Hur koppla in hd5870 6-pin? hjälp

Permalänk
Medlem

Hur koppla in hd5870 6-pin? hjälp

Hej har fått hem det sista jag behöver till min dator nu, och ska koppla samman grafikkortet hd5870 till nätagget osv,

det är 2x 6-pin kontakter på den som jag inte vet var man ska koppla? ska man koppla med dem 2 sladdar man får med eller direkt från nätagget?

Hittar dock bara 1st 6pin från nätagget, men även en 8pin. Så vet någon hur jag ska koppla?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

köp en adapter de kostar nog 30-60kr på källkompany

Visa signatur

Amd Athlon x3 (phenom II X4 B55), Amd radeon 6950 2GB cf, Corsair force 40GB, 8gb adata 1333mhz, corsair tx 650 v.

Permalänk
Medlem

Den som är 8-pin från nätagget, är inte den delbar så det kan vara både 8-pin och 6-pin?

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andens
köp en adapter de kostar nog 30-60kr på källkompany

Det följde med 2st sladdar från 3pin(rak) till 6pin men de verkar som ingen använder dem? funkade inte för mig testade använda båda. Mvh Dekoon

Permalänk
Medlem

datorn startar och så men får ingen bild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dekoon
Det följde med 2st sladdar från 3pin(rak) till 6pin men de verkar som ingen använder dem? funkade inte för mig testade använda båda. Mvh Dekoon

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

Är en kabel 8 pins som inte är delbar i 6+2 så är den inte för grafikort, utan till cpu och kan inte användas till grafikort., det du får göra är att ta 6 pins direkt från agget och sen ordna 8 pins via adapter 2 molex till en 8 pinns, denna adapter borde också ha följt med grafikkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du har 2 st 6-pin pci-e kontakter från nätaggregatet så använder du dem. Har du bara 1 sådan så använder du den och en molex -> 6 pin pci-e adapter.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=45551

http://www.kjell.com/?item=98140&path=97000000,159500000,1615...

Permalänk
Medlem

Vanlig PCIe 6pin, använd en av dessa som du har på nätagget.

2x Molex --> PCIe 6pin adapter, använd en sådan om du inte har en PCIe 6+2pin.

PCIe 6+2pin.

CPU 8pin, dessa ska INTE användas till grafikkort.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla svar, mycket tacksam!

Jag har 1st 6pin direkt från nätagget. Den sitter i.

Sen får man ju med 2st Molex-> Pci

men bara 1molex med 3st pin som ser ut så här

Den går ju till 6pin jag stoppar i den med, sen kopplar jag i min datorskärm som är vga via vga->DVI adaptern som medföljer, men jag får ingen bild alls, tangentbordet verkar heller inte börjar lysa.

Kanske har jag kopplat fel från nätagget till moderkortet? har kopplat själva den stora kontakten med massa pins till moderkortet, men inget mer, kanske det som är fel?

Tack för svar, är mycket tacksam, mvh Dekoon!

Permalänk
Medlem

läs mitt förra inlägg.

Jag kopplade in en 4pin till moderkortet ATX12v, Det stod i motherboard boken "2: ATX connectors" jag kopplade in den "stora" med massa pins där den ska vara sen en 4pin i ATX12V

Sen startade jag datorn så pep den som fan så fick stänga av den igen :S:S

Vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem

om du har möjlighet att lägga upp lite bilder så gör det..

Visa signatur

[Fractal Design Define R2] [Fractal Design 800w] [Gigabyte Z68XP-UD4] [i5 2500K@4,5GHz, Noctua NH-U12F] [Corsair Vengeance 8gb] [Nvidia GTX 670] [SSD Intel X25-M G2 80gb, samsung 1x 2tb, 1x 1tb, 2x 500gb, 1x 400gb]

Permalänk
Medlem

skulle precis som running vilja se fotto på hur du kopplat moderkortet , och resten av datorn .

ett annat tips är att du listar alla komponenter som ingår i datorn.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Om den piper, kolla i moderkorts manualen och se vad pipen betyder

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk
Medlem

Försök att koppla adaptern på en ensam kabel, inte där du har massa annat skit(fläktar, dvd osv).

