Hjälp med mitt ljud på mitt asus maximus III gene

Permalänk
Medlem

Hjälp med mitt ljud på mitt asus maximus III gene

Hej Sweclockers.

Jag har problem med mitt ljud på mitt asus maximus III Gene. Jag kan inte koppla in både mitt headset och mina vanliga högtalare samtidigt (jag kan dock ha i mic samtidigt som jag har högtalare eller headset)

Jag använder givetvis det inbyggda ljudkortet och drivrutinerna är dem man fick med via skiva när man köpte det. Jag har ett Razor baracuda headset (utan det tillhörande ljudkortet) och ett par Altec Lansing 2.1 högtalare.

Någon som vet hur man ska göra för att kunna få ut fullt ljud på headsetet eller iaf kunna koppla in båda 2 samtidigt?

Edit: Sen har jag även ett annat litet problem. I moderkortets drivers så kom det med en "EPU-6 engine" i vilken man kan ställa in hur mkt de olika delarna ska då dra och dylikt. T.ex. energisparläge där man stänger av fläktar och gör så datorn drar mindre ström helt enkelt. Dock så får denna inställningen även datorn att stänga av skärm + ljud (inte gå i vänteläge (tror jag iaf inte) eftersom min display på mitt G15 fortfarande e aktivt och mitt winamp spelar fortfarande musiken bara att ljudet e mutat (man ser den vanliga mute knappen på skärmen på tangentbordet)) Är det någon som vet hur man kan fixa detta så den inte stänger av ljud och skräm efter 20 minuter orörd? Det är ganska irriterande när man ligger och koller på film. Behöva röra på musen var 20nde minut

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

För ljudet: http://www.kjell.com/?item=39200&path=

Stäng av EPU-6 och aktivera Q-Fan i BIOS istället. Var enda sättet jag kunde lösa liknande problem på iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
För ljudet: http://www.kjell.com/?item=39200&path=

Stäng av EPU-6 och aktivera Q-Fan i BIOS istället. Var enda sättet jag kunde lösa liknande problem på iaf.

Tror du förstod fel. Det är inte fel storlek eller något. Utan bara det att portarna på ljudkortet inte svarar som de bör göra. Och jag hittar ingenstans där man kan ställa in dem

Permalänk
Medlem

Nej jag förstod vad du menar. Men det är väl bara en utgång som ger ljud till fronthögtalarna. Du kan väl inte göra så att du får ut samma ljud från någon annan utgång? Enklast är att bara splitta utgången.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

ljudkortet ska stödja 7.1 ljud, dvs att man ska kunna ha i ett 7.1 system i ljudkortet. Baracudan har 5.1 i sig men det funkar ändå inte att koppla in sida och bas utan det e bara "main" som fungerar. Samt att ha i 2 ljudenheter brukar stödjas av de flesta ljudkorten. Funkade perfekt på min förra dator. Dock e det ju ett helt annat ljudkort men ändå. Samt att det borde ju finnas någon ljuddrivrutin som gör så man kan ställa in det på något sätt inte bara SB X-fi MB programmet som jag har nu som kom med moderkortsdrivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har något förslag på hur det ska lösas?