Ingen bild vid uppstart - nytt bygge - hjälp?

Permalänk
Medlem

Ingen bild vid uppstart - nytt bygge - hjälp?

Hej,

beställde dessa delar från Komplett:

ACE RawDeal Plus 620W PSU ATX 12V
AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz, AM3, 8MB, 95W, Boxed
Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3 AMD 790X+SB750
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 x2, totalt 8GB
XFX Radeon HD 5750 512MB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 700MHz
En NZXT-låda

Problem:
Efter ihopsättning och igångstart händer...ingen bild!
Datorn går igång. Inga lampor på moderkortet vad jag kan se, men led-lampan, alla fläktar snurrar (CPU, Grafik, Ström, Chassi).
Man hör ett minimalt knaster vilket säger mig att datorn faktiskt har startat - och den startar inte om eller så.

Men som sagt - ingen bild. Jag tror att det är grafikkortet eller nätaggregatet, det är ju själva FAAN att man ska snåla in på en sån viktig komponent.

Är det någon som har någon aning om vad det skulle kunna vara?

Visa signatur

En gång i tiden hade jag värstingrigg

Permalänk
Medlem

(Någon borde verkligen skriva en felsökningsguide)

Det är så gott som omöjligt att svara på vad som är fel med just din burk. Ta ut alla delar som inte är absolut nödvändigt för att starta datorn (det vill säga CPU, ett minne och ett grafikkort om du inte har integrerad grafik på ditt moderkort)
Funkar datorn då? Om inte, byt till den andra minnesstickan och se om det funkar då. Resetta CMOS.
Funkar fortfarande inte? Kolla så du har monterat moderkortet rätt och inte har några distanser bakom som inte används och kan kortsluta. Kontrollera att alla kablar sitter där de ska, och när du har gjort det kontrollerar du dem igen.
Funkar fortfarande inte? Kolla om du har någon kompis med liknande dator som du kan testa dina komponenter i, en och en, för att se om någon av dem inte fungerar som den ska.

Ett knaster låter ju inte speciellt bra. Eller är det hårddisken som jobbar menar du? (fast den knastrar väl inte direkt) Att alla fläktarna snurrar behöver inte betyda något annat än att moderkortet får ström från nätagget.
Att det skulle vara nätagget som är för klent tror jag inte på, för i så fall skulle datorn starta i alla fall. Det är ju inte så att ditt grafikkort (som står för den största delen av en dators energikonsumtion) går på max när datorn startar. I så fall skulle du upptäcka symptomen att datorn blir instabil när du spelar grafikkrävande spel.

Edit: Med det sagt vill jag bara tillägga att jag instämmer med att det är dumt att snåla in på nätaggregatet. Det är ju trots allt en av de få delarna man kan återanvända till nästa dator.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd

Du bör ochså bara prova med 2st stickor alt. 1 sticka

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V