Bannad xbox disk till min obannade. Säkert?

Permalänk
Medlem

Bannad xbox disk till min obannade. Säkert?

Hej har en undran som jag vill ha säkra svar på

En kompis fick sin xbox360 bannad och i och med det så är det iprincip värdelöst med hårddisken (det går inte skriva in spel osv)
Jag undrar nu är det säkert för mig att köpa hårddisken och sätta in i min friska xbox eller är den hårddisken stämplad och kommer få mitt bannat också?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Testpilot

Hårddisken är inte förstörd, det är bara hans Xbox som förlorat funktionerna. Sparar han sin profil och spel till disken kommer dom även bli korrupta och du kan inte ladda dom på din Xbox, du kan däremot spara dina egna saker utan problem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Hårddisken är inte förstörd, det är bara hans Xbox som förlorat funktionerna. Sparar han sin profil och spel till disken kommer dom även bli korrupta och du kan inte ladda dom på din Xbox, du kan däremot spara dina egna saker utan problem.

Så det är bara att sätta i den i min formatera sen känna sig 100% säker?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

btw vad i xboxen är det egentligen som microsoft bannar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Så det är bara att sätta i den i min formatera sen känna sig 100% säker?

Nej absolut inte, folk har blivit banande för att fippla med hårdvara ( byta chassie, fläktar, hdd) du kan definitivt bli bannad av att byta disk.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Nej absolut inte, folk har blivit banande för att fippla med hårdvara ( byta chassie, fläktar, hdd) du kan definitivt bli bannad av att byta disk.

Han ska ta en orginal hdd och sätta i sin omoddaded xbox, vart ser du någon moddning?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Nej absolut inte, folk har blivit banande för att fippla med hårdvara ( byta chassie, fläktar, hdd) du kan definitivt bli bannad av att byta disk.

Skillnaden är att det ska gå att byta disk själv. Således blir man inte bannad för detta.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det är en original som medföljer premium/pro paketet så jag Ska i normala fall kunna va säker får man ju hoppas

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

om hans xbox är bannad så innebär det att microsoft vet att hårddisken med hårdvarunummer : X är kopplad till just hans xbox med serienummer: x

så med andra ord det är inte säkert

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Testpilot

Skitsnack, banningen är kopplad till Xboxen och inget annat. Efter att Xboxen fått reda på att den är bannad genom Live kommer den skriva om sitt NAND-minne som sen gör att installationsfunktionen försvinner och att profilen blir korrupt om man sparar över den. Det sistnämnda är för att du inte ska kunna föra vidare achievements du spelat till dig på en bannad konsoll.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

vore ju helt nazi av microsoft ifall man inte får sälja vidare sina värdelösa delar om man blivit bannad, isf ligger den bara där och skräpar om man nu inte kan ha den till någon nytta om allt kräver live?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Testpilot

Ni kan ju annars läsa den officella FAQ:en innan ni gissar er till svar: http://www.xbox.com/en-GB/support/consoleban/default.htm (längst ner)

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
om hans xbox är bannad så innebär det att microsoft vet att hårddisken med hårdvarunummer : X är kopplad till just hans xbox med serienummer: x

så med andra ord det är inte säkert

Du har ingen aning om vad du snackar om.

Lyssna på hunden, han har rätt.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Eller så kan man ju bara kontakta Microsoft så får du ett säker svar, dom kan vara hyggliga ibland. Ringde dom om en trasig XP Home OEM skiva och om jag fick kopiera polarens och det var helt ok med giltlig licens. Så jävliga är dom nog inte. Ring och hör efter men lämna inte för mycket personliga uppgifter i fall i fall. Men är säker på att hunden har rätt då du kan köpa en Xbox HD från butik så det är definitivt inte fråga om någon mod.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
vore ju helt nazi av microsoft ifall man inte får sälja vidare sina värdelösa delar om man blivit bannad, isf ligger den bara där och skräpar om man nu inte kan ha den till någon nytta om allt kräver live?

Vore ju helt nazi av staten ifall man inte fick sälja alla droger man har innan man åker in i finkan...oh wait...

