Permalänk
Medlem

Intressant läsning på TH...

Såg denna artikel på Tom's Hardware nyss:
i5-661 vs andra dual core CPU's

Det jag fastnade för var hur mycket snabbare / watt Core i5-661 är jämfört med de andra:

"we get a score that says that Intel’s new Core i5-661 delivers 43% more performance per watt than a Core 2 Duo machine with the G45 chipset and twice the efficiency as an Athlon II X2 240e on AMD’s 785G. Clearly, more performance combined with reduced power consumption results in a pretty heavy efficiency dominance."

Och när jag ser att två olika paket jag satt ihop på prisjakt där det enda som skiljer är CPU och moderkort: Core i5-661 + Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H mot Phenom II X3 720 BE + Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H. Skillnaden i pris blev 846kr (i5 kostar mer alltså)...

Visst, nu jämför jag en trippel core med upplåst multipel och möjlighet till att låsa upp en fjärde core. Men om jag inte ska klocka något nämvärt, vill ha det tyst och strömsnålt och det "bara" skiljer 846kr, vad finns det för andra skäl att välja AMD? Jag letar verkligen efter bra och övertygande argument för att välja AMD istället för Intel, gillar entusiast-inriktningen som AMD kör med, både åt överklockning och åt "Eco-Green" hållet!

Socket 1156 är ju den nyaste sockeln Intel har släppt, eller hur? Då borde den vara rätt så framtidssäker att välja, eller? Hur pass framtidssäker är AM3 i jämförelse?

Snälla ni, skrik nu inte på lilla mig för att jag kanske ställer dumma frågor, men forumet är väl till för att man ska kunna diskutera och lära sig saker, eller hur?

-EDIT-

Wow, folk var inte glada när dom skrev sina kommentarer till den artikeln på tomshardware... Något jag borde veta om Tom's Hardware som alla andra vet?

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem

Om du bryr dig så mycket om prestanda per watt så kör på intel. Men i5-661 är riktigt dåligt prissatt (ungefär samma som i5-750) så det finns ingen egentlig anledning att köpa den om du inte vill ha 32nm. Däremot verkar i3 vara intressant...

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft tid att läsa på om i3, kan den passa bra till en HTPC för FullHD, diverse spel (ska sitta ett HD5770 i den) och liknande? (Det är väl klart att alla moderna typ 2.5Ghz processorer klarar av detta, men mest "bang for buck" är väl vad jag är ute efter...

Phenom II X3 720 BE verkar vara väldigt flexibel dock, med upplåst multipel kan jag klocka ned den till precis där jag behöver ha den för att spela upp FullHD för att sedan klocka upp den en hel del när det är dags att spela lite spel eller kanske encoda en hög med .mkv-filer... Hur pass "säkert" är det att man kan låsa upp den fjärde kärnan?

Jag är helt torsk på att ska mig en 720 BE måste jag erkänna, men jag skulle behöva få en spark i röven för att bestämma mig helt... Någon som har en länk till där 720 BE äger något liknande eller något sånt?

Visa signatur

O.o

Permalänk

Måste nog säga att am3 antagligen är mer framtidssäker än 1156? Bulldozer kommer antagligen komma till am3 (eller har jag fel), AMD:s nya plattform.

720 BE är nice, men den är skitsvår att få tag på (prisjakt.nu finns ingenstans till rimligt pris senast jag kollade), du kan ju köpa en 550 och låsa upp den annars kostar bara 900kr.

Permalänk
Medlem

Hmmm, NetOnNet har jag i närheten, 1290kr där för 720 BE... Inte så farligt, eller?

Hur stor är chansen att man kan låsa upp 2 kärnor på 550:n?

Oh, nu när jag ändå har lite folk som läser och postar svar, är detta moderkort bra? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465740

Det är antingen det eller detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=462579 som gäller, har ett Gigabyte-kort som har funkat prima nu, så inga dåliga erfarenheter eller så som avgör märkesvalet, ska bara vara bra och ha bra specifikationer...

Jag hoppas det går att låsa upp kärnorna med dessa kort...?

Visa signatur

O.o