Google lanserar telefonen Nexus One

Permalänk
Melding Plague

Google lanserar telefonen Nexus One

Sökmotorjätten Google ger sig in på nya marknader med mobiltelefonen Nexus One.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

OpenGL ES stöd etc? Inte sitta inne med specs nu Google...

Permalänk
Medlem

Inte snygg men det är ju mindre viktigt då det är en mobiltelefon så dom kanske satsat pengarna på att göra en som inte krånglar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Inte snygg men det är ju mindre viktigt då det är en mobiltelefon så dom kanske satsat pengarna på att göra en som inte krånglar.

Jo man kan ju tycka att de kunde ansträngt sig lite mer med designen, nu ser den ju ut som vilken samsung/lg mobil som helst.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk

Tror inte att det finns något som skrämmer mig så mycket som Google.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slashcare
Tror inte att det finns något som skrämmer mig så mycket som Google.

samma här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slashcare
Tror inte att det finns något som skrämmer mig så mycket som Google.

Ja tyvärr, annars skulle detta kunnat ha varit ett ganska fint köp, lite dyr för att komma in bland toppen dock.

Permalänk

Är det bara jag som inte förstår vad som är så speciellt med denna luren? Det är inte så att Google själva har utvecklat den (vilket artikeln antyder), den har kommit fram genom ett samarbete mellan Google och HTC. Sådana samarbeten har Google tidigare haft med bl.a. Motorola och HTC, men inte riktigt i denna omfattningen. Hårdvaran är heller inget speciellt, bara en evolution av tidigare HTC-lurar tex Hero (större skärm med högre upplösning och snabbare processor). Det hela ser för mig ut som PR-jippo från Googles sida för att få upp allmänhetens ögon för Android-plattformen i samband med version 2.1-släppet.

Den största nyhet tycker i alla fall jag var att Google nu har öppnat en webshop för att sälja Android lurar (och antagligen Chrome-os netbooks när dom kommer). Blir intressant att se hur Google kommer stå sig i konkurrensen bland e-butikerna.

Permalänk
Medlem

Mest revolutionerande med telefon är väl snarare att den använder en 1GHz Snapdragon processor...

Läs previewn på http://www.engadget.com/2010/01/05/nexus-one-previewed-with-f...

och även review http://www.engadget.com/2010/01/04/nexus-one-review/

Permalänk
Avstängd

Herr Molnlandare:

Det är inte själva telefonen i sig som är grejen tycker jag personligen. Mer att Google ger sig in på området. Detta är ett första steg.
Jag tror det kommer bli stort på sikt. Ett företag som har tillgång till all den info som google har om allt i världen... kombinerat med en mobil enhet.. det kan resultera i ganska intressanta möjligheter på sikt..

Antagligen kommer väl google voice o integreras fint.. fler kommer därmed använda det osv.. då kan vi tillslut skippa de gamla förlegade telefonabonnemangen tex o bara köra data. Navigation kommer gratis (bara USA än så länge) via googlemaps..
De håller på o utveckla funktioner för att känna igen saker man fotat mha mobilkameran.. o presentera info som ett lager utanpå det som sökaren till mobilkameran ser osv. Det kommer säkert integreras i android framöver tillsammans med massa annat kul.

Det är därför iaf jag ser saken som större än vad bara själva mobiltelefonen i sig själv ger sken av för tillfället.
Ett steg är ju o få folk o använda grejerna också. Om mobilens hårdvara är anpassad till funktionerna i Android så går det snabbare att uppnå målet.

Permalänk
Medlem

@ m96
Eller så kan man se det tvärt om. Vad har alla emot MS, jo de är störst på sin marknad. Med sökningar från google, kommunikation via gmail, google telefon etc. så kan gogole inom en snar framtid ha precis hela ditt liv i detalj, vad du surfar, vilken ekonomi du har, hur du röstar och vad du skriver/säger till vem.

Google sitter redan idag på mycket information och är på så sätt mäktigare än MS och de flesta andra företag, skulle kunna utpressa militärer och kanske statschefer, men för tillfället är Google "snälla" företaget som "finns för dig", vem vet när det vänder. Att centrera all kommunikation och information på ett ställe är inte bra...

