Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS utan windows

Hej hopp!

Jag har ett litet problem som jag undrar om någon vet hur jag ska lösa.

Det är så att jag ska köpa en dator med en AM3-processor och med detta moderkort: https://www.inet.se/artikel/1901712

Som man ser i texten så skeppas moderkortet med en version som inte stöder AM3 (eller får man ett uppdaterat bios som stöder AM3, i så fall, hur vet man det?). På ASRocks supportsida för moderkortet http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=K10N78FullHD-hSLI%20R3.0&s=AM2%2b verkar det som att man bara kan byta bios om man redan har windows installerat, vilket kräver att man har en AM2-processor, vilket jag inte har.

Så hur ska man uppdatera BIOS till en version som stöder AM3 utan en AM2-processor?

Tack!

Permalänk
Inaktiv

Troligen kommer processorn bara köras i ca 800mhz tills du installerat nyare BIOS så borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Jaha, det verkar trevligt. Så att jag förstår dig rätt.. du menar att moderkortet kan köra en AM3-processor, fast i 800 Mhz, så att det är möjligt att installera windows och sedan uppgradera BIOS på så sätt?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emilun
Jaha, det verkar trevligt. Så att jag förstår dig rätt.. du menar att moderkortet kan köra en AM3-processor, fast i 800 Mhz, så att det är möjligt att installera windows och sedan uppgradera BIOS på så sätt?

Japp, jag kunde det. Inte med det moderkortet dock. Jag garanterar inte att det till funkar, men jag menar att det troligen gör det ^^

Processorn ska ju funka på moderkortet, BIOS behövs väl mer för att moderkortet ska veta vilka hastigheter processorn ska ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Japp, jag kunde det. Inte med det moderkortet dock. Jag garanterar inte att det till funkar, men jag menar att det troligen gör det ^^

Processorn ska ju funka på moderkortet, BIOS behövs väl mer för att moderkortet ska veta vilka hastigheter processorn ska ha.

Tack för svaret, det blir så jobbigt om jag måste hitta en AM2-processor någonstans bara för att kunna använda min nya processor sen, men då köper jag det och hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

Hmm.. läs lite nogrannare.
Anvisningar för uppdatering av BIOS i dos Länk

BIOS (2.10) för uppdatering i dos Länk

//Foppson

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Hmm.. läs lite nogrannare.
Anvisningar för uppdatering av BIOS i dos Länk

BIOS (2.10) för uppdatering i dos Länk

//Foppson

"Create a bootable system floppy disk."

Används ens floppy längre? Aja, det ska väl gå med USB också.

----

Själv använde jag Gigabytes BIOS update program, kunde inte varit enklare allt automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
"Create a bootable system floppy disk."

Används ens floppy längre? Aja, det ska väl gå med USB också.

----

Själv använde jag Gigabytes BIOS update program, kunde inte varit enklare allt automatiskt.

Ja floppy är LITE antikt, men men, jag har en redo i skrubben med kabel och diskett utifall man behöver en till någon patient

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Hmm.. läs lite nogrannare.
Anvisningar för uppdatering av BIOS i dos Länk

BIOS (2.10) för uppdatering i dos Länk

//Foppson

Jo, läste det, men tyckte det kändes rätt uråldrigt med DOS och floppy, så visste inte om det skulle fungera med USB-minne.

Tack ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emilun
Jo, läste det, men tyckte det kändes rätt uråldrigt med DOS och floppy, så visste inte om det skulle fungera med USB-minne.

Tack ändå

Det där med att flasha i windows tycks vara lite gambling om man ska tro andra här på forumet, säkrast är med USB eller floppy, vissa ASUS kan man flasha från BIOS med firmware-filen på USB-sticka, ASUS - ASRock, ska de inte ha något samröre, kolla i BIOS om du hittar något sådant.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"