på 100%.
Jag får däremot inte bluescreen men det tar flera timmer innan den blir normal igen.

Specs för den datorn:

CPU: AMD Athlon 64 3700+
RAM: 2GB DDR
GPU: Gainward 9600GT 1GB
HDD: 200GB
MOBO: MSI Amethyst-M 1.0
PSU: 300W noname

Skulle uppskatta lite hjälp jag med.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Hedersmedlem

Vad i enhetshanteraren drar dessa 100%?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

jalle64: det är ju sant hehe jag har en amd athlon 64 x2 3800 så ingen värsting hehe och jag vet inte vad som tar så mkt ser inget onormalt..

som Grim_reaper_SwE sa att den kan vara defekt men vet inte vad som kan ha hänt heller..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad i enhetshanteraren drar dessa 100%?

"Systemets vänteprocess" tror jag den heter.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skumtomteen
"Systemets vänteprocess" tror jag den heter.

Ja då behöver du inte oroa dig, eftersom den visar när datorn gör ingenting
Ju högre värden desto bättre

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skumtomteen
"Systemets vänteprocess" tror jag den heter.

Då var din gamla processor kass. Ovanstående inlägg stämmer helt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja då behöver du inte oroa dig, eftersom den visar när datorn gör ingenting
Ju högre värden desto bättre

Nej, den visas oavsett vad jag gör. Oftast så olägligt som möjligt känns det som.
Processen skiter i om jag spelar ett spel eller gör ingenting. Är den igång under ett spel så laggar allting förfärligt mycket.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

"Systemets vänte process" är ingen process du kan avsluta, rättare sagt det är INTE en process alls, den visar Prestandan som finns över kan man säga,

om din prolle ligger på 40% på tex en film visning i HD så kommer vänte processen visa 60%....

hajar du??

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Som ovanstående har skrivit så är systemets vänteprocess inte något processorn faktiskt gör, utan när den idlar. Ligger den på 100% så betyder det att processorn inte gör något alls - den väntar på att få något att göra.
Om vänteprocessen ligger på höga värden när du spelar så kan det bero på att spelet inte är så CPU beroende, det vill säga att till exempel ditt grafikkort (vilket det oftast är, men det kan även vara minnen eller hårddiskar) är för slött och "flaskhalsar" datorn.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Aha okej, jag förstår vad ni säger.

Det är alltså inte "Systemets vänteprocess".

Med tanke på vad du skrev där Scanian så kan jag spela alla mina spel felfritt när jag inte har det här konstiga problemet. Det är alltså ingen komponent som flaskhalsar.

Nu var det nån månad sen jag hade problemet men det jag kommer ihåg är att då visade CPU-användningen 100% och det stog att "Systemets vänteprocess" använde 99%. Den process som använde näst mest CPU-kraft använde 1-2%.
I det här läget laggade det alltså fruktansvärt mycket oavsett vad jag gjorde.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Virus kanske? Kan ju vara ett virus som gör så att den maxar 100% hela tiden.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Jo men det är ju inte hela tiden, 12 timmar konstant varannan månad snarare.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Var det längesen du omformaterade datorn? Kanske är den simplaste lösningen på problemet och efteråt kommer den kännas bra mkt snabbare än nu.

Gammalt windows kan ha en tendens att börja leva sitt eget liv.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Virussökning kanske. klicka på visa processer för alla användare så kanske det visas nått..

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Nej, omformaterade den i november i samband med ominstallation av Windows XP.

Använder Bitdefender och det har inte hittat några virus.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Avstängd

Ladda ner "Process Explorer" så ser du vad som äter cpu resurser.

Permalänk
Medlem

Antar att "Process Explorer" inte ger så mycket då jag i nuläget inte har problemet.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skumtomteen
"Systemets vänteprocess" tror jag den heter.

hehe den va rolig man kan tro att det är första april och att någon driver med oss här på forumet

när du ändå har aktivitetshanteraren uppe kan du väll titta under fliken prestanda och sedan berätta hur mycket det står där att din cpu använder

tjoo flöjt din skojjare

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Avstängd

Har du lagt in alla drivrutiner du ska ha i datorn? 300W Noname. Kan det inte vara så att du har ett skit nätaggregat?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett amethyst mobo, vilket antagligen innebär en HP-dator?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
hehe den va rolig man kan tro att det är första april och att någon driver med oss här på forumet

när du ändå har aktivitetshanteraren uppe kan du väll titta under fliken prestanda och sedan berätta hur mycket det står där att din cpu använder

tjoo flöjt din skojjare

Just nu står det att CPU:n använder ~10%.
Men återigen: Just nu har jag inte problemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Har du lagt in alla drivrutiner du ska ha i datorn? 300W Noname. Kan det inte vara så att du har ett skit nätaggregat?

Ja, jag har full koll på drivrutiner.
Skulle mycket väl kunna vara nätaggregatet. Men då borde ju datorn bråka varje gång jag spelar lite tyngre spel, vilket den inte gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det är ett amethyst mobo, vilket antagligen innebär en HP-dator?!

Det är ursprungligen en HP-dator ja.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."