Permalänk
Medlem

Varma Drycker!

Jag tänkte att vi kan ge förslag på och diskutera om olika varma drycker i denna tråden. Givetvis går det också att diskutera varianter på dryckerna.

Kaffe är ju en klassiker, luktar jättegott och smakar jättegott. Däremot så innehåller det mycket koffein och jag har valt att lägga ner det en period då orken blev lite väl beroende av kaffet.

Jag dricker mitt kaffe svart. Jag har inget emot andra varianter, har inte provat så många faktiskt. Gillar dock inte ljumna drycker så mycket, kan vara lite därför jag drar mig för att hälla i saker i kaffet.

Te har aldrig riktigt varit min grej. Jag tycker det smakar aningen mesigt, men det kanske bara är jag som inte har fått prova att göra mitt eget.

Misosoppa!
Om ni har ätit sushi från någon restaurang så har ni säkert fått med detta.
Dashibuljong värms och sedan tillsätts misopasta. Själv har jag ofta till lite purjolök som jag brukar ha i när jag hällt upp drycken i en kopp.
Ska tydligen finnas massa nyttiga bakterier för både magen och kroppen också.

Det heter misosoppa, men det beror väl på vad man har till. Själv har jag druckit den som en dryck. (vilket man iofs kan göra med vissa soppor med...)

Kommentera gärna!
Själv söker jag efter lite varma drycker som är någorlunda kalorisnåla, så man slipper gå runt och tänka på hur mycket man dricker.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Cup a Soup är nice tycker jag, speciellt tomatsoppan. Koka vatten, häll upp 1dl (tror jag) i en kopp, häll i pulvret. Klaart!

Permalänk
Medlem

Mammas varma choklad

/tråd

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Cup a Soup är nice tycker jag, speciellt tomatsoppan. Koka vatten, häll upp 1dl (tror jag) i en kopp, häll i pulvret. Klaart!

Har faktiskt aldrig smakat någon sådan. Går det att göra själv på något vis?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Mammas varma choklad

/tråd

Varm choklad kan vara väldigt gott! Framförallt hälld över ett par marshmallows. Att det skulle vara en /tråd tror jag dock inte!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Nyponsoppa, luktar gott och smakar gott. Lätt att göra med halvfabrikat.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Har faktiskt aldrig smakat någon sådan. Går det att göra själv på något vis?

Ingen aning faktiskt, men ett trepack pulver kostar under 20 spänn så det är det värt Finns massa olika smaker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Har faktiskt aldrig smakat någon sådan. Går det att göra själv på något vis?

Bör nog gå, men dessa är i pulverform så det kanske får bli en variant.
Tyvärr mycket smakförstärkare i sådana soppor, la ner att dricka. De mättar bra och de flesta smakar riktigt gott.

<- minestrone om jag inte ser fel

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har man vant sig med nymalda bönor kan man inte dricka pulverkaffe.
Kvarnen köpte jag på ICA för 300kr.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Chai te. Är man seriös så köper man alla kryddor, svart te och kokar ihop det själv med mjölken. Annars finns färdiga blandningar i te/kaffe butiker.
Väldigt behaglig julig smak med kanel, nejlikor och kardemumma.

Finns även färdiga chaisyrups som är smidiga att ha om man ska göra latte
Funkar både varm på vintern och isad på sommaren.

Osäker? Dra föbi nått café och beställ en chailatte (gärna med sojamjölk)

Permalänk
Medlem

Får väl köpa en cup a soup eller liknande nästa gång jag är iväg och handlar.

Andreas; Det ser gott ut! Önskar att jag hade en lite roligare kaffebryggare!

Chailatte! Drack en sådan på rekommendation av en polare när vi var på ett kaffe. Risgrynsgröt smakade den!
Den var annorlunda, hade nog tyckt den var godare om jag gillat te mer.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

sen har du varma koppen som är same same som cup a soup but different...

Permalänk
Medlem

Yum Yum nudelsoppa är gott i kalla tider.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3

Te har aldrig riktigt varit min grej. Jag tycker det smakar aningen mesigt, men det kanske bara är jag som inte har fått prova att göra mitt eget.

+1 Te smakar riktigt mesigt, vatten med något halvdant försök till smak? Lite som lättmjölk/minimjölk, vatten med karamellfärg. Och jag har provat och ha påsen i i 20min, smakar lika illa för det.

Annars är en caffelatte riktigt gott, men även vanligt kaffe funkar.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Yum Yum nudelsoppa är gott i kalla tider.

Nudlar är väl ändå ingen dryck
Men visst, helt gudomligt gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
+1 Te smakar riktigt mesigt, vatten med något halvdant försök till smak? Lite som lättmjölk/minimjölk, vatten med karamellfärg. Och jag har provat och ha påsen i i 20min, smakar lika illa för det.

Annars är en caffelatte riktigt gott, men även vanligt kaffe funkar.

Om du har i den i 20 min kan det ju smaka illa för att det blev liiite för beskt.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Om du har i den i 20 min kan det ju smaka illa för att det blev liiite för beskt.

Går det att göra så teet får stark och fyllig smak då? Ex, 2 påsar eller liknande?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Går det att göra så teet får stark och fyllig smak då? Ex, 2 påsar eller liknande?

Lösa teblad, rätt temperatur(olika beroende på tesort) och förvärmd mugg eller kanna så det inte kallnar under bryggning.

