Permalänk
Medlem

Funkar 3D-bio för mej?

Jag har planer på att fara och se Avatar i 3D. Är det någon som vet om det funkar om man ser dubbelt alternativt med ett öga?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Nej jag tror inte det.

Filmen visas med två projektorer (en för vardera öga) och som då skapar 3-D effekten.

Jag har en svärfar som är blind på ena ögat så jag blundade med ena ögat för att se hur man skulle uppleva filmen. Filmen blev då i "vanlig" 2-D visning.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Å andra sidan var 3-d effekten knappast nån större sensation så du missar inte mycket.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Det är å andra sidan en smak sak, jag blev riktigt imponerad stundtals. Men då är Avatar den enda film jag sett i 3-D

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Såg Avatar i 3D på Rigoletto i Stockholm och min slutsats är att 3D bio inte är något speciellt.

Mina förväntningar var väl alldeles för höga för det var verkligen inget märkvärdigt med 3D bio, dessutom fick jag ont i huvudet eftersom det är väldigt svårt för ögonen att fokusera på 2bilder eller vad man ska säga..

Permalänk
Medlem

Kan bara håla med Fuzzmeister.

Såg också avatar 3D på Rigoletto, som påstår sig ha den mest avancerade 3D effekten bortsett från Cosmonovas IMAX. därav användes andra glasögon på rigolette jämfört med andra 3D biografer i sverige.

3D effekten var jag inte alls nöjd med, visst det blev ett litet djup, men inga "höjder" eller något som kom emot mig.
I efterhand hade jag nog hellre sett den som vanlig klassisk bio, tror att det hade varit en bättre upplevelse.

Ont:
Nej, med ett öga blir bilden bara konstig, det blir inte ens som vanlig bio utan någon konstig mix, speciellt texten blir oläsbar då den hoppar runt och är dubbel.

Permalänk
Medlem

Är väl som sagt inte någon större sensation.. Imax 3D ska det vara då.

Permalänk
Medlem

Jag har gråstarr på mitt höger öga, därav ingen syn.
Jag kan inte se 3D filmer tyvärr.

Hade varit kul att bara uppleva och se hur det är men livet är som det är.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

I Piteå har dom då Dolby Digital 3D ..

Jag blev då imponerad!

Men kan tänka att resultatet är sämre om man går på en SF-biograf med pappersglasögon

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
I Piteå har dom då Dolby Digital 3D ..

http://www.rollanet.org/~vbeydler/van/3dreview/Dolby3Dglasses...

Jag blev då imponerad!

Men kan tänka att resultatet är sämre om man går på en SF-biograf med pappersglasögon

Instämmer!
Jag har sett två biofilmer, varav den ena Avatar, i 3D med dessa glasögon och jag tyckte det tillförde grymt mycket.

edit: fixade till en lite konstig meningsbyggnad

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Med ett öga går det inte att se filmer med den 3D-teknik som används idag nej. Rättare sagt går det inte att se dem ifall man har monockulärt seende, även om man har två ögon.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Med ett öga går det inte att se filmer med den 3D-teknik som används idag nej. Rättare sagt går det inte att se dem ifall man har monockulärt seende, även om man har två ögon.

Har svårt att se att det någonsin kommer att gå att se 3D med syn på bara ett öga. Människor som är blinda på ett öga lär sig se djup, men någon riktig 3D kan de inte se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Har svårt att se att det någonsin kommer att gå att se 3D med syn på bara ett öga. Människor som är blinda på ett öga lär sig se djup, men någon riktig 3D kan de inte se.

Jag instämmer. Det enda skulle väl vara ifall man lyckas knäcka koden hur signalerna från ögat in till hjärnan fungerar så att det går att "koppla in" ett till öga. Dock känns det som något väldigt avlägset, om någon ens kommer lyckas med det.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Tyckte också att avatar var bra i piteå. Jag rekommenderar den iaf.

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

om man inte kan se djup irl, lär man ju knappast kunna se det på film

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Avatar innehöll ungefär 5 minuter 3D, om man inte räknar med när de la till texten i 3D, "omg wooow!". Resten av filmen var kanske 3D på sina håll men på ett sådant sätt att de hade lagt ett plan framför bioduken och det planet agerade bioduk, med andra kunde man åstakommit samma resultat genom att sitta längre fram i salongen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
I Piteå har dom då Dolby Digital 3D ..

http://www.rollanet.org/~vbeydler/van/3dreview/Dolby3Dglasses...

Men kan tänka att resultatet är sämre om man går på en SF-biograf med pappersglasögon

Finns ingen grund för ditt påstående men det skulle vara intressant och jämföra båda teknikerna.

SF tekniken är från reald.com inga pappersglasögon där inte.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Filmen visas med två projektorer (en för vardera öga) och som då skapar 3-D effekten.

Filmen visas inte med 2 projektorer utan med en projektor med ett filter som polariserar varannan bild olika. Med 144 bilder per sekund, alltså 72 bilder i sekunden för varje öga.

Tyckte själv att Avatar var helt fantastisk. Djupet i filmen var helt spektakulär. Har inte sett den i 2D. Men kan tänka mig att den blir mycket plattare och tråkigare då.

Om man skulle gå på en 3d-bio och bara se på ett öga skulle jag rekommendera att ha på glasögonen i alla fall för att bilden ska bli normal. Men det bästa är ju att gå på en vanlig 2D-visning.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
I Piteå har dom då Dolby Digital 3D ..

http://www.rollanet.org/~vbeydler/van/3dreview/Dolby3Dglasses...

Jag blev då imponerad!

Men kan tänka att resultatet är sämre om man går på en SF-biograf med pappersglasögon

Hum? Ser ut som den gamla tekniken från 80talet? Den nutida med polariseringsglasögon ska väl vara betydligt bättre vad jag vet?

Permalänk
Testpilot

Dolby 3D är inte samma som den från 80-talet utan delar upp bilderna i olika färgspektrum och man kan använda en vanlig bioduk vilket inte går med polariseringstekniken som RealD använder. Dolbys lösning kräver dyrare glasögon och ska ha bättre färgåtergivning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_3D
http://en.wikipedia.org/wiki/RealD_Cinema

Någon biograf som skulle visa Avatar med pappglasögon finns inte vad jag vet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]