Gratis metod att skicka större filer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Rota reda på status i din router och kolla om IPn på internet/WAN porten är ditt publika IP, om inte testa att brygga modemet, kan hjälpa i så fall.

Jag hittade igen information så där lite snabbt om DSL-300I, men jag hittade DSL-300T, men det är nog inte samma.

Tyvärr så måste jag gå och lägga mig nu, ska upp och jobba om 6 timmar.

Lycka till

Men det är nästan säkert att det är routern som är felkonfigurerad? Tror du det skulle fungera om jag direktkopplade min dator till modemet? Nu har jag inte testat det med min nya Linksys-router och skulle helst undvika problem om jag ändrar nåt, hatar nätverk

Permalänk

https://www.dropbox.com/

lägger sig som en mapp i datorn, dra o släpp filer.
Du bjuder in dom du vill dela med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lellebror
https://www.dropbox.com/

lägger sig som en mapp i datorn, dra o släpp filer.
Du bjuder in dom du vill dela med.

Det här alternativet verkar för bra för att vara sant, vad är haken? Hamnar filerna på en extern server eller någonstans på min dator, eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skog1s
Håller med till 100% "mintorrent.se" funkar super. (fick tipset här på SweC och har kört med det sen dess)

All info finns i Hjälp fliken hur du gör, när man väl fattar så blir man rent till sig och ska skicka både det ena o det andra till folk.

Enda kravet är att dom som ska ta emot filen, med ska ha µTorrent installerad men det är ju inget svårt, µTorrent sköter sig själv.

Prova! ! ! Och du kommer inte att ångra dig.... mintorrent.se

För mindre filer kan jag rekommendera Dropbox

du/ni såg inte vad jag jag skrev innan kanske..

Ja dropbox funkar super, OM man håller på med filer som är mindre än 2gb (eller rättare sagt att dropbox bjuder på 2gb gratis utryme)

Dropbox är ett effektivt, lättviktigt och helt gratis sätt att säkerhetskopiera och dela med sig av sina filer. Allt som behövs är en installation av programvaran på samtliga datorer som filerna ska delas mellan och ett konto. Sen är det bara att dela med sig av filer och varje fil som laddas upp till kontot synkroniseras i realtid med alla andra datorer!

Om man ska skicka/dela med sig av filer som är större (typ ISO 4,2 Gb) så är "mintorrent.se plus µTorrent oslagbart och det är inget svårt alls att skapa en torrent då µTorren fixar allt själv.

info finns i Hjälp fliken på mintorrent.se hur du gör..skitlätt är det.

Jag har provat alla sätt att få iväg filer till vänner o släkt o jag lovar att detta är bästa sättet.
Det är det, för att det är smidigt, både för sändaren & mottagaren

Du vet helt plötsligt, "har du fått: "din egna privata trackern"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skog1s
du/ni såg inte vad jag jag skrev innan kanske..

Ja dropbox funkar super, OM man håller på med filer som är mindre än 2gb (eller rättare sagt att dropbox bjuder på 2gb gratis utryme)

Dropbox är ett effektivt, lättviktigt och helt gratis sätt att säkerhetskopiera och dela med sig av sina filer. Allt som behövs är en installation av programvaran på samtliga datorer som filerna ska delas mellan och ett konto. Sen är det bara att dela med sig av filer och varje fil som laddas upp till kontot synkroniseras i realtid med alla andra datorer!

Om man ska skicka/dela med sig av filer som är större (typ ISO 4,2 Gb) så är "mintorrent.se plus µTorrent oslagbart och det är inget svårt alls att skapa en torrent då µTorren fixar allt själv.

info finns i Hjälp fliken på mintorrent.se hur du gör..skitlätt är det.

Jag har provat alla sätt att få iväg filer till vänner o släkt o jag lovar att detta är bästa sättet.
Det är det, för att det är smidigt, både för sändaren & mottagaren

Du vet helt plötsligt, "har du fått: "din egna privata trackern"

Det skulle underlätta om mina kunder/mottagare slapp installera extra programvaror för att ta emot mina filer. Därför tror jag att en FTP vore smidigast, då är det ju bara gå in på sidan med en kod och dra och släppa filer som mellan sin egen dator.

