Windows fortsätter att tappa marknadsandelar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den där statistiken är dock endast från w3schools egna sidor, och de lockar knappast "vanliga" människor. Net Applications undersökning påstås vara säkrare om det är den verkliga siffran man är ute efter.

Jag skulle inte välja definitionen "säkra" som "den verkliga siffran". Både Net Application och StatCounter har stora begränsningar. Jag skulle aldrig gå längre än att påstå "säkra" som i "trendmätare".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Jag har märkt att det är lite lurt. Det var därför jag frågade.

Enligt w3schools.com så har Firefox 47% på webbläsarfronten och Linux är uppe i 4.3% för OS:en. Vilket inte alls verkar stämma. Det beror alltså helt på vart statistiken samlas ifrån..

Och jag som trodde att statistiken var åtminstone någorlunda rätt.

Statistiken är i sig aldrig fel, tolkningen däremot kan skilja.

Om en SCB gör en undersökning på 100 000 personer där 60 % föredrar x istället för y och aftonbladet gör exakt samma undersökning fast på 10 000 personer där det visar sig att 55 % föredrar x över y är statistiken inte fel.
Dom flesta skulle dock antagligen tolka SCB's undersökning som mer korrekt då den vänder sig till fler personer.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Angående w3c-statistiken. Borde inte de kunna mäta på knapparna som läggs ut på var och varannan sida om validerad kod? Om så är fallet så mäts ju deras statistik på väldigt normala sidor som inte bara riktar sig mot "nördar".

Permalänk
Medlem

En hyffsat ordentlig undersökning redovisar ju även felmarginalen för undersökningen eller i förenklad form när det sägs att en förändring inte är statistiskt säkerställd. Det är ju rätt vanligt i tex Sifo-undersökningar om politisk tillhörighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
Angående w3c-statistiken. Borde inte de kunna mäta på knapparna som läggs ut på var och varannan sida om validerad kod? Om så är fallet så mäts ju deras statistik på väldigt normala sidor som inte bara riktar sig mot "nördar".

Visst, men i så fall gäller nog den här sidan istället: http://www.w3counter.com/globalstats.php och inte den som gick till w3schools.

Permalänk

Det är inget snack om saken, om vi vill att Linux ska få mer marknadsandelar så måste stödet för spel bli bättre. Jag önskar det pumpas in pengar i Wine, eller att spelföretagen börjar se Linux som en seriös marknad att lansera spel till, men då är vi tillbaka på ruta ett, så det är lite av ett moment 22.

Permalänk

ojoj Windows position är verkligen hotad..

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Dom måste ha det hårt nu...

bara 92% ju

Haha!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Tja, intressant uppgift och man får väl se hur datormarknaden utvecklas under de kommande åren men det har ibland vissa poänger att det finns fler aktörer inom operativsystem så att användarna har fler alternativa OS att välja på efter de olika behov som de kan ha för olika typer av verksamheter med mera.

/Saint25

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbayd
Det är inget snack om saken, om vi vill att Linux ska få mer marknadsandelar så måste stödet för spel bli bättre. Jag önskar det pumpas in pengar i Wine, eller att spelföretagen börjar se Linux som en seriös marknad att lansera spel till, men då är vi tillbaka på ruta ett, så det är lite av ett moment 22.

Bättre att satsa på spel som är anpassade för flera plattformer (inklusive Linux) istället för Wine.
Bygg saker på OpenGL istället för DirectX t.ex, då blir det inte plattformsberoenden längre (och det är väl egentligen i DirectX som skon klämmer eftersom det är endast för Windows).

Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen ingen anledning till att inte köra Windows nu när Windows 7 nyss har släppts. Det finns inga problem med operativsystemet, det flyter på jätte bra och har verkligen allt man kan önska sig!

Jag skulle i alla fall inte köpa en Mac för 5000 kr mer än vad den egentligen är värd, med det menar jag att Apple tar ett extremt stort överpris på deras hårdvara. Och Linux är väl i och för sig ett bra operativsystem det med, men det saknar stöd för de flesta program och spel.

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarkkiz
Jag skulle i alla fall inte köpa en Mac för 5000 kr mer än vad den egentligen är värd, med det menar jag att Apple tar ett extremt stort överpris på deras hårdvara.

Jadu.. där har du lite fel när de gäller överpris för hårdvara.

Gör man en pc med exakt samma hårdvara och exakt samma kvalite så är de i flera fall pcn som har överpris.
Speciellt när man gör en allt i ett dator med skärm och allt de du behöver.

Där har man fått fram att pcn är 2000kr dyrare fast man har tagit alla komponenter från olika hemsidor för att få de billigaste priset.

Så där har du tyvärr fel. Oftast skärmarna som gör att pcn blir dyrare då Mac tar det bästa att hitta inprincip. Men när de gäller Windows i sig så är nya windows lite baserat på macs stabila och grymma operativsystem. Man ser 1000-tals saker som är lite plagiat i Windows 7 från Mac OS X.

(Gammal pc användare sen 1,5år tillbaks)

Visa signatur

i5 4690k @ 3,5 GHz med Cooler Master Hyper 212 EVO. 8GB corsair Ballistix Sport 1600Mhz. Asus Z97-A. Asus GTX 970 DirectCU II OC Black. Asus 24" VG248QE 144Hz Black. Fractal R5 Black. Fractal Design 650W Gold Modulär Black. 2x Samsung SSD Evo 850 250GB. Steelseries Rival 300. Steelseries Apex 350.
Sennheiser PC 363D. Kinnarps 5224 Arbetsstol Svart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiklasThulin
Jadu.. där har du lite fel när de gäller överpris för hårdvara.

Gör man en pc med exakt samma hårdvara och exakt samma kvalite så är de i flera fall pcn som har överpris.
Speciellt när man gör en allt i ett dator med skärm och allt de du behöver.

Där har man fått fram att pcn är 2000kr dyrare fast man har tagit alla komponenter från olika hemsidor för att få de billigaste priset.

Så där har du tyvärr fel. Oftast skärmarna som gör att pcn blir dyrare då Mac tar det bästa att hitta inprincip. Men när de gäller Windows i sig så är nya windows lite baserat på macs stabila och grymma operativsystem. Man ser 1000-tals saker som är lite plagiat i Windows 7 från Mac OS X.

(Gammal pc användare sen 1,5år tillbaks)

Inte ens Steve Ballmer förnekar existensen av "Apple Tax".

Se t.ex. http://blogs.computerworld.com/ballmer_on_the_500_apple_tax_t...

Prismässiga PC vs Mac-jämförelser brukar göras märkesdator mot märkesdator och inte med sådana man själv bygger ihop

Processor, RAM, hårddisk, grafikkort, chipset (?) är sådant som man numera kan matcha exakt. Bildskärmar för bärbara går lite sämre att hitta en exakt panel-matching på, men specifikationsmässigt så går det finfint (LED mot LED, upplösning mot upplösning, reaktionstid mot reaktionstid, kontrast mot kontrast).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."