Har man en bannad xbox förtjänar man att den blir i princip obrukbar eftersom man har brutit mot användaravtalet. Har man inte råd/lust att köpa spel ska man inte äga en konsoll

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Vore ju helt nazi av staten ifall man inte fick sälja alla droger man har innan man åker in i finkan...oh wait...

Har man en bannad xbox förtjänar man att den blir i princip obrukbar eftersom man har brutit mot användaravtalet. Har man inte råd/lust att köpa spel ska man inte äga en konsoll

ja för det var ju en bra liknelse...

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Vore ju helt nazi av staten ifall man inte fick sälja alla droger man har innan man åker in i finkan...oh wait...

Har man en bannad xbox förtjänar man att den blir i princip obrukbar eftersom man har brutit mot användaravtalet. Har man inte råd/lust att köpa spel ska man inte äga en konsoll

nej, det förtjänar man inte, då man i sverige får ändra i sin egna hårdvara och lagen går före användaravtal, microsoft var dessutom ännu elakare och gjorde så att man inte kan flytta en hdd från en bannad 360 till en polares obannade och sedan tillbaka, då blir ens konto och saves korrupta

dock går det att uncrippla en bannad 360, inte så den funkar på live, men så att den blir funktionell igen iaf

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
nej, det förtjänar man inte, då man i sverige får ändra i sin egna hårdvara och lagen går före användaravtal, microsoft var dessutom ännu elakare och gjorde så att man inte kan flytta en hdd från en bannad 360 till en polares obannade och sedan tillbaka, då blir ens konto och saves korrupta

dock går det att uncrippla en bannad 360, inte så den funkar på live, men så att den blir funktionell igen iaf

/Daniel

Du klickar "Jag Accepterar avtalet" eller liknande när du för första gången kopplar upp mot Live vilket betyder du accepterar alla eventuella bestraffningar om avtalet bryts.

Har 0 sympati för folk som har en bannad 360

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Skaffa två 360's för i helvete!

360_1: Flashad/Chippad/whatever, den kopplas inte upp till internet utan är bara till för att testa/spela nerladdade spel.

360_2: Denna XboX är inte pillad på mer än kanske ett utbytt chassi, sen är den 100% legit, dvs. att den inte är Chippad/flashad.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Du klickar "Jag Accepterar avtalet" eller liknande när du för första gången kopplar upp mot Live vilket betyder du accepterar alla eventuella bestraffningar om avtalet bryts.

Har 0 sympati för folk som har en bannad 360

Och om man tänker efter lite så haltar det där så otroligt mycket. Visst, man godkänner avtalet, och blir man bannand från Live för att man inte håller sig till det så visst, inga protester. Men då ska de banne mig inte röra media-funktioner och sabotera offline-funktioner, för dessa har då inte med Live att göra.

Godkänner man avtal för live och bryter det så blir man av med live. Det är helt ok. Godkänner man avtal för live och bryter men istället blir av med Live + en massa annat så är det inte ok. Och det var detta de gjorde senaste omgången.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Du klickar "Jag Accepterar avtalet" eller liknande när du för första gången kopplar upp mot Live vilket betyder du accepterar alla eventuella bestraffningar om avtalet bryts.

Har 0 sympati för folk som har en bannad 360

och jag ifrågasätter inte alls att de bannar konsollen från live, men som belga säger, de har fan inte rätt att förstöra/begränsa offlinespel... för det är MIN hårdvara, inte deras, jag hyr den inte... jag har KÖPT den

/Daniel

Permalänk
Testpilot

Att lägga in spel på hårddisken är dock inget dom utannonserar, det är ingen funktion man förlorar utan en extrafunktion dom lagt till efteråt.

Jag kan förstå att dom gör ens profiler korrupta, med en modifierad Xbox kan du köra modifierade spel som skulle kunna ge dig achievements och andra fördelar som du egentligen inte borde ha. Skulle du sen få överföra din profil du fuskat fram till en Livekapabel Xbox vore det inte rätt mot alla andra Liveanvändare.

På din egna Xbox funkar dina profiler precis som vanligt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Att lägga in spel på hårddisken är dock inget dom utannonserar, det är ingen funktion man förlorar utan en extrafunktion dom lagt till efteråt.

Jag kan förstå att dom gör ens profiler korrupta, med en