Windows fortsätter att tappa marknadsandelar

Permalänk
Melding Plague

Windows fortsätter att tappa marknadsandelar

Trots en lyckad lansering av Windows 7 fortsätter Microsofts operativsystem att tappa mark bland internetanslutna enheter. Framför allt är det mobila varianter som får fler användare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Förvånande nog är det dock inte Apples OS X för stationära datorer eller Linux som plockar upp de av Microsoft förlorade marknadsandelarna. Istället är det mobila enheter med till exempel Android och iPhone OS som är på frammarsch, en trend som har potential att fortsätta även under 2010.

Kanske borde det mer korrekt stå "dock inte Apples OS X och Linux för stationära datorer", eftersom Linux plockar andelar genom Android.

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer fler OS på marknaden, än är det långt kvar innan det går någon nöd på Microsoft...

Permalänk
Medlem

Dom måste ha det hårt nu...

bara 92% ju

Permalänk
Medlem

Det är klart siffrorna ändras då en annan typ av marknad tas med i beräkningarna och som på senare tid har börjat växa sig stor.

Rätt många stör sig också på microsoft och windows då det tar mer resurser än ett operativsystem bör och på klena datorer kan det vara riktigt segt och tar stort lagringsutrymme. Många stör sig också på den konstanta striden frågor. Det tycks som att många pc användare inte har så mycket kunskaper om windows och då uppstår fler problem. Att tex vista går ned i energisparläge efter 15 min trotts att du har en filkopiering igång är ju bara löjligt dåligt av microsoft, det var förinställt på en acer dator min syster köpte. MS har mycket att förbättra.

Jag kommer dock fortsätta köra windows för program och spelutbudet är grymt bra till skillnad från exempelvis apple och linux, som å andra sidan må vara bättre på annat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Dom måste ha det hårt nu...

bara 92% ju

Fortsätter det åt samma riktning så tar det då bara 140 år till innan de inte längre har majoriteten av marknaden.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite missvisande att ta med nya typer av enheter.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Tycker det är lite missvisande att ta med nya typer av enheter.

+1

Varför är inte PS3 och Casio med i denna jämförelsen när vi ändå gör en fruktsallad?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Så om jag köper en iPhone tappar alltså Windows marknadsandelar. Känns väldigt ologiskt.

Permalänk

Mm samma tanke slog mig direkt. Köper jag en Iphone försvinner marknadsandelar? Skulle inte tro det. Inte direkt så att jag aldrig mer kommer att starta datorn igen efter det.

Väldigt konstig artikel må jag säga

Permalänk
Medlem

Hade det inte varigt för alla spel så hade jag aldrig haft windows som OS. Om det gick att lira med directx 9-11 grafik någon annanstans hade jag gjort det utan att blinka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helikoptermamma
Så om jag köper en iPhone tappar alltså Windows marknadsandelar. Känns väldigt ologiskt.

Föreställ dig att det finns tre datorer/telefoner i världen.
En kör Windows
En kör Mac OS-X
En kör Linux

1/3 marknadsandelar per OS då alltså.
Nu köper du en iPhone, marknadsandelarna blir nu ändrade till 25 % för respektive.. alltså "sjönk" marknadsandelarna, trots att det till antalet är lika många som kör win/linux/mac os-x som innan.

Permalänk
Medlem

Tycker också det känns konstigt att de blandar enheter. Har tex en dator med Win 7, en med Linux och en iphone. Men kan ju säga att iphonen används inte alls i samma utsträckning när det kommer till internetanvändning och utesluter inte att jag använder något annat OS.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Borde värkligen enheter som mobiler och liknande som inte är en dator blandas in i detta?
Känns inte riktigt rätt.
Köper man en mobil med osx så tappar ju inte windows marknad. eller? i och för sig så tappar dom på sin windows mobile sida men då borde den läggas under iphone så man ser det också. Antingen det eller så bör iphone räknas in i mac.

