Permalänk
Robot

Mini-itx server i IKEA-burk

Efter att gått i tankarna att köpa en NAS ett tag, men gruvat mig på grund av priset, gjorde jag slag i saken och byggde en själv.

Datorn är byggd kring ett VIA EPIA moderkort och har plats för två hårddiskar. De flesta delar är köpta begagnade och det totala priset är inte långt över 1000-lappen.

Ställ gärna frågor och ge jättegärna kommentarer.

Besök albumet: Mini-itx server i IKEA-burk av KamratJonas

Permalänk
Medlem

snyggt gjort 9p

Permalänk
Medlem

Ser ju trevligt ut. Lär dock blir lite svettigt för den bortersta hårddisken eller??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NICE!!10P

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Inaktiv

10p lätt, snyggt resultat och med en riktigt liten och fin budget. Vad plågar du din VIA med? FreeNAS?

Permalänk
Medlem

Fint

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM<3

Permalänk
Medlem

Riktigt nice.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Ser ju trevligt ut. Lär dock blir lite svettigt för den bortersta hårddisken eller??

Jag vet faktiskt inte än, har inte provkört än. Kan hända att jag få komplettera med några små kylflänsar att klistra på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
10p lätt, snyggt resultat och med en riktigt liten och fin budget. Vad plågar du din VIA med? FreeNAS?

Jepp, det är tanken.

Permalänk

Så jävla SNYGGT!! 10P lätt.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KamratJonas
Jag vet faktiskt inte än, har inte provkört än. Kan hända att jag få komplettera med några små kylflänsar att klistra på.

Jepp, det är tanken.

Härligt.

Permalänk
Avstängd

Väldigt fint.:) 10 p. från mig.:D:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

perfekt liten Lanburk 9p

Men vad ska du ha servern till?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
perfekt liten Lanburk 9p

Men vad ska du ha servern till?

Han skrev ju som en NAS

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

10p, tveklöst. Bra gjort! Snyggt med hårddiskupphängningen, gillar skarpt!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixoon
Han skrev ju som en NAS

oj ^^ måste vart trött igår som missade det

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

liknar en omgjord brödrost

Permalänk

Lezzited rip off^^

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!

Känns dock som hårddiskarna skulle få mer kylning om de monterades "liggande" istället för på högkant.

Då skulle luften strömam förbi sidorna på båda fläktarna istället för att stoppas av den första disken.

Permalänk
Medlem

Skönt att se nått rejälare än "byggbilder" på kabeldragning med buntband, 9 poäng då fläkten var rätt ful, likadant "galler" som i locket + metallströmbrytare och du hade haft en 10a

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Resonanslåda? Men ett läckert bygge.

Nä, faktiskt inte. Förvånadsvärt tyst.

Permalänk

haha akta så du inte råkar hälla i kaffepulver någon dag i den, då den ser ut som en kaffelåda