Permalänk

nu händer det oftare?

nu när jag sitter vid datorn så hände de att datorn bara starta om sej själv igen, nu har de hänt 2ggr på 3 dagar?
hur ska jag kunna hitta felet som de beror på att den beter sej så här?
när datorn startas upp igen då står det så här:
"datorn har återställts pga ett allvarligt fel"
jag gör inget speciellt när det händer heller så jag vet inte varför de händer.

vad kan jag göra??

Permalänk
Sötast

Det finns en hel del olika problem som ger dessa symptomen.

Det mest sannolika och enklaste att felsöka är:

1. Felaktiga minnen
2. Felaktigt nätaggregat
3. Överhettning av processor

Minnen kan du felsöka i Memtest

Nätaggregat kan du testa genom belastning

Och sist men inte minst så kan du kolla din temperatur i t.ex Realtemp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det finns en hel del olika problem som ger dessa symptomen.

Det mest sannolika och enklaste att felsöka är:

1. Felaktiga minnen
2. Felaktigt nätaggregat
3. Överhettning av processor

Minnen kan du felsöka i Memtest

Nätaggregat kan du testa genom belastning

Och sist men inte minst så kan du kolla din temperatur i t.ex Realtemp

hur menar du med felaktigt nätaggregat?
jag har ju ett corsair 550w de borde ju vara stabilt tycker man..
men ska prova de tips du gav.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
hur menar du med felaktigt nätaggregat?
jag har ju ett corsair 550w de borde ju vara stabilt tycker man..
men ska prova de tips du gav.

Chansen att det är nätagget som är kass blev väl något mindre då det är ett bra märke, men inget är perfekt.

Det skulle ju kunna vara ostabilt pga överhettning eller pga skada, att det skulle vara för svagt försvinner ju iom märket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Chansen att det är nätagget som är kass blev väl något mindre då det är ett bra märke, men inget är perfekt.

Det skulle ju kunna vara ostabilt pga överhettning eller pga skada, att det skulle vara för svagt försvinner ju iom märket.

ok.
men jag tror inte det är nätagget för de hela började när jag bytte grafikort + processorn.
de måste ju vara de som är felet..kanske tog skada när jag överklockade processorn förra gången, eller vad tror du?
kanske sabba nåt på nordbryggan eller liknande...synd att man inte kan felsöka skiten.
har provat köra orthos och funmark men den är stabil...fan kan de vara....blir knäpp snart ju.

Permalänk
Sötast

Sätt igång memtest över natten och garantera att de inte är minnena.

Jag hade själv lite problem med minnena när denna burken var ny, körde de i speccade timings så tog mig lång tid innan jag insåg att de var problemet, än i dag funkar de inte att köra i speccade timings, lite udda

Orthos kan du väl även ge 24 timmar?

Möjligt att den har tagit skada från överklock, men det är absolut inget lätt att säkerställa.

Vilken information kan du få ut från krashrapporten, anger den vad det var som utlöste omstarten?

Permalänk
Medlem

Överhettning? Testa kör med öppen låda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Sätt igång memtest över natten och garantera att de inte är minnena.

Jag hade själv lite problem med minnena när denna burken var ny, körde de i speccade timings så tog mig lång tid innan jag insåg att de var problemet, än i dag funkar de inte att köra i speccade timings, lite udda

Orthos kan du väl även ge 24 timmar?

Möjligt att den har tagit skada från överklock, men det är absolut inget lätt att säkerställa.

Vilken information kan du få ut från krashrapporten, anger den vad det var som utlöste omstarten?

i rapporten så står det att de kan vara 3st alternativ men inget av dom gjorde saken bättre..de alternativen är:

"prova att felsöka hårdisken, nåt sånt stod de"
sen stod de att jag skulle uppdatera via windows hemsida..
de tredje kommer jag inte ihåg.
jo de stod att jag skulle kolla vilken hårdvara som strulade för att sedan ringa in och lösa problemet via en support..typ!
sen stod de att jag skulle söka igenom datorn efter virus, men har ej ett virusprogram

ska prova kolla med minnerna