Resultaten känns inte helt ärliga (inte för att jag bryr mig om windows tappar marknad.)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Fortsätter det åt samma riktning så tar det då bara 140 år till innan de inte längre har majoriteten av marknaden.

På ett sätt är det mer intressant att se på fördelningen mellan Windows versioner. Windows XPs framskjutna support är tydligen ändå tänkt att upphöra någon gång under 2010, men den målgrupp som Net Applications fångar in kör till nästan 70% just XP. Vista har på 3 år aldrig ens nått 20% trots Microsofts totala grepp om OEM marknaden. På ett halvår plus alla beta testare (nästan 1%) har Windows 7 nått nästan 6%. Intressant tycker jag det ska bli att se om Windows 7, nu efter att hypen lagt sig (media drevet var verkligen igång och pumpade hårt hela 2009 tills att det lugnade ner sig i slutet på året), fortsätter att ta omkring 2 procentenheter per månad, för i så fall skulle det om ca 6-7 månader redan ha slagit Vistas topp siffra. Sällan har statistiken varit mer intressant än nu, vid randen av att dinosaurien XP ska fasas ut, Vista har hamnat på mellis och Windows 7 ska försöka driva upp nyförsäljningen av datorer (t o m inom kanalen har det gnällts om Windows 7 prissättning för dom som t ex tänker att uppgradera ett flertal datorer i familjen och hamnar på helt sanslösa kostnader, så retail-versionerna tror jag inte kommer att slå tillräckligt stort för att påverka den här typen av statistik särskilt mycket).

Permalänk
Relik 📜

Ett litet förtydligande, kanske. Det som mäts av Net Applications är alltså internetanslutna enheter, något som jag tror de flesta har koll på då det nämns flera gånger i nyheten.

Mobila enheter har inte börjat räknas helt plötsligt som vissa verkar tro, det är helt enkelt så att de först nu har tillräckligt stor marknadsandel (av de internetanslutna enheterna) för att synas i statistiken och inte puttas in under "övrigt". På samma sätt räknas garanterat även PS3 som någon nämnde med skillanden att den faller in under just "övrigt".

Så, på sitt sätt minskar ett iPhone-köp Microsofts dominans bland internetanslutna enheter - man köpte ju ingen WinMo-telefon. Sedan är det ju upp till var och en att tolka ursprungsdatan om så önskas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Då blir det väl antagligen mobila enheter med Nokia's Maemo 5 som växer också snart.

Linux kommer nog att växa starkt på den mobila marknaden med Android och Maemo.

Permalänk
Medlem

Det är bisarrt att försöka jämföra andel webbläsare eller andel operativsystem som är uppkopplade till internet... För att det ska bli intressant så måste alla företagsdatorer plockas bort, de använder ju oftast en version av IE och Windows XP.

Sen kan man ju verkligen inte plocka med mobiltelefoner! Nog för att en smartphone som en Droid eller iPhone är som en pytteliten ultraportabel dator som man kan ringa med... Nä, ge oss vettiga undersökningar där persondatorer jämförs!

Då tror jag nog att OS med unixkärna kommer växa markant, förmodligen upp emot 10-20%

Det här är ingen kritik mot dig, Lezziter, utan mot Net Applications som presenterar ointressant data. Det går liksom inte att skriva en vettig nyhet ur ett datorperspektiv med den data de genererar. Däremot är det ju rätt intressant att 0,4% av internetanslutna enheter är en iPhone... Det skulle vara intressant att se den totala andelen internetanslutna enheter telefoner och andra handhållna enheter står för..

Visa signatur

En potatis

Permalänk

go äpple

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Det är bisarrt att försöka jämföra andel webbläsare eller andel operativsystem som är uppkopplade till internet... För att det ska bli intressant så måste alla företagsdatorer plockas bort, de använder ju oftast en version av IE och Windows XP.

