Ubuntu Hardy Linux: Radeon HD2400 drivrutiner

Permalänk

Ubuntu Hardy Linux: Radeon HD2400 drivrutiner

Tjena!

Jag har precis installerat Ubuntu Hardy. Update Manager har hittat 346 uppdateringar och jag har låtit den installera alla. Men det visas också en ikon och ett meddelande i övre högra fältet, det som ser ut som Meddelandefältet (Taskbar/Notification area) i Windows. Där står det "Restricted drivers available" och när jag klickar på den så står det att det är en drivrutin från ATI och att den är nödvändig för att utnyttja 3D accelaration och 2D acceleration i vissa program. Samtidigt avråds jag från att installera "proprietary drivers".

Stämmer det att ATI/AMD har någon officiell drivrutin till Linux? Om ja, är det rekommenderat att använda den? Om inte, vilken drivrutin ska man använda annars?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv

Your call, du för göra som du vill. 3D-effekter är ju alltid trevligt!

Det som Ubuntu föreslår brukar funka korrekt.

Men varför kör du inte senaste Ubuntu, 9.10?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Your call, du för göra som du vill. 3D-effekter är ju alltid trevligt!

Det som Ubuntu föreslår brukar funka korrekt.

Men varför kör du inte senaste Ubuntu, 9.10?

Vad är det Ubuntu brukar föreslå som är korrekt? Menar du att jag inte bör installera Ati drivrutinen och köra på den som Ubuntu har konfigurerat?

Jag kör inte 9.10 för att jag är för lat. Jag hade Hardy Heron på en DVD skiva sedan tidigare som jag har kört upprepade gånger som Live skiva. Eftersom jag ändå hade den på skiva och jag vill göra en först och permanenta installation av Ubuntu, och när Hardy Heron ändå är en TLS (Long Term Support) utgåva så valde jag att installera den.

Vad är det jag missar om jag inte installerar 9.10 menar du?

Anledningen till att jag vill installera Ati drivrutinen är för att jag vill se om jag kan få en bättre bild. När jag skriver det här inlägget på SweC t.ex. så ser texten konstig ut. Bokstäverna är små, vissa bokstäver här till vänster där det står "det är viktigt att du känner till våra regler innan du skriver ett inlägg" ser ut att vara tjockare än andra och som om de sitter ihop med varandra. Man kan säga att texter, både på webbsidor och i olika program ser suddig ut och är svårläst. I Text Editor ser den dock bättre ut, t.ex. om jag klistrar in den här texten där så ser det mycket bättre ut.

Hur kommer man runt såna här problem? För nog är det ett problem, som jag ser det. Det kanske är bara jag som är van vid sättet som Windows visar texter, Linux användare kanske är så pass vana att de inte märker något, de kanske tycker rent av att det här är normalt. Om jag inte hittar ett sätt att rätta till det så går jag ganska snart tillbaka till Windows Vista, jag längtar redan efter Windows.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv

Ok. Det jag menade är, de val du får brukar inte få datorn att balla ur, bägge alternativen funkar. Jag hade valt att ladda ner ati-drivrutinerna, för mest prestanda.

Angående texten, så kan du laborera med inställningarna för fonter genom att högerklicka på skrivbordet och därifrån nå denna meny:

Testa inställningarna tills du är nöjd.

Ett alternativ (som jag alltid använder) är att installera en hel hög med olika typsnitt genom att öppna terminalen och skriva

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Som bonus får man även med lite java,flash och codes som är bra att ha när man ska kolla på youtube, osv...

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer att ati har drivrutiner för linux dock fungerar de rätt dåligt enligt mig.
Har problem med min Toshiba laptop med radeon 3100. Den enda disten som funkar är Mandriva 2009.
Samt Debian Lenny dock har jag inte hittat några drivrutiner till det trådlösa där.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Det står inte "Installera inte denna skit". Det står "Installera på egen risk". Dem drivrutinerna är inte öppen källkod vilket innebär att communityn inte kan fixa eventuella buggar eller kompitabilitetsfel.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.