Häva köp hos SIBA efter upprepat fel

Permalänk
Medlem

Häva köp hos SIBA efter upprepat fel

Hej igen swec!

Jag har som det står i sign en Fujitsu Amilo sa3650 och för två-tre månader sedan lämnade jag in den för service då den överhettade något fruktansvärt(105 grader i load) och när jag fick tillbaka den funkade den okej igen men nu har den börjat göra likadant och jag undrar vad jag har för rättigheter som konsument. Kan jag häva köpet och kräva full summa tillbaka eller måste jag vackert sitta i tre veckor till utan dator för att sen ha den fungerandes i någon månad till?

Min misstanke är att dom kommer vilja att jag byter den mot någon "likvärdig" från deras sortiment men eftersom att den här datorn är lite av en "one of a kind" med externt grafikkort osv finns det inte någon likvärdig att byta mot enligt mig. Till saken hör att min dator slutat säljas både hos SIBA och över allt annars.

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förklara för mig vad mina rättigheter är och vad jag kan kräva av SIBA.

mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

om tillverkaren misslyckas med att laga datorn två eller tre gånger för samma fel ska man kunna häva köpet. är inte helt säker på om den ska ha lagats två ggr och sen blivit samma fel igen eller om den ska ha varit inne på service tre ggr och sen gå sönder

Permalänk
Medlem

Uhm, det kan inte möjligtvis vara massa damm i datorn som orsakar att den blir varm? Tips är att själv öppna datorn och kolla insug/utblås efter damm, är där inte märkvärdigt mycket är det kanske fel på datorn.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Varför skulle du inte kunna ta en likvärdig, en likvärdig dator nu är ju en dator med ett bättre grafikkort än det där externa plus att då slipper du ju den där grafikkortskluten.

Permalänk
Medlem

Ta en laptop med 4650 kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Varför skulle du inte kunna ta en likvärdig, en likvärdig dator nu är ju en dator med ett bättre grafikkort än det där externa plus att då slipper du ju den där grafikkortskluten.

Anledningen varför jag köpte den här var på grund av grafikkortet som är ett 3870 512mb plus att det är en 13.3 tum skärm och jag tror inte att det finns något bättre än det än så länge

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Ta en laptop med 4650 kort.

Finns det någon sån runt 13 tum?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Uhm, det kan inte möjligtvis vara massa damm i datorn som orsakar att den blir varm? Tips är att själv öppna datorn och kolla insug/utblås efter damm, är där inte märkvärdigt mycket är det kanske fel på datorn.

Redan kollat det tack iaf

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
om tillverkaren misslyckas med att laga datorn två eller tre gånger för samma fel ska man kunna häva köpet. är inte helt säker på om den ska ha lagats två ggr och sen blivit samma fel igen eller om den ska ha varit inne på service tre ggr och sen gå sönder

Okej, det betyder att jag måste skicka in den minst en gång till

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Ta en laptop med 4650 kort.

Och det är bättre än ett 3870?

Man ska kunna häva köpet efter 3ggr om jag vet rätt. (Praxis)

Och om du ska ha en likvärdig dator så ska den likvärdiga också ha en extern grafik. Om de inte kan erbjuda detta sak de ge dig en dator som du godkänner som enligt mig borde kunna fixa en med inbyggd ati 4870.

Annars om de inte kan erbjuda en likvärdig med extern eller en med inbyggd fast mycket bättre grafik och allt annat så ska du få tillbaks pengarna.

Ni andra får gärna komma med mer konkret fakta och konstruktiva idéer och förslag. angående det jag skrivit och det som efterfrågas i denna inlägg

Edit såg den var 13tum. Då blir det svårare. Men hoppas du förstog hur jag menade.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Anledningen varför jag köpte den här var på grund av grafikkortet som är ett 3870 512mb plus att det är en 13.3 tum skärm och jag tror inte att det finns något bättre än det än så länge

Finns laptops med grafikkort som är flera gånger bättre än 3870, men möjligt att det kan va svårt att få tag på med så liten skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Finns laptops med grafikkort som är flera gånger bättre än 3870, men möjligt att det kan va svårt att få tag på med så liten skärm.

