Underliga (enligt mig) värden i CPU-Z mm.

Permalänk
Medlem

Underliga (enligt mig) värden i CPU-Z mm.

Hej alla swec(are)!
Jah har en bunte frågor om lite olika värden jag får i CPU-Z, GPU-Z och Core Temp (detta är ej på datorn i min signatur, det är en HP tx2690eo).

Fråga 1:
Min dator skall ha en "stock" klock på 2.2GHz, det som gör mig förvirrad det är det värdet som visas i CPU-Z som ni ser (bilden nedan) så står den på 0.5GHz! Detta är det lägsta värdet som kommer upp annars så svänger datorn även upp till 1.19 lite då och då, det varierar ungeför varannan minut men det kommer aldrig upp i "stock" klocken... så varför? (jag har ej gjort någon över/nerklockning på datorn eller så, den är som den var när jag fick den).

Följfråga:
Varför blir min dator väldigt varm fast den har så låg klock (CPU:n) som man ser så är den över 90 grader ibland, varför är den det? Trodde att låg klock = låg temp, eller har jag helt fel :P?

Fråga 2:
Jag blir lite fundersam över värdena från mitt grafikkort, att GPU:n har en klock på noll känns fel (om jag jämför med min GTX 260). Och även här så ändas frekvensen dock så vet jag ej det högsta värdet då det ej får plats i rutan (som syns på bilden). Den kan vara så i cirka 10 sekunder sen så går den tillbaka till noll. Här undrar jag om det är GPU-Z som läser helt total fel eller om något annat kanske är fel?

Här kommer en separat bild på den STORA värdet (stort enligt mig iallafall):

Hoppas på svar, och jag tänker bara säga förlåt om jag placerade denna tråd fel inte riktigt säker på var den passar in bäst :P!

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle kolla så att cpun kyls ordentligt. För om den blir varm så kommer den klocka ner sig. Det kan besvara hela det problemet.

Permalänk
Medlem

Det kallas Speed Step eller AMD Cool n' Quiet och är helt normalt. Detta kommer upp säker tio gånger om dagen. Sök i forumet och du hittar tusen trådar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Jag skulle kolla så att cpun kyls ordentligt. För om den blir varm så kommer den klocka ner sig. Det kan besvara hela det problemet.

Hur gör man då? Vet riktigt ej hur jag ska göra för att kyla den mer, jag har testat det mesta... förslag?

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WickeSG
Hur gör man då? Vet riktigt ej hur jag ska göra för att kyla den mer, jag har testat det mesta... förslag?

Kylplatta under notebooken? Har du prövat det? Annars kan du pröva blåsa bort eventuellt damm som brukar finnas i kylflänsen.
Angående grafikkortet, kan du skicka bild på Graphics-fliken i CPU-Z.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke91
Kylplatta under notebooken? Har du prövat det? Annars kan du pröva blåsa bort eventuellt damm som brukar finnas i kylflänsen.
Angående grafikkortet, kan du skicka bild på Graphics-fliken i CPU-Z.

Nä, kylplatta har jag ej testat (dock så har jag testat att köra datorn utomhus i endast fem grader. medans jag frrös så fortsatte datorn att vara väldigt varm, jag tror inte att en kylplatta kan mäta sig med kallt utomhusväder (eller så kanske jag har helt fel. Här kommer iallafall det du bad om:

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WickeSG
Nä, kylplatta har jag ej testat (dock så har jag testat att köra datorn utomhus i endast fem grader. medans jag frrös så fortsatte datorn att vara väldigt varm, jag tror inte att en kylplatta kan mäta sig med kallt utomhusväder (eller så kanske jag har helt fel).

Luft är en dålig värmeledare, en kylplatta kan därför göra datorn kallare nä vad utomhusvädret kan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Luft är en dålig värmeledare, en kylplatta kan därför göra datorn kallare nä vad utomhusvädret kan.

Okej, tackar för den infon. Får väl skriva upp en kylplatta på inköpslistan :).

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Det kallas Speed Step eller AMD Cool n' Quiet och är helt normalt.

Styr den funktionen även grafikkortet? Vill även påpeka att datorn varken är Cool eller Quiet !