Permalänk
Medlem

Har tillsammans med en jag känner gjort ett program för detta syfte. Det var ett tag sen senaste versionen nu och gör man fel riskerar programmet att krasha . Gör man rätt fungerar det perfekt. Kommer uppdateras med kryptering i nästa version.

Bara använda drag and dropp och dra in lämpliga mappar och filer du vill föra över, mapstruktur osv bevaras.

http://upload.pzyber.net/Fast File Transfer v0.44 Alpha.rar

Har du någorlunda datakunskaper kan du snabbt lista ut hur det fungerar. Annars kan du skriva här eller skicka pm.

Screenshots

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Varför göra det svårare än va det är? megaupload har en limit 200mb, större är det bara splitta filen i ex winrar

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem

www.sprend.com - enklare blir det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Kan ju sätta lösenord på filerna du ska skicka, bara att packa ner dem med WinRAR.

Tar inte ens en minut att ta bort lösenordet på en rarfil

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
www.sprend.com - enklare blir det inte.

Helt klart bäst ja. Filer upp till 2GB och pissenkelt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Har tillsammans med en jag känner gjort ett program för detta syfte. Det var ett tag sen senaste versionen nu och gör man fel riskerar programmet att krasha . Gör man rätt fungerar det perfekt. Kommer uppdateras med kryptering i nästa version.

Bara använda drag and dropp och dra in lämpliga mappar och filer du vill föra över, mapstruktur osv bevaras.

http://upload.pzyber.net/Fast File Transfer v0.44 Alpha.rar

Har du någorlunda datakunskaper kan du snabbt lista ut hur det fungerar. Annars kan du skriva här eller skicka pm.

Screenshots
http://www.pzyber.net/sc/fft001.jpg
http://www.pzyber.net/sc/fft002.jpg

Kan du berätta mer om programmet? Jag vill gärna att det är så enkelt som möjligt för mina kunder/mottagare, helst så de slipper installera extra programvaror.

Angående sprend.com så är det ju precis likadant som skickafilen.se om inte exakt samma program. Där kan paketet bara tas emot en gång, jag vill inte vara begränsad på det sättet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Det skulle underlätta om mina kunder/mottagare slapp installera extra programvaror för att ta emot mina filer. Därför tror jag att en FTP vore smidigast, då är det ju bara gå in på sidan med en kod och dra och släppa filer som mellan sin egen dator.

Har inte dom flesta µTorrent? och skulle dom inte ha det så är det väl inte svårt att lära/förklara...Dom ska ju inte göra nått !

µTorrent skötter sig själv .....Det enda dina kunder ska göra är att dubbelklicka på en fil

(jag skickar ut mellan 5-30gb i veckan till folk och jag har provat allt, och jag känner att du kommer att gå den långa vägen, så som jag själv gjort)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skog1s
Har inte dom flesta µTorrent? och skulle dom inte ha det så är det väl inte svårt att lära/förklara...Dom ska ju inte göra nått !

µTorrent skötter sig själv .....Det enda dina kunder ska göra är att dubbelklicka på en fil

(jag skickar ut mellan 5-30gb i veckan till folk och jag har provat allt, och jag känner att du kommer att gå den långa vägen, så som jag själv gjort)

På nåt sätt så känns det så oprofessionellt att ladda upp en torrentfil som lätt kan associeras till piratkopiering. Bara en liten psykologisk grej.

Hur ser det ut om man skulle vilja hyra/köpa en server? Jag driver en Wordpressblogg i dagsläget och använder mig av one.com. De har ju 3GB jag kan använda mig av vilket räcker gott och väl, men jag minns att när jag läste igenom avtalet så stod det något om att jag inte fick belasta deras server för mycket, men det stod aldrig någon siffra angiven. Känner ni till något om det här eller finns det någon annan billig och bra tjänst?

Permalänk
Medlem

Ok, Det kan jag förstå faktiskt.

För 500kr om året så har Diino en mycket bra tjänst med Obegränsad backup, fildelning och 100GB fillagring, som privatperson.

För företag blir det genast mycket dyrare !