Vad som är intressant är väl inte särskilt lätt att bestämma, men den totala fördelningen känns väl både som en vettig siffra och som något som är hyfsat lätt att mäta? Och varför skulle inte företagsdatorer räknas om man vill veta till exempel hur stor marknadsandel windows har? Vidare mäter man ju genom att undersöka besökarna på ett stort antal hemsidor, så om företagsdatorer dyker upp i statistiken har de tydligen använts ungefär som alla andra datorer.

Permalänk
Medlem

Men med över 90% av marknaden kan inget annat operativsystem hurra än just microsoft.

Permalänk

Märkligt vad många som klagade på att vissa handhållna enheter var med i beräkningen. Självklart är det så att om en person använder sin mobil till att surfa på så ska den vara med i statistiken. Allt annat vore ju befängt. Om personer går från att använda Windows exklusivt till att använda Windows och andra os så ska förstås Windows andel minska.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Net Applications som presenterar ointressant data. Det går liksom inte att skriva en vettig nyhet ur ett datorperspektiv med den data de genererar.

Nja, det är rätt lätt att dra slutsatser om vad folk använder för att utnyttja Internets diverse resurser - även om nu Internet kanske inte är så värst relaterat till datorer

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk

Det var väl en rätt konstig tolkning av det hela. Om inte OSX eller Linux ökar kan man ju inte säga att Windows tappar marknadsandelar. Det hela visar väl mer att folk använder sina mobiler till att surfa mer, inte att Windows säljer mindre. Då telefoner bara är ett komplement tappar inte desktop-operativen användare utan samma användare som surfar med sin telefon har med största sannolikhet inte skrotat sin dator.

Det är som att säga att Volvo tappar marknadsandelar om jag köper mig en cykel.

Permalänk
Medlem

Hur räknar man marknadsandelar?

Om jag dual bootar XP och Ubuntu vad räknas jag som? Räknas jag till både Windows och Linux eller beror det på vilket OS jag bootat när dom gjorde mätningarna? Eller beror det på vilket jag använder mest?

Till exempel om många Windows användare går och köper en iphone så ökar ju iphones marknadsandelar så klart, men samtidigt så sjunker ju windows eftersom de delar på samma kaka (100%). Men antalet windows användare sjunker ju inte bara för att folk använder andra "OS" också.

De jag försöker säga är.. Bara för att marknadsandelarna sjunkit så behöver väll inte de betyda att antalet användare minskat (vilket många verkar tro), eller?

Nyheten handlar egentligen om att fler personer har gått och köpt en "smartphone". Kanske för att byta ut sin äldre mobiltelefon. Det har väll ingenting med Windows att göra.

TMO KOTOR sa det så mycket bättre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Det är som att säga att Volvo tappar marknadsandelar om jag köper mig en cykel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Hur räknar man marknadsandelar?

Om jag dual bootar XP och Ubuntu vad räknas jag som? Räknas jag till både Windows och Linux eller beror det på vilket OS jag bootat när dom gjorde mätningarna? Eller beror det på vilket jag använder mest?

Som fysisk individ existerar du inte på nätet. Det enda som dyker upp IP adresser och user-agent information. Beroende på om du råkade gå in på en sida med i statistiken, vilket operativsystem och webbläsare du använde och dessutom kanske du dyker upp under flera IP adresser, kan du hamna med i statistiken ett flertal gånger. Du kanske i verkligheten använder Windows 80% av tiden men pga tillfälligheter enligt ovan kanske "du" registreras som 50/50 mellan Windows och Linux.

Det är precis samma oreda som Linux användare orsakar när de pga av dåligt designade webbsidor surfar under falsk user-agent. Spelar ingen som helst roll att jag kör super-duper-Linux-cluster-desktop-64bit om jag ställt min user-agent som WindowsXP-IE7-32bit. Ingen vet egentligen vad de verkliga förhållandet är. T ex så varierar Linux andel stort mellan sådana undersökningar, från lägst 0,9 till hela 4%.