Nu är det väl ett paranoid/worst case scenario, men nån stans får väl även google sluta lägga sig i
FRA räcker, ska man ha Google också? ^^

Permalänk
Medlem

Köp VPN tjänster, finns bra nu för tiden vad jag hört. Skaffa kontantkort till mobil. Den som verkligen vill dölja saker för google klarar det nog galant, även från FRA etc. Är det inte google så är det någon annan som får allt... Positiva är iaf att vi får en bra söktjänst och bra "system" och "gratis". Hur kul vore det att vara kvar på Yahoos tid med massa banners överallt...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
@ m96
Eller så kan man se det tvärt om. Vad har alla emot MS, jo de är störst på sin marknad. Med sökningar från google, kommunikation via gmail, google telefon etc. så kan gogole inom en snar framtid ha precis hela ditt liv i detalj, vad du surfar, vilken ekonomi du har, hur du röstar och vad du skriver/säger till vem.

Tja personligen har jag inget emot microsoft eller Bill Gates heller.
Det som jag baserar mitt "emot" microsoft är deras beteende, se tex ISO cirkusen ( Runt iso certifieringen av deras nya OOXML ) Deras beteenden runt en massa saker. Det har INGET att göra med om de är stora eller inte.

Citat:

Google sitter redan idag på mycket information och är på så sätt mäktigare än MS och de flesta andra företag, skulle kunna utpressa militärer och kanske statschefer, men för tillfället är Google "snälla" företaget som "finns för dig", vem vet när det vänder. Att centrera all kommunikation och information på ett ställe är inte bra...

Håller dock med.. Google skulle nog ha resurser att sätta upp hela eller stora delar av Sveriges kontakt nät, precis vem som känner vem et.c.
Även om Google drivs av ärliga personer idag.. så kommer det nya ledare imorgon vem vet om de uppträder ok.
Föresten vad tror ni Google säger om den amerikanska staten frågar lite om information runt svenska personer ?

Permalänk
Medlem

Ingen multitouch!? Wtf? Kommer detta att läggas till senare? Annars vettefan... Jävligt mysig telefon dock. Älskar Hero och detta verkar ju bara vara en uppgradering, sånär som på multitouch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Ingen multitouch!? Wtf? Kommer detta att läggas till senare? Annars vettefan... Jävligt mysig telefon dock. Älskar Hero och detta verkar ju bara vara en uppgradering, sånär som på multitouch.

Google är i ngn form av patentbråk har jag läst. Därför de inte har multitouch just nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Trevligt med Wi-Fi.

Hoppas att denna telefon kommer att slå igenom stort!
Och att Android plattformen även den kommer att slå igenom stort.

Hoppas att mobiltelefonivärlden blir mer "öppen" och att operatörerna tvingas bli mer öppna och schyssta.

Vill kunna köra Skype på telefonen. Vill kunna ladda ner och installera vilka applikationer som helst. Vill inte vara begränsad till ett censurerat utbud från någon app store. Vill ha gratis apps också, inte behöva betala för alla apps.

Permalänk
Inaktiv

Det fina med Android är ju att det är öppet... lär inte ta lång tid innan nån sätter sig med källkoden och tar bort alla googles spionprylar och släpper en mer integritetsvänlig version Sen har man helt plötsligt en shysst telefon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m96
.. o presentera info som ett lager utanpå det som sökaren till mobilkameran ser osv. Det kommer säkert integreras i android framöver tillsammans med massa annat kul..

Det finns ju redan att skaffa helt gratis. Sök på "layar" på market. Sjukt coolt. Dock är det ju en fristående applikation, som inte är integrerat än. Men tekniken finns idag. Funkar så klart bäst i USA än, där programmet till och med kan känna igen vilket bilmärke som åker förbi dig och ge information om det, etc...

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju hur Google egentligen tänker och vad de försöker uppnå. Googles tänk är ju i vanliga fall att antingen gå in och dominera en marknad eller göra den tillgänglig för många, jämför typ Chrome OS med sökmotorn. Men den är ju inte billigare än andra smartphones... Och som ni redan påpekat är den inte direkt någon skönhet så den kommer ha svårt att konkurrera med iPhonen som ju faktiskt är rätt stilren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Ja tyvärr, annars skulle detta kunnat ha varit ett ganska fint köp, lite dyr för att komma in bland toppen dock.

Hur mycket tror du en upplåst iPhone kostar då? Jo 500-600 USD. Det är standardpriset för en smartphone...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Molnlandare
Är det bara jag som inte förstår vad som är så speciellt med denna luren? Det är inte så att Google själva har utvecklat den (vilket artikeln antyder), den har kommit fram genom ett samarbete mellan Google och HTC. Sådana samarbeten har Google tidigare haft med bl.a. Motorola och HTC, men inte riktigt i denna omfattningen. Hårdvaran är heller inget speciellt, bara en evolution av tidigare HTC-lurar tex Hero (större skärm med högre upplösning och snabbare processor). Det hela ser för mig ut som PR-jippo från Googles sida för att få upp allmänhetens ögon för Android-plattformen i samband med version 2.1-släppet.

Den största nyhet tycker i alla fall jag var att Google nu har öppnat en webshop för att sälja Android lurar (och antagligen Chrome-os netbooks när dom kommer). Blir intressant att se hur Google kommer stå sig i konkurrensen bland e-butikerna.

Mjah, det är väl mest Androidplattformen och sen är ju Google voice en trevlig feature

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det fina med Android är ju att det är öppet... lär inte ta lång tid innan nån sätter sig med källkoden och tar bort alla googles spionprylar och släpper en mer integritetsvänlig version Sen har man helt plötsligt en shysst telefon

Grejen är väl att Google inte behöver några spionprylar som installeras lokalt.. google-sök, gmail, google apps, google ads m.m. ligger alla på googles egna servrar så allt dom behöver göra är att få folk att använda dom. Med all den infon kan man se vilka personer du pratar med, hur bra känner du olika personer, vad söker du efter, vilka sidor surfar du på och hur länge är du där, vad är du intresserad av osv.

Förutsatt att du använder deras tjänster (vilket en google-mobil givetvis hjälper till med) vore det inte otroligt om dom skulle kunna få fram en bättre profil på vem du är än vad tex polisen har lyckats ta fram på dom misstänkta i helikopter-rånet..

Permalänk
Medlem

Jag såg min morbror leka med den här (han jobbar på Google) under julen när vår familj hade sitt årliga klanmöte...

Mobilen var kort sagt helt fantastisk...

Finns det någon information om när man kan köpa den i Sverige, eller är det bara be honom ordna en till mig via jobbet och helt ge upp med att försöka leta fram den på marknaden?

Permalänk
Medlem

Usch vad alla gnäller på Google, kan la förstå att de har blivit groteskt massiva vid det här laget. Om du känner dig osäker e det bara att gå in på Google Dashboard och likvidera all information som de har lagrat om dig.

För de andra så är nexus one en jävla schyst telefon, om än inte riktigt kapabel till att utmana iPhone på alla fronter. Processorn i nexus one fullständigt avrättar allt annat på marknaden och tillåter telefonen att vara lika snabb om inte snabbare än iPhone i de flesta program.
Processorn hjälper nexus one att verkligen vara en "online- telefon" där man är konstant uppkopplad och kan mota all möjlig information smärtfritt.

Annars hoppas ja inte google sitter på latsidan med att utveckla android...tycker fortfarande mycket saknas för att den ska kännas fullkomligt finslipad som iphonen e vid det här laget.
Ja tkr de saknas en bättre musikspelare, properlig copy&paste, förenkla några UI's och snygga till grejerna lite.

Android kommer gå lös i år

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk

Den ser verkligen riktigt bra ut, kan tänka mig att den är väldigt händig också.

Permalänk
Medlem

Priset är ju inte så jävla dåligt.

Permalänk

Låt Google ta över världen. Det är ju bara fräckt om de lyckas ta över världen utan att använda våld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Priset är ju inte så jävla dåligt.

Vore schysst om du kunde länka till en site som klargör vad priset blir/är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naaium
Vore schysst om du kunde länka till en site som klargör vad priset blir/är?

http://www.androidguys.com/2010/01/06/total-ownership-cost-fo...(AndroidGuys)&utm_content=Google+Reader

Nexus kommer bli en sjujäkla telefon!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

Känner mig gammal, aldrig ens hört talas om hälften av finessernal. Om inte HSUPA egentligen är helgsupa...

Permalänk
Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hur står den här sig mot SonyEricssons x10?