Okej men inte ens 15.4 tums 4650 med 1gb ddr3 är bättre än 3870 enligt notebookcheck Bättre än så finns inte på siba

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

"Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel
* att varan repareras
* att du får en annan vara i stället
* att du får avdrag på priset
* att köpet går tillbaka
Du kan inte ställa alla krav på en och samma gång. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.
För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. "

Alltså har du garanti kvar så kan du lämna tillbaka den och häva köpet.
Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte. Säljaren har rätt att avhjälpa felet (reparera varan) åtminstone två gånger innan man som kund har rätt att kräva omleverans (ny vara).

Du har inte rätt att häva köpet såtillvida du inte kan visa att felet är till väsentlig betydelse för dig. Det har jag svårt att tänka mig i det här fallet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa hela tråden men normalt sett är det efter tredje gångens fel, samma fel tre gånger, så får du reklamera varan/häva köpet.

Vad lagade dom på datorn när du lämnade in den?

Permalänk
Medlem

Fel i varan
Säljaren försöker laga
Fel i varan
Säljaren försöker laga
Fel i varan
Ny vara

Pedagogiskt nog?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Det måste vara samma fel 2ggr och det måste även konstateras en tredje gång att det är samma fel, så man får oftast inte en ny vara på en gång utan den måste oftast skickas iväg 3ggr om man inte kan konstatera samma fel igen direkt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Och det är bättre än ett 3870?

Nä men väldigt likvärdigt.

3DMARK 05
12543 ATI Mobility Radeon HD 4650
12885 ATI Mobility Radeon HD 3870

3DMARK 06
min: 4920, avg: 6370, max: 7539 Points ATI Mobility Radeon HD 4650
min: 8000, avg: 8421, max: 9200 Points ATI Mobility Radeon HD 3870

Källa: http://www.notebookcheck.net/AMD-ATI-Mobility-Radeon-HD-4650....

Ifall du måste välja på siba så gjorde jag en filtering på prisjakt:
- 13-15"
- Har likvärdiga grafikkort
- Säljes på SIBA

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s47629219&cols=1124&o=p...

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narta
Orkar inte läsa hela tråden men normalt sett är det efter tredje gångens fel, samma fel tre gånger, så får du reklamera varan/häva köpet.

Vad lagade dom på datorn när du lämnade in den?

Jaha okej. Det stod på ordern att dom hade flashat BIOS och skruvat åt heatsinken samt blåst ren den.

Tack för svaret!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Nä men väldigt likvärdigt.

3DMARK 05
12543 ATI Mobility Radeon HD 4650
12885 ATI Mobility Radeon HD 3870

3DMARK 06
min: 4920, avg: 6370, max: 7539 Points ATI Mobility Radeon HD 4650
min: 8000, avg: 8421, max: 9200 Points ATI Mobility Radeon HD 3870

Källa: http://www.notebookcheck.net/AMD-ATI-Mobility-Radeon-HD-4650....

Ifall du måste välja på siba så gjorde jag en filtering på prisjakt:
- 13-15"
- Har likvärdiga grafikkort
- Säljes på SIBA

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s47629219&cols=1124&o=p...

Lycka till.

Oj vad bra, tack så mycket för arbetet!

Kollade lite på modellerna där men dessvärre fanns det ingen som jag skulle kunnat tänka mig att köpa. varför jag köpte den här var just för att den hade allt. 13 tum, grafikkortet, bluetooth, n-draft, hygglig cpu osv. Jag kan defenitivt tänka mig en sådan där Pavilion men jag vet inte om jag kommer bli nöjd

Tack för svaret iaf!

mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Nä men väldigt likvärdigt.

3DMARK 05
12543 ATI Mobility Radeon HD 4650
12885 ATI Mobility Radeon HD 3870

3DMARK 06
min: 4920, avg: 6370, max: 7539 Points ATI Mobility Radeon HD 4650
min: 8000, avg: 8421, max: 9200 Points ATI Mobility Radeon HD 3870

Källa: http://www.notebookcheck.net/AMD-ATI-Mobility-Radeon-HD-4650....

Ifall du måste välja på siba så gjorde jag en filtering på prisjakt:
- 13-15"
- Har likvärdiga grafikkort
- Säljes på SIBA

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s47629219&cols=1124&o=p...

