Intel Clarkdale och Arrandale lanserade

Permalänk
Melding Plague

Intel Clarkdale och Arrandale lanserade

Som väntat lanserade Intel idag de nya processorerna i Clarkdale- och Arrandale-familjerna. De främsta nyheterna är förfinad tillverkningsteknik och inbyggd grafikprocessor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

i5 i nya Macbook pro antar jag?

Permalänk

Varför behövs den inbyggda GPUn?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
Varför behövs den inbyggda GPUn?

mindre storlek/ mer plats för mera komponenter/ energisnål ... you name it

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Inaktiv

Jag beställde tidigare idag en i5 750 till mitt ITX-system och blir nu lite fundersam om jag ska avbeställa min 750 och köpa en 32nm istället. Har jag missat något eller är samtliga dessa CPU'er avsedda för stationära dual cores med eller utan HT? 73W TDP på en dualcore känns rätt klent mot 95W TDP hos 5 750. Och då är dessutom dessa dualcores krympta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag beställde tidigare idag en i5 750 till mitt ITX-system och blir nu lite fundersam om jag ska avbeställa min 750 och köpa en 32nm istället. Har jag missat något eller är samtliga dessa CPU'er avsedda för stationära dual cores med eller utan HT? 73W TDP på en dualcore känns rätt klent mot 95W TDP hos 5 750. Och då är dessutom dessa dualcores krympta.

för att spara pengar och skaffa en i3 isf.... dual core i5 verkar ju totalt onödiga pris/prestandamässigt

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag beställde tidigare idag en i5 750 till mitt ITX-system och blir nu lite fundersam om jag ska avbeställa min 750 och köpa en 32nm istället. Har jag missat något eller är samtliga dessa CPU'er avsedda för stationära dual cores med eller utan HT? 73W TDP på en dualcore känns rätt klent mot 95W TDP hos 5 750. Och då är dessutom dessa dualcores krympta.

I det TDP-värdet är dock GPU:n inräknad med, glöm inte det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ifall jag nu tolkade recensionerna rätt så är det slöseri på pengar att köpa annat än Core i3 530/540... Enda man mister är turbo mode function.

Edit:
Man lär väl få vänta på en recension av Core i3 530 innan man köper så att GPU prestandan inte är helt avskyvärd.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
för att spara pengar och skaffa en i3 isf.... dual core i5 verkar ju totalt onödiga pris/prestandamässigt

Jag betalar gärna för prestandan dock. Men ja, de i5'or med riktpris på 200$ känns ju inte alls prisvärda. Kollar man sedan benchmarks så får de rikligt med spö. =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
I det TDP-värdet är dock GPU:n inräknad med, glöm inte det.

Jaha, det förklarar varför värdet var så högt. Synd de inte specifierar det intressanta också, hur mycket TDP-värdet specats till med IGP avstängt. Rimlig gissning är kanske 50-65W TDP?

Permalänk
Medlem

Verkar väl okej.

Det jag blir lite sne på är att de skriver: Core i5 och i7 kommer ha hyperthreading. Detta betyder i5 på stationära sidan, där det som nu utmärker i5(1156) är just att den istället för i7(1156) inte har hyperthreding. Så nu kommer både i5 ha och inte ha hyperhtreading, och dessutom ha olika många kärnor? Någon har inte alla skruvar på plats hos Intel. Varför inte kalla alla av en viss sort för samma namn med olika efterbetäckningar, så att det kanske bringas lite klarhet?

Måste man inte ha speciella moderkort för att kunna anvädan grafikdelen? Borde det då inte släppas i samband, sådana moderkort?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick precis ett nyhetsbrev i mailen från indomo.se, där står det att dom har Intels nya i lager, dags att uppdatera nyheten?

Nya processorer från Intel
Idag fick vi in en handfull av Intels nya i5- och i3-processorer. Alla finns på lager och kan skeppas omedelbart.

Permalänk
Inaktiv

http://www.pcper.com/article.php?aid=849&type=expert&pid=13
Någon mer än jag som reagerar att med riktig GPU så drar i5 750 och i5 661 typ lika mycket. Jag behåller min i5 750, ser inget direkt som skulle vara bättre förutom priset på i3'orna då, och då har ju prestandan sjunkit ännu mer, och då dessutom inga roliga funktioner som VT som är bra för virtualisering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Verkar väl okej.

Det jag blir lite sne på är att de skriver: Core i5 och i7 kommer ha hyperthreading. Detta betyder i5 på stationära sidan, där det som nu utmärker i5(1156) är just att den istället för i7(1156) inte har hyperthreding. Så nu kommer både i5 ha och inte ha hyperhtreading, och dessutom ha olika många kärnor? Någon har inte alla skruvar på plats hos Intel. Varför inte kalla alla av en viss sort för samma namn med olika efterbetäckningar, så att det kanske bringas lite klarhet?