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WickeSG
Styr den funktionen även grafikkortet? Vill även påpeka att datorn varken är Cool eller Quiet !

Nej, men grafikkortet har en liknande funktion.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Nej, men grafikkortet har en liknande funktion.

Vad kallas den funktionen då? Skulle veta hur högt/lågt den kan sätta klocken på GPUn. Se om de värdena är stämmer med det jag fått, dock så har jag bara två värden 0 och ingen aning (se bild). Tänker som TurboBoost som kan höja/sänka klocken inom vissa gränser. Finns dessa gränserna till GPUn?

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem

gpu värdena e garanterat fel...

amd cool'n'quiet är en funktion som gör att processorn inte går i onödigt hög frekvens dvs högre än användaren utnyttjar.

sen kan processorn Throttla också vilket innebär att den kan gå ner ännu lägre och till och med stängas av om jag inte har fel detta för att skydda sig själv så den inte går sönder !

var bara tvungen att säga det kändes som det blandats ihop lite i denna tråden...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
gpu värdena e garanterat fel...

amd cool'n'quiet är en funktion som gör att processorn inte går i onödigt hög frekvens dvs högre än användaren utnyttjar.

sen kan processorn Throttla också vilket innebär att den kan gå ner ännu lägre och till och med stängas av om jag inte har fel detta för att skydda sig själv så den inte går sönder !

var bara tvungen att säga det kändes som det blandats ihop lite i denna tråden...

Efter lite efterforskning så måste jag säga att min processor inte finns med bland de som har stöd för Cool n Quiet. Denna lista hittade jag på Wikipedia:

Citat:

Processors supporting Cool'n'Quiet

Athlon 64 and X2 - all models
Athlon 64 FX - FX-53 (Socket 939 only) and higher
Sempron - Socket 754: 3000+ and higher; Socket AM2: 3200+ and higher
Opteron - E-stepping and higher, branded as Optimized Power Management
Phenom - all versions support Cool'n'Quiet 2.0
Phenom II - supports Cool'n'Quiet 3.0

Som man ser på bilden från CPU-Z så är min processor ingen av dem på listan. Dock så hittade jag även denna infon:

Citat:

The processor can switch to one of 8 frequency levels and one of 5 voltage levels. By adjusting frequency and voltage during use, the processor can adapt to different workloads and help reduce power consumption. It can operate as low as 250 MHz to conserve power during light use.

Vilket förklarar den låga klocken, men då återstår GPUn...
Om de är "garanterat fel" hur kan man göra för att få fram de rätta?

(En annan fråga: Kan dessa sakerna vara involverade med att jag får Bluescreens & att datorn stängs ner (datorn har återställts efter ett allvarligt fel?))

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem

Ett annat problem är att datorn häger sig och hela skärmen blir "förvrängd" det enda som syns klart är muspekaren, datorn slutar svara kan bara hålla inne avstängnings knappen. Kan det också vara orsakat av värme/GPU problemen?

Visa signatur

| NZXT S340 |
| Core i7 5820k | Kingston 16GB 3000MHz | Asus X-99A | GTX 580 3GB |
| Corsair AX850 | 2x Samsung 250GB SSD (RAID0) | 3x WD Red 3TB (RAID5) |
| Sennheiser PC360 | ASUS Xonar Essence STX | QPAD 5k | Apple Keyboard |
| Samsung 27" S27A850D + Samsung Plasma 60" |

Permalänk
Medlem

Cool n Quiet har ersatts med andra flashiga beteckningar på denna processor, funkar nog ungefär likadant.

Next-Generation Power Management
Get long battery life with performance on demand. Enhanced AMD PowerNow!™ Technology dynamically switches performance states (processor core voltage and operating frequency) based on processor performance requirements enabling today's more mobile and demanding PC user to extend battery life. With AMD Dynamic Power Management, each processor core, and the integrated memory controller and HyperTransport™ Technology controller are powered by a dedicated voltage plane to give you the performance you need while multitasking on the go. Independent Dynamic Core Technology extends battery life by dynamically optimizing the operating frequency for each core in the processor based on end-user application needs. And AMD CoolCore™ Technology extends notebook usage while on battery by turning off processor features that are not being used.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"