Annars är som du skriver en server en smidig lösning och det finns olika sätt att fixa det på.
Men det vanligaste är väl FTP eller HTTP-server lägger upp filerna där och låter din kund ladda ner dem den vägen med sin webläsare. (inget jag har satt mig in i)

Själv har jag en NAS med Inbyggd FTP-server (D-Link dns-323 1,7tb) men jag har aldrig använt mig av ftp tjänsten, så jag kan inte yttra mig på den frågan. kommer väl en dag när man känner för att testa
NAS:ens största fördel är väl att den är strömsnål om man jämför med en "riktig" server

Att bygga sin egen server och lägga in någon Linux tror jag kan vara det billigaste alternativet, men lite småmeck och vilja att göra det ska ju finnas då med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
HFS

Det är riktigt bra faktiskt. Använder det hemma.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Har någon av er erfarenhet av http://www.storegate.se/? Låter för bra för att vara sant... dålig bandbredd, något skumt avtal som säger att man blir ersättningsskyldig vid en viss gräns eller något annat jag kan ha missat?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ftp ftp ftp ftp varför ens köra något annat

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Sprend eller skickafilen använder jag rätt så regelbundet. Funkar alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
ftp ftp ftp ftp varför ens köra något annat

Har försökt men får det inte att fungera, därför får jag söka efter andra metoder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Sprend eller skickafilen använder jag rätt så regelbundet. Funkar alldeles utmärkt!

Jag har testat tjänsten men det går ju inte att skicka till flera mottagare, då går det alternativet bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Har försökt men får det inte att fungera, därför får jag söka efter andra metoder.

Jag har testat tjänsten men det går ju inte att skicka till flera mottagare, då går det alternativet bort.

Föreslår att du öppnar rätt port i din router och redirectar den emot din dator där du har ftpn

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
Föreslår att du öppnar rätt port i din router och redirectar den emot din dator där du har ftpn

Redan testat, jag har öppnat alla portar i både routern och datorn och ändrat en massa inställningar i själva programmet i hopp om att lyckas. Jag har även testat med andra portar men lyckas inte nå ut med FTP servern utanför mitt egna nätverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Redan testat, jag har öppnat alla portar i både routern och datorn och ändrat en massa inställningar i själva programmet i hopp om att lyckas. Jag har även testat med andra portar men lyckas inte nå ut med FTP servern utanför mitt egna nätverk.

Spelar ingen roll om du öppnar upp alla portar i routern. Du måste ändå sätta port forward i routern så att t.ex. all trafik på port 21 eller annan port styrs om mot server datorns IP. Annars händer inte mycket.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Spelar ingen roll om du öppnar upp alla portar i routern. Du måste ändå sätta port forward i routern så att t.ex. all trafik på port 21 eller annan port styrs om mot server datorns IP. Annars händer inte mycket.

Så det blir port forward mot min dator som har 192.168.1.100? Det har jag gjort.

Permalänk
Medlem

Då kan jag inte svara på vad du gör fel. Du kanske inte ens gör något fel, kanske är portforward funktionen som inte fungerar i routern. Men jag antar att den som försöker ansluta till ftpn har fått ditt externa IP och inte ditt interna?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Ingen som har nämnt SkyDrive ännu, så då får jag väl göra det

25GB plats och du kan välja att dela ut filer/mappar publikt eller till specifikt valda personer.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ingen som har nämnt SkyDrive ännu, så då får jag väl göra det

25GB plats och du kan välja att dela ut filer/mappar publikt eller till specifikt valda personer.

SkyDrive är skitbra Använder det själv Nackdelen är att man kan föra över filer på max 50MB st Men själva utrymmet är 25GB precis som du skrev

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Ja, jag gav ut mitt riktiga IP nummer och inte LAN adressen, men de mottagarna kunde inte hitta någonting. Tack för tipset angående SkyDrive, synd bara att det inte går att ladda upp stora filer där. Använder mig av Megaupload.com just nu, får se hur bra det fungerar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Tack för tipset angående SkyDrive, synd bara att det inte går att ladda upp stora filer där.

SkyDrive är helt perfekt för att ladda upp mindre program mp:3or osv Man kan även ha sin E-Post mm där Egentligen är det Windows Live Och dessutom helt gratis
http://home.live.com/

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg