[epost] slänga ut evolutionen och börja tro på mytiska fåglar?

Permalänk
Medlem

[epost] slänga ut evolutionen och börja tro på mytiska fåglar?

Hej, jag är i valet ock kvalet om jag skall byta ut Evolution mot Thunderbird....
Jag har använt Evolution såpas länge att det känns som "hemma", men efter att ha lagt in Thunder bird på några windowsdatorer så börjar jag att tvivla på Evolution.

är det någon som kan hjälpa mig att välja?
vad är det för för- och nackdelar med de olika klienterna?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Evolution är att jättemycket är horribelt trasigt och för varje uppdatering blir fler saker trasiga än fixade. Thunderbird fungerar hyfsat och det finns en kalender-add-on (Lightning) till det som också fungerar hyfsat. Om du sitter hemma, har oändligt med tid att spendera och orkar bry dig, kan du säkert få allt att funka godtyckligt bra. Om du sitter på jobbet och är beroende av att mejl, kalender, adressböcker och sånt funkar, kör på vad din arbetsplats tillhandahåller.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Om jag får fråga, vad använder du för e-post klient?

Om jag vill ha kalender och sådant kan jag alltid lägga in Sunbird...

en sak som jag tycke om med Evolution är att det integrerar med GNOME... (kalender händelser, ny epost, etc etc..)..

nej, jag får väll helt enkelt stanna med Evolution, och se vad som händer när GNOME 3.0 blir "stabil".

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Jag kör med Thunderbird, avinstallerar alltid evolution.
Jag gör inte så mycket avancerat med min mail, läser, skriver. Kalender osv har jag inget behov av.

Använde Thunderbird förr när jag satt i Windows, så det kändes bara rätt att ha kvar det. Har aldrig använt evolution, men jag stör mig på att det är så integrerat i Gnome; varför ska man inte få välja vad man vill använda, utan att annat prackas på en?

Det enda jag egentligen gjort med Thunderbird är att jag lagt till ett addon som heter "New Mail Icon", som visar thunderbird ikonen i "systray".. så du ser fort om du har nytt mail. Samt att du kan "minimera" Thunderbird till systray.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Har aldrig använt evolution, men jag stör mig på att det är så integrerat i Gnome; varför ska man inte få välja vad man vill använda, utan att annat prackas på en?

Kör inte Ubuntu då, prova Arch. Grejen med Ubuntu är att man ska slippa behöva välja, inte tvärtom. Grejen med Linux är att man kan välja om man vill välja, you know

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Min erfarenhet av Evolution är att jättemycket är horribelt trasigt och för varje uppdatering blir fler saker trasiga än fixade. Thunderbird fungerar hyfsat och det finns en kalender-add-on (Lightning) till det som också fungerar hyfsat. Om du sitter hemma, har oändligt med tid att spendera och orkar bry dig, kan du säkert få allt att funka godtyckligt bra. Om du sitter på jobbet och är beroende av att mejl, kalender, adressböcker och sånt funkar, kör på vad din arbetsplats tillhandahåller.

Vad är det som är så trasigt i Evolution? Har aldrig märkt nåt själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Kör inte Ubuntu då, prova Arch. Grejen med Ubuntu är att man ska slippa behöva välja, inte tvärtom. Grejen med Linux är att man kan välja om man vill välja, you know

Känns lite överambitiöst att byta dist pga en mailklient. Men jag förstår vad du menar.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Känns lite överambitiöst att byta dist pga en mailklient. Men jag förstår vad du menar.

Så fungerar fanbois ^^

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Så fungerar fanbois ^^

Om det där var ett tvingat påhopp för att ha nåt att skriva så.. err?

Om det var menat mot mig så vet jag inte riktigt hur man ska undkomma att vara s.k. "fanboi" i så fall.
Jag började med Debian, gick över till Ubuntu.. testat lite LFS, Arch, RedHat, OpenSUSE, OpenSolaris, Nexenta osv.. så jag har allt smakat på lite iaf, för att ha lite kött på benen.

Att jag kör Linuxdistar istället för Windows gör mig inte nödvändigtvis till en fanboy.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Så fungerar fanbois ^^

Fanboy? Vem pratar du med? Han säger att han inte vill bli påtvingad saker, då tipsar jag om ett system där man inte blir det. Har inget med fanboyism att göra. Gå och trolla någon annanstans, eller väx upp och bidra till ämnet och diskussionen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Känns lite överambitiöst att byta dist pga en mailklient. Men jag förstår vad du menar.

Du har helt rätt, men fick för mig att han var en sån som vill skräddarsy, och då är det ju ett bra alternativ. Om han vill ha en annan epostläsare som standard i Ubuntu kan han ju ta upp det med dom som har hand om det. Folk kommer bli besvikna vad som än händer, alla gillar inte samma Och nån måste det ju vara. För mig kvittar det dock, bara jag kan läsa min epost!

Permalänk
Medlem

Re: [epost] slänga ut evolutionen och börja tro på mytiska fåglar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
Hej, jag är i valet ock kvalet om jag skall byta ut Evolution mot Thunderbird....
Jag har använt Evolution såpas länge att det känns som "hemma", men efter att ha lagt in Thunder bird på några windowsdatorer så börjar jag att tvivla på Evolution.

är det någon som kan hjälpa mig att välja?
vad är det för för- och nackdelar med de olika klienterna?

Jag körde länge med Thunderbird, men, upptäckte att meddelandena inte ligger i klartext. När jag fick ett fel så var det oerhört svårt att återskapa dem. Man var tvungen att ha sina mappar exakt som tidigare, vilket jag inte lyckades återkspa helt... Alltså, massa e-post borta.

Vet inte vad andra har för erfarenheter. Nu använder jag Kmail via Kontact.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Känns lite överambitiöst att byta dist pga en mailklient. Men jag förstår vad du menar.

Annars finns ju denna: https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD fast det är fortfarande ubuntu...

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Fanboy? Vem pratar du med? Han säger att han inte vill bli påtvingad saker, då tipsar jag om ett system där man inte blir det. Har inget med fanboyism att göra. Gå och trolla någon annanstans, eller väx upp och bidra till ämnet och diskussionen.

Ska du gråta en skvätt till? Har inte trollat ett skit. Killen snackar om mail klienter och du kommer in och tipsar om att byta dist. Skrattretande.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Ska du gråta en skvätt till? Har inte trollat ett skit. Killen snackar om mail klienter och du kommer in och tipsar om att byta dist. Skrattretande.

Det är ju tyvärr det enda konkreta rådet som de flesta Linux-användare har att komma med.
Windows: "Har du provat att starta om datorn?"
Linux: "Har du provat att byta distribution?"
Mac OS X: "Det ska vara så. Är det inte underbart?"

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Vad är det som är så trasigt i Evolution? Har aldrig märkt nåt själv.

Kul att det funkar för dig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

Tjau... man kan ju jiddra om mycket istället för att prova.
Evolution kan väl klassas som i det närmaste crap.

Den slutliga Thunderbird3 finns här: (om man kör Ubuntu/Debian)

https://launchpad.net/~ubuntu-mozilla-daily/+archive/ppa

Plus lite mer godis för mozilla-freaket...

Citat:

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-mozilla-daily/ppa

sudo apt-get install thunderbird-3.0 thunderbird-3.0-gnome-support

EDIT Dyker efter installation upp under smeknamnet "Shredder"

Lightning nightly funkar också:
https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/addon/4623

--

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y