Själv håller jag mej mest till kaffe och håller med Andreas, färdigmalet går bort direkt. Använder fransk press/bistrokanna hemma och rostar rätt ofta kaffet själv. Borde satsa på en bättre kvarn, har samma OBH Nordica och den är ganska värdelös på att få konsistent malning.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Om du har i den i 20 min kan det ju smaka illa för att det blev liiite för beskt.

kallt också kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlyingFinn
Lösa teblad, rätt temperatur(olika beroende på tesort) och förvärmd mugg eller kanna så det inte kallnar under bryggning.

Själv håller jag mej mest till kaffe och håller med Andreas, färdigmalet går bort direkt. Använder fransk press/bistrokanna hemma och rostar rätt ofta kaffet själv. Borde satsa på en bättre kvarn, har samma OBH Nordica och den är ganska värdelös på att få konsistent malning.

Nu blir jag sugen på att gnata ut i vinterkylan och köpa en såndär press och kvarn. Det både låter och ser gott ut.

Fast jag vill ju inte sitta och vara beroende av kaffe för att vara pigg...

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Entusiast

Te är bra skit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En Irish coffee är ju inte helt fel.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Varm Chocklad/Kaffe/Varma Koppen/Ost .. mm gott

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Kaffe.
Gott, och nödvändigt!

Te.
Underbart gott. Svart te är favoriten. Har lagt märke till att jag blandar det mycket starkare än familj/kompisar som snarare dricker färgat vattten..

Varma koppen.
Lite snabbsoppa värmer fint :).

Nypon soppa.

Blåbärssoppa.

Varm Choklad.
<3

Sen finns det ju självklart varianter som gör ovanstående ännu godare :). Lite chili i chokladen. whisky eller rom till kaffet och honung till teet etc.

Permalänk
Medlem

Kaffe är självklart. Visst blir man lite seg när man vant sig vid det och man missar det någon gång men det är det värt för att få dricka det varje morgon

Te bör göras i riktig tekanna med t.e.x en tesil. Det blir en helt annan smak än tepåsar. Påste brukar smaka som färgat vatten med en lätt beska fast det finns sorter som är bättre. Ofta är teet som hamnar i påsarna "bottenskrapet" medan de större, bättre bladen säljs som löste, så även om du bara använder tekula direkt i muggen blir det oftast godare än påste.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Kaffe är självklart. Visst blir man lite seg när man vant sig vid det och man missar det någon gång men det är det värt för att få dricka det varje morgon

Te bör göras i riktig tekanna med t.e.x en tesil. Det blir en helt annan smak än tepåsar. Påste brukar smaka som färgat vatten med en lätt beska fast det finns sorter som är bättre. Ofta är teet som hamnar i påsarna "bottenskrapet" medan de större, bättre bladen säljs som löste, så även om du bara använder tekula direkt i muggen blir det oftast godare än påste.

Helst skall man inte använda tesil när man brygger löste. Bäst resultat får man om bladen får flyta löst i vattnet. Jag har studerat detta ingående.
Dock är alla former av löste oändligt mycket bättre än tepåsar som du säger.
Det är en hel vetenskap att brygga bra te.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Men silen i te-kannan gör väl bara så att teet inte följer med ner i koppen. Blandar man inte bara vatten och te i kannan och häller upp och bladen stannar i silen? alternativt har man silen på koppen...

Permalänk

Se Red Cliffe 2.
Bra film, och tror de tar upp konsten att brygga te :).

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Men silen i te-kannan gör väl bara så att teet inte följer med ner i koppen. Blandar man inte bara vatten och te i kannan och häller upp och bladen stannar i silen? alternativt har man silen på koppen...

Om du brygger med teet löst i kannan så måste du hälla upp allt te direkt annars blir det snabbt beskt och då behöver man sila det när man häller upp.
Jag har en liten sil just för detta ändamål. Dock är det sällan jag orkar då det inte är så praktiskt när man bara dricker själv. Oftast använder jag tesil direkt i koppen men är jag väldigt tesugen (som ikväll) så brygger jag en hel kanna. Då använder jag dock den sil som tillhör kannan för att ta bort teet efter att de fått dra i strax över 2 minuter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Helst skall man inte använda tesil när man brygger löste. Bäst resultat får man om bladen får flyta löst i vattnet. Jag har studerat detta ingående.
Dock är alla former av löste oändligt mycket bättre än tepåsar som du säger.
Det är en hel vetenskap att brygga bra te.

Däremot underlättar silen väldigt. Bara att lyfta ur den och hälla bort bladen när man är klar. Lätt, snabbt och billigt, och man kan sedan låta kannan stå åtminstone ett litet tag med silen utlyft innan det blir beskt. Vet att man kan krångla till tebryggandet hur mycket som helst men som sagt, största skillnaden är ändå mellan påste och löste i kanna, så vill man bara pröva på "riktigt" te någon gång ibland duger det

Det vanliga bryggkaffet vi svenskar häller i oss är också ganska trist, men det är samma där - jämfört med frystorkat snabbkaffe är skillnaden ändå enorm. Sedan finns det oändligt många mer avancerade metoder att göra kaffe men det är inget man orkar tänka på klockan 6:30 en måndag

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

varm chocklad

Blåbärsoppa med skorpor

Visa signatur

orka....