Permalänk
Medlem

Dags att ge AMD en chans

Efter att ha kört på Intel baserad dator i ett par år tänkte jag ge AMD en chans nu när mitt trovärda P5Q-E gav upp. Tog ett ryck och sålde Q66'an och mina ram minnen och drog iväg en liten beställning på inget mindre än Phenom II X4 965 3.4 GHz BE 125 W, OCZ 2x2GB DDR3-1600 och ett Asrock M3A790GMH för att binda dom samman.

Har aldrig ägt ett AMD system men hoppas att det inte är allt för svårt att överklocka dessa system.

Eftersom jag fortfarande väntar på delarna, hur tror ni systemet kommer prestera jämfört med min gamla Q6600?

Vad kan jag förvänta mig i överklockningsväg med 965an(kommer ej köra stockkylning)?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Kanske inte bästa överklockningsbrädan du valt men visst, du kommer säkert nå runt 3.8 GHz. Det är förövrigt skitenkelt att klocka amd, speciellt black edition. Bara att höja multipern samt volten.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Antar att brädan inte är de hetaste men ville ha 790 chipset, ddr3 och m-atx, fanns inte så stort utbud.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Kanske inte bästa överklockningsbrädan du valt men visst, du kommer säkert nå runt 3.8 GHz. Det är förövrigt skitenkelt att klocka amd, speciellt black edition. Bara att höja multipern samt volten.

Lånar tråden en snabbis:
Tänkte börja vässa min 940 BE, inga inställningar som man behöver låsa? Att bara höja multiplier och volten låter enkelt, till och med för en amatör som jag!

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
Antar att brädan inte är de hetaste men ville ha 790 chipset, ddr3 och m-atx, fanns inte så stort utbud.

Sålänge som moderkortet inte bromsar dig så skulle jag vilja säga att 4Ghz eller mer är möjligt. Moderkortet har även stor inverkan på hur bra man kan klocka den integrerade minneskontrollern/L3 cachen hos Phenom processorer. Den ger en liten prestandaboost och ökar dess interna kommunikationshastighet mellan kärnorna. Hög minnesfrekvens ger inte så jättemycket. ACC kan hjälpa till en del också i vissa fall, men gör oftast inte stor inverkan hos Phenom II.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1ctory
Lånar tråden en snabbis:
Tänkte börja vässa min 940 BE, inga inställningar som man behöver låsa? Att bara höja multiplier och volten låter enkelt, till och med för en amatör som jag!

Ska du bara klocka den och inte få det absolut sista ut ur den så är det inte svårare än så. Själv har jag en 940BE på ~3,400mhz med enbart något upphottad Multiplier, med standardspänning om jag inte minns fel. Var uppe i 3,5ghz lite hastigt, men fegade ur då min kylare (CNPS9500 på lågvarv) kanske inte är den hetaste att jobba med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Sålänge som moderkortet inte bromsar dig så skulle jag vilja säga att 4Ghz eller mer är möjligt. Moderkortet har även stor inverkan på hur bra man kan klocka den integrerade minneskontrollern/L3 cachen hos Phenom processorer. Den ger en liten prestandaboost och ökar dess interna kommunikationshastighet mellan kärnorna. Hög minnesfrekvens ger inte så jättemycket. ACC kan hjälpa till en del också i vissa fall, men gör oftast inte stor inverkan hos Phenom II.

Tack för svar!
Vad gör ACC? Har som tidigare nämnt inte lagt ett finger på ett AMD system förut. De stog på AsRock att mitt kort gör FSB 2600 MHz, är de något vidare för överklockning?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Antar det är ht länken som kan ställas upp till 2,6 det gör dock ingen större verkan på prestandan.. har t.o.m sett tester från ocz tony där det har gett negativ effekt att öka över 2,0 (stock).

3,8 cpu
2,6 cpu-nb
borde gå lätt med en C3a.

Bättre med 1333 med tighta timings än 1600 med höga timings är min uppfattning vad det gäller amd o minnen.