Den här statistiken är oerhört haltande, hela ledet ifrån urvalet av webbsidor till insamlande av webbträffar.

Permalänk

För att alla här ska bli nöjda får antagligen Net Applications räkna alla unika datorer som används aktivit, sen kontrollera vilket operativsystem som används mest om datorn har flera. Sen dela upp undersökningen mellan telefoner och rena datorer. Bara en av delarna är genomförbara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Det är som att säga att Volvo tappar marknadsandelar om jag köper mig en cykel.

Volvo kanske inte tappar, men färre Volvobilar borde rimligtvis synas på vägarna förutsatt att Volvo inte tillverkar cykeln.
Man kan bara använda en av grejerna aktivit åt gången och om undersökningen nu görs när du sitter på cykeln så använder du uppenbart den också, hur många Volvobilar du sen har ståendes hemma i garaget blir inte intressant i undersökningen, även om de står på tomgång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Som fysisk individ existerar du inte på nätet. Det enda som dyker upp IP adresser och user-agent information. Beroende på om du råkade gå in på en sida med i statistiken, vilket operativsystem och webbläsare du använde och dessutom kanske du dyker upp under flera IP adresser, kan du hamna med i statistiken ett flertal gånger. Du kanske i verkligheten använder Windows 80% av tiden men pga tillfälligheter enligt ovan kanske "du" registreras som 50/50 mellan Windows och Linux.

Det är precis samma oreda som Linux användare orsakar när de pga av dåligt designade webbsidor surfar under falsk user-agent. Spelar ingen som helst roll att jag kör super-duper-Linux-cluster-desktop-64bit om jag ställt min user-agent som WindowsXP-IE7-32bit. Ingen vet egentligen vad de verkliga förhållandet är. T ex så varierar Linux andel stort mellan sådana undersökningar, från lägst 0,9 till hela 4%.

Den här statistiken är oerhört haltande, hela ledet ifrån urvalet av webbsidor till insamlande av webbträffar.

Jag har märkt att det är lite lurt. Det var därför jag frågade.

Enligt w3schools.com så har Firefox 47% på webbläsarfronten och Linux är uppe i 4.3% för OS:en. Vilket inte alls verkar stämma. Det beror alltså helt på vart statistiken samlas ifrån..

Och jag som trodde att statistiken var åtminstone någorlunda rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Enligt w3schools.com så har Firefox 47% på webbläsarfronten och Linux är uppe i 4.3% för OS:en. Vilket inte alls verkar stämma. Det beror alltså helt på vart statistiken samlas ifrån..

Den där statistiken är dock endast från w3schools egna sidor, och de lockar knappast "vanliga" människor. Net Applications undersökning påstås vara säkrare om det är den verkliga siffran man är ute efter.

Permalänk
Medlem

Om volvo tappar marknadsandelar pga cyklar från annat företag så _är_ cykeln ett fordon, vad är ert problem?

Om undersökningen hade haft en jämförelse operativ emellan med Win som referens så hade det varit konstigt att jämföra nya och gamla data där poster läggs till och dras ifrån, som vanlig.
Volvo och Saab jämförs med varandra med Volvo som referens och en ny aktör, Tjorven, kommer in i bilden. Alla data blir förskjutna så att Volvo och Saab förlorar marknadsandelar medan Tjorven kammar hem ∞%.

Nu är Internet minsta gemensamma nämnare och det under en viss tid tack och lov. Tidigare data spelar ingen roll för statistikens riktighet även om nya operativ kommer och gamla går.
Volvo och Saab körs på en väg under en månad och alla är glada för livet är lätt. Helt plötslig en kulen novemberdag kommer en Tjorven knackandes mellan trottoarerna och folk vet inte vad de ska tro. Siffrorna säger att Volvo och Saab har körts 2% mindre på vägen november månad och en tjorven har körts 0,001% av gångerna. Folket är i uppror, regeringen avgår.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.