Intel har rört till det enormt denna gång. =/

Permalänk
Medlem

Off topic:
Synd att AMD ligger efter i tekniken, annars hade intel släppt 4 kärniga modeller i 32nm nu.

Permalänk

Intel Core i3 530 kostar 1300 kronor hos inet. För dyrt pris med tanke på att man kan få en Athlon II X4 620 för ca 1000 kronor. Annars är det intressanta prollar men som sagt för dyrt tycker jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Man lär väl få vänta på en recension av Core i3 530 innan man köper så att GPU prestandan inte är helt avskyvärd.

Det beror naturligtvis på vad man tänker använda systemet till, men man skall nog inte räkna med annat än avskyvärd prestanda för inbyggd grafik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Måste man inte ha speciella moderkort för att kunna anvädan grafikdelen? Borde det då inte släppas i samband, sådana moderkort?

Det ryktas att man behöver ett kort med någon av de nya styrkretsarna för att utnyttja grafikkretsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det beror naturligtvis på vad man tänker använda systemet till, men man skall nog inte räkna med annat än avskyvärd prestanda för inbyggd grafik.

Jo, innan AMD's Llano kommer så får man nog räkna med dåliga integrerade grafikkretsar.

Nu behöver det iofs inte betyda nåt för prestandan, men en MCM är inte riktigt lika imponerande som att ha GPU:n on-die (jo, jag vet att det kommer senare).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Altid kul när ny hårdvara kommer ut

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Så man kan alltså spela utan grafikkort/inget inbyggt i moderkortet med dom här? Hur är då prestandan?
Kanske mer anpassat för HTPC?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Så man kan alltså spela utan grafikkort/inget inbyggt i moderkortet med dom här? Hur är då prestandan?
Kanske mer anpassat för HTPC?

Kolla de länkade artiklarna i nyheten, IGP'n testas där på i5-661. Mer eller mindre lika dåligt som Intels vanliga GMA-kretsar uppfattade jag det.

Jag skulle nog säga att det är anpassat för kontorsdatorer och superbudget-system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Verkar väl okej.

Det jag blir lite sne på är att de skriver: Core i5 och i7 kommer ha hyperthreading. Detta betyder i5 på stationära sidan, där det som nu utmärker i5(1156) är just att den istället för i7(1156) inte har hyperthreding. Så nu kommer både i5 ha och inte ha hyperhtreading, och dessutom ha olika många kärnor? Någon har inte alla skruvar på plats hos Intel. Varför inte kalla alla av en viss sort för samma namn med olika efterbetäckningar, så att det kanske bringas lite klarhet?

Måste man inte ha speciella moderkort för att kunna anvädan grafikdelen? Borde det då inte släppas i samband, sådana moderkort?

i7 processorerna har fortfarande stöd för 3 st minneskanaler...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
i7 processorerna har fortfarande stöd för 3 st minneskanaler...

LGA1366-i7'or har stöd för Trichannel. LGA1156-i7'or har det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det beror naturligtvis på vad man tänker använda systemet till, men man skall nog inte räkna med annat än avskyvärd prestanda för inbyggd grafik.

Tänkte ha den till en ny filserver... dock så är förutsättningen att det kommer andra moderkort med 8+ sata portar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Det ryktas att man behöver ett kort med någon av de nya styrkretsarna för att utnyttja grafikkretsen.

Det är väl mer fakta än än rykte i detta fallet?

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en core i5 750 bör man avbeställa?

Om man vill ha mer prestanda, eller är det samma sak annan klisterlapp ? :>

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irona1
beställde nyss en core i5 750 bör man avbeställa?

Det beror ju helt och hållet vilket användingsområde du har och om du redan har ett moderkort..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irona1
beställde nyss en core i5 750 bör man avbeställa?

Vill du ha prestandan från en Quad? Behåll.
Behöver du något svalt och accepterar en dual core så kan du nog överväga någon av dessa nya.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vill du ha prestandan från en Quad? Behåll.
Behöver du något svalt och accepterar en dual core så kan du nog överväga någon av dessa nya.

Tackar, kör nog på en quad vid närmare eftertanke!

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem

hade hellre köpt en phenom2 x2 istället för en i3/i5 med dualcore

Permalänk

Varför finns inte Techswedens test med under recensioner?

När Techswedens test dessutom är på svenska, Skäms på er.

http://www.techsweden.org/recension/mxUt-intel-core-i5-661-oc...

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Core2Quad
Varför finns inte Techswedens test med under recensioner?

När Techswedens test dessutom är på svenska, Skäms på er.

http://www.techsweden.org/recension/mxUt-intel-core-i5-661-oc...

Det är inte lätt att scanna av alla internets hårdvarusidor. Åtgärdat nu i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Inet har dem i lager... 1300kr för Core i3 530