Lycka till.

Fast med likvärdigt så skulle jag aldrig godta snäppet sämre så 4650 skulle inte för mig vara ett alternativ. Så Siba o co har alltså inte börjat sälja laptops med 260M/280M och 4850, hm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Fast med likvärdigt så skulle jag aldrig godta snäppet sämre så 4650 skulle inte för mig vara ett alternativ. Så Siba o co har alltså inte börjat sälja laptops med 260M/280M och 4850, hm.

Jag hittade just en viss HP Envy med HD4830 i för 16 lök men den kan man ju bara drömma om...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Re: Häva köp hos SIBA efter upprepat fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Hej igen swec!

Jag har som det står i sign en Fujitsu Amilo sa3650 och för två-tre månader sedan lämnade jag in den för service då den överhettade något fruktansvärt(105 grader i load) och när jag fick tillbaka den funkade den okej igen men nu har den börjat göra likadant och jag undrar vad jag har för rättigheter som konsument. Kan jag häva köpet och kräva full summa tillbaka eller måste jag vackert sitta i tre veckor till utan dator för att sen ha den fungerandes i någon månad till?

Min misstanke är att dom kommer vilja att jag byter den mot någon "likvärdig" från deras sortiment men eftersom att den här datorn är lite av en "one of a kind" med externt grafikkort osv finns det inte någon likvärdig att byta mot enligt mig. Till saken hör att min dator slutat säljas både hos SIBA och över allt annars.

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förklara för mig vad mina rättigheter är och vad jag kan kräva av SIBA.

mvh
Lukas

Detta kanske kan hjälpa något,

Köplag (1990:931)

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Så du kan häva köpet, men SIBA kan hävda att de har rätten att ersätta dig med en annan dator av likvärdig kvalitet, oavsett vad du tror är likvärdigt till datorn du äger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokkoko
Det stämmer inte. Säljaren har rätt att avhjälpa felet (reparera varan) åtminstone två gånger innan man som kund har rätt att kräva omleverans (ny vara).

Du har inte rätt att häva köpet såtillvida du inte kan visa att felet är till väsentlig betydelse för dig. Det har jag svårt att tänka mig i det här fallet.

Så att vara utan dator i tre veckor till är ett måste?

Att datorn blir 105 grader varm efter ca 15 minuter är definitivt av väsentlig betydelse då den inte klarar av någonting i det läget utan throttlar tills den kommer ned till 85 grader för att sedan värma på igen och göra samma procedur igen varje minut. Om det inte är av väsentlig betydelse att den beter sig på det viset ska jag nog inte ens börja prata om hur brandfarlig den skulle kunna vara om jag skulle lägga den på något annat än ett plant underlag, eller hur osäkra mina filer på hårddisken är när den ligger på 65 grader och upp. Det kräver konstant backup för att jag är övertygad om att ingen komponent i den datorn är konstruerade för att köra kontinuerlig drift vid de temperaturerna. Att ens fundera på att köra något 3D-program är bara att glömma men jag kan hålla med de som tycker att spelande inte är av högsta vikt men det var ju trots allt varför jag köpte just den datorn.

Dessvärre blir man alltid dumförklarad på SIBA vilket gör det svårt att föra en sån här diskussionen med dem.

Ursäkta om det blev lite illa betoningar i det jag skrev, det är inte riktat mot dig utan mot datorn och SIBA. Hoppas du har förståelse för min frustration

mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Häva köp hos SIBA efter upprepat fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av icelaw
Detta kanske kan hjälpa något,

Köplag (1990:931)

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Så du kan häva köpet, men SIBA kan hävda att de har rätten att ersätta dig med en annan dator av likvärdig kvalitet, oavsett vad du tror är likvärdigt till datorn du äger.

Varför skulle dom få bestämma vad som är likvärdigt när det är jag som valt datorn? Det måste väl ändå vara mina behov som kunsument och kund som i första hand bemöts?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Deathdancer: Ja, troligtvis är det tyvärr så. Har du frågat om de kan låna dig en dator så länge som din är på reparation?