ACC = advanced clock calibration -Dålig koll på exakt va det gör, o som jag fattat o upplevt gör det till 99% ingen nytta på phenomII om du inte ska låsa upp kärnor, vilket du inte ska med en 965a.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite jag har en 965:a och M4A79T Deluxe moderkort. Till de har jag corsair dominator raminnen som ska gå in 1600Mhz cl8. Men ja vet inte om jag ska köra dom i 1333Mhz och om ja gör de i så fall kan man sänka timingsen till typ cl7 typ eller?
Är inte sådär jätte high på alla förkortingar men undrar om de är någon vänlig här som kanske kan hjälpa mig me de eller en länk kanske.

Permalänk
Medlem

Bara att testa dig fram, ändring -> memtest -> o.s.v
tidsödande för den jättelilla prestandaökning det faktiskt gör vid normalt användande? Japp..

edit: 1600 cl8 är att föredra framför 1333 cl7 enligt mig.
1600 cl9 framför 1333 cl7 tveksamt?
1333 cl6 framför 1600 cl9 absolut.

Permalänk
Medlem

Jag körde ett test med AMD AOD , och lät den sköta klockningen , resultatet blev 3,7 , med mig själv bakom spakarna , har jag utan större anstängning kommit upp i 3.8 .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tested min 940BE lite igår. Iofs inte så stabil, så jag har lite att jobba på
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=928854

Den gör 3500Mhz med standard spänningen.

Btw, vad gör den där voltage boost i AOD egentligen?
Ökar den CPU volten vid behov, när den auto klockar?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Antar det är ht länken som kan ställas upp till 2,6 det gör dock ingen större verkan på prestandan.. har t.o.m sett tester från ocz tony där det har gett negativ effekt att öka över 2,0 (stock).

3,8 cpu
2,6 cpu-nb
borde gå lätt med en C3a.

Bättre med 1333 med tighta timings än 1600 med höga timings är min uppfattning vad det gäller amd o minnen.

ACC = advanced clock calibration -Dålig koll på exakt va det gör, o som jag fattat o upplevt gör det till 99% ingen nytta på phenomII om du inte ska låsa upp kärnor, vilket du inte ska med en 965a.

Minnena jag beställde är 1600 CL8, så jag antar att de e ganska bra.

Jag läste att mitt moderkort har "FSB 2600 MHz (5.2 GT/s)", vad exakt betyder de för AMD system, är det HT länken? Läste lite om HT på wiki men blev inte så mycket klokare.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Var uppe i 3,5ghz lite hastigt, men fegade ur då min kylare (CNPS9500 på lågvarv) kanske inte är den hetaste att jobba med.

Ja, men då är det ju bra, att den inte är het

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
Minnena jag beställde är 1600 CL8, så jag antar att de e ganska bra.

Jag läste att mitt moderkort har "FSB 2600 MHz (5.2 GT/s)", vad exakt betyder de för AMD system, är det HT länken? Läste lite om HT på wiki men blev inte så mycket klokare.

Ja det är den berömda HT=Hyper Transport:en.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1ctory
Lånar tråden en snabbis:
Tänkte börja vässa min 940 BE, inga inställningar som man behöver låsa? Att bara höja multiplier och volten låter enkelt, till och med för en amatör som jag!

Precis så enkelt är det, min orkar med 3,9 GHz men eftersom jag sitter med ett moderkort från Gigabyte vill jag inte multipelklocka för då stängs CnQ av. Kommer till 3,8 när jag gör på det gamla hederliga sättet. Klart ok för första generationen :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att bli galen. Har fått min CPU och RAM, väntade på moderkort över en vecka, sen ringer jag butiken jag beställt moderkortet från, får reda på att dom inte har den i sortimentet längre, får tillbaks mina pengar och tar mig till Inet.se.

På inet hittar jag en Asus M4A79XTD EVO som jag bestämmer mig för att köpa, såg att det stog att det fanns 5 kvar en halvtimme innan jag la beställningen, så fort beställningen är genomfört och bekräftad via mail får jag ett mail som säger att dom inte har moderkortet i lager.

Ska kontakta dom imorrn och se när dom får in den så jag vet om jag måste avbeställa denna också och satsa på ett annat kort/butik.

Några tipps på moderkort för runt 1000kr som använder 790 chipset?

edit: Skicka mail till inet och avbeställde, märkte att DustinHome fått in Asus M4A79XTD EVO i lager så blev en beställning därifrån. Varan ska vara på väg till mig och jag är äntligen nöjd då jag har varit utan stationär sen den 18de Dec.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic