Permalänk
Medlem

Problem med minnen

Vet inte om jag dubbelpostar, antagligen...

Men har inte hittat nått som hjälpt mig när jag snokat runt.

Jag har ett ASUS Crosshair III Formula Republic of Gamers Series - moderkort - ATX - AMD 790FX.

AMD Phenom2 X4 965 3,4Ghz, Quad Core, 8MB, 125W, Socket AM3, Black Edition

Och OCZ3P1600EB2GK minnen. 4x 1gb stickor.

Saken e den att moderkortet ska kunna köra i 1300mhz som default, och det går i allt mellan 1min och 1dag innan datorn låser sig. Om jag clockar till 1600mhz så kan jag knappt komma in i bios innan den låser sig.

Hade hört att det skulle vara kalas att klocka på detta mb, men går sådär får jag väl säga.

Har ett 700w croshair nätagg. kommer inte ihåg exakt vilket.

Är det mitt amd system som inte gillar ocz platinum?

Laga mig, mmkay.

Permalänk
Medlem

Spänning och timings?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

På din beskrivning låter det mest som du glömt bort att minne behöver si och så mycket volt för att fungera bra, många moderkort arbetar också sämre när man sätter i alla minnesbanker fullt också, och i bästa fall behöver minnet bara lite handpåläggning för att funka bra.

Lösningen för 1300 Mhz är att öka volt lite grand.
sen kan du ju inte köra minnet i 1600MHz utan att följa efter med volten, den ökar inte av sig själv precis, ställ minnet efter dess spec på volt och timings det vill ha vid den hastigheten, eventuellt måste du öka volten något över spec iockmed du kör 4 stickor.

Läs gärna också denna FAQ lite http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Spelar ingen roll hur bra ett moderkort på att överklocka om man inte vet hur man gör det, eller förstår hur sakerna hänger ihop, man kommer inte lyckas nått bra utan det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har ökat volten, men om mb har 1300 som default så måste det väl ändå lägga på tillräckligt med spänning? kan inte hitta inställningar för timings i bios.

ska göra ett försök i amd overdrive.

låser sig fortfarande med 1.65v i 1300mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tguk
Har ökat volten, men om mb har 1300 som default så måste det väl ändå lägga på tillräckligt med spänning? kan inte hitta inställningar för timings i bios.

ska göra ett försök i amd overdrive.

låser sig fortfarande med 1.65v i 1300mhz

Tycker du ska köra ett minnestest, memtest86+ ladda ner iso filen bränn på CD och starta med skivan, för att se om det blir några error.
Om du får error så testa gärna en sticka i taget.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Undras om c3 stepping är känslig för 4 minnesstickor liksom 940BE.
Kan vara att du behöver ha t.ex 2x2gb isället för 1x4gb, detta problem hade jag :/

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]