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

24-pin ATX samt en 4-pin 'P4'/'ATX-12V' (alternativt en 8-pin EPS om du har en sådan).
Grafikkortet matar du i ditt fall med en 6-pin PCI-e samt en molex-till-6-pin. (Om nu inte din 8-pin är delbar. Är den det, dela på den och använd denna istället för molex-adaptern)

Du ser skillnad på dom genom att 12V till moderkort / ATX-12V/EPS har gula kablar närmast låsklipset, medan 6/8-pin PCI-e har jord / svarta kablar närmast låsklipset. Du skall inte, även om det går med våld, koppla fel.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Hej grabbar det har fixat sig nu, hade missat en atx utgång på moderkortet, dock har man ett värre problem nu verkar det som...

Den startar upp och så men hittar inte hårddisken, sen går den snabbt förbi "moderkorts-sidan" där man väljer att starta upp bios, jag trycker snabbt då men inget händer, den fortsätter och skriver att den inte hittar någon hårddisk, jag har en samsung spinpoint f1 inkopplad.

Någon som vet vad det kan bero på? tacksam för era svar! mvh Dekoon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dekoon
Hej grabbar det har fixat sig nu, hade missat en atx utgång på moderkortet, dock har man ett värre problem nu verkar det som...

Den startar upp och så men hittar inte hårddisken, sen går den snabbt förbi "moderkorts-sidan" där man väljer att starta upp bios, jag trycker snabbt då men inget händer, den fortsätter och skriver att den inte hittar någon hårddisk, jag har en samsung spinpoint f1 inkopplad.

Någon som vet vad det kan bero på? tacksam för era svar! mvh Dekoon

Har du kollat så att din Sata kabel sitter i Sata 1 kontakt? Eller om dom inte sitter i ordenkligt

Hoppas att det löser sig!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Hallå. Hjälpte polaren bygga en burk med bla ett XFX 5870 och undersöker nu alla möjlig problem. Inge strul med default win 7 64-bit drivisar (låg upplösning etc).. Efter installation av catalyst (10.4 preview, 10.3, Medföljande 9.nånting) kommer in i windows efter några sek så blir skärmen blank och graffafläkten spinner upp och låter som ett jetplan tills man stänger av datorn.

8+8 pin (delbara till 6 pin) anslutna till ett 5870. Alltså 6+2 + 6+2 är ansluten (fractal 650W modulärt). Visst ska det vara så?? Eller ska man ta en 6+2 (bara använda 6an) och den medföljande adaptern??

Visa signatur

"Det svåraste när man haft framgång är att hitta någon som glädjer sig på ens vägnar"

i7 920 2,66GHz | 6GB OCZ DDR3 | ASUS EAH5870 1GD5 1GB | Asus P6T | Intel X-25M G2 160 GB SSD & Samsung Spinpoint F1 1TB | Corsair 450W VX | Antec 300 | Win7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en intern grafikkrets, och det var så att den nya catalyst inte var kompatibel med min skärm (gammal modell), men den funkade med en nyare asus, så jag avinstallerade deras drivrutiner och det funkade perfekt.

Du kanske har ett värre problem case, det vet jag inte, så några mer pålitliga personer får svara på det. Inte så praktiskt utan drivisar heller när man har ett spelgrafikkort :S

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Visade sig vara nätagget efter 3 dagars felsökning... Aldrig mera ett Fractal agg... Corsair vet vad de håller på med.

Visa signatur

"Det svåraste när man haft framgång är att hitta någon som glädjer sig på ens vägnar"

i7 920 2,66GHz | 6GB OCZ DDR3 | ASUS EAH5870 1GD5 1GB | Asus P6T | Intel X-25M G2 160 GB SSD & Samsung Spinpoint F1 1TB | Corsair 450W VX | Antec 300 | Win7 Ultimate 64-Bit