Vad som är väsentlig betydelse är mer komplicerat än vad det låter. Det skulle kunna vara så om du på något sätt verkligen måste ha datorn och inte kan ersätta den med någon annan. Det är dessutom du som har bevisbördan att visa att felet har väsentlig betydelse för dig.

icelaw har förövrigt fel. Det är inte ens köplagen som är tillämplig i det här fallet utan konsumentköplagen. För jag antar att du ska ha datorn som privatperson och inte i ditt ev. företags verksamhet?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokkoko
Deathdancer: Ja, troligtvis är det tyvärr så. Har du frågat om de kan låna dig en dator så länge som din är på reparation?

Vad som är väsentlig betydelse är mer komplicerat än vad det låter. Det skulle kunna vara så om du på något sätt verkligen måste ha datorn och inte kan ersätta den med någon annan. Det är dessutom du som har bevisbördan att visa att felet har väsentlig betydelse för dig.

icelaw har förövrigt fel. Det är inte ens köplagen som är tillämplig i det här fallet utan konsumentköplagen. För jag antar att du ska ha datorn som privatperson och inte i ditt ev. företags verksamhet?

Nej jag har inte varit dit än. Ska försöka ta mig dit på lunchen eller efter jobbet idag.

Jaha då förstår jag. Men jag var precis inne på konsumentverkets hemsida och där stod det att jag i första hand har rätt till avhjälpande(reparation) eller omleverans(ny likvärdig dator).

citat. "Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig."
Vem är det som avgör vad som är skälig tid?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det stämmer och det är säljaren som själv bestämmer om han föredrar avhjälpande eller omleverans.

Vad som är skälig tid beror på vad det är för vara och så vidare, men för en dator så bör 2-3 veckor iallafall vara skälig tid.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Inaktiv

Nedanstående text är saxad (de delar som är intressanta för dig) från Konsumentverkets webbplats:
(Det är Konsumentköplagen som gäller när du som privatperson köper en vara från ett företag i Sverige.)

En kort sammanfattning:
Säljaren har rätt att försöka reparera varan två gånger innan du kan gå vidare till nästa steg: begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll (detta får inte innebära oskäligt höga kostnader för säljaren), eller häva köpet.
Observera att du kan få betala ett avdrag för den tid du har haft varan eftersom du trots allt har haft en vissa nytta av den.
Samtidigt kan du begära ersättning av säljaren för resor för att reklamera varan och ränta på det belopp som återbetalas. I praktiken innebär det att du kanske kan jämka kraven på avdrag och ersättning till noll kronor genom att ställa lite krav på säljaren.

(http://www.kov.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-v...)

”Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske ”inom skälig tid” från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning

Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag.

...

Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara:
* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt ...”

Lycka till!

Edit: ändrade ett felaktigt ”köparen” i slutet av den korta sammanfattningen till det korrekta ”säljaren”.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
Nedanstående text är saxad (de delar som är intressanta för dig) från Konsumentverkets webbplats:
(Det är Konsumentköplagen som gäller när du som privatperson köper en vara från ett företag i Sverige.)

En kort sammanfattning:
Säljaren har rätt att försöka reparera varan två gånger innan du kan gå vidare till nästa steg: begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll (detta får inte innebära oskäligt höga kostnader för säljaren), eller häva köpet.
Observera att du kan få betala ett avdrag för den tid du har haft varan eftersom du trots allt har haft en vissa nytta av den.
Samtidigt kan du begära ersättning av säljaren för resor för att reklamera varan och ränta på det belopp som återbetalas. I praktiken innebär det att du kanske kan jämka kraven på avdrag och ersättning till noll kronor genom att ställa lite krav på köparen.

(http://www.kov.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-v...)

”Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske ”inom skälig tid” från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning

Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag.

...

Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara:
* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt ...”

Lycka till!

Tack så mycket för saxandet! Nu har jag verkligen ordentligt med kött på benen. Jag var iväg och lämnade datorn nu under lunchen och berättade att jag behövde en lånedator under perioden den var på lagning, så nu klarar jag mig åtminstone under den tiden Iofs var det bara en halvdaskig Compaq Presario men jag kan iaf surfa och spela CS och WC3

Nu hoppas jag att dom kan fixa den till rätta så jag slipper bli en "jobbig" kund ^^

Dom ska återkomma med svar inom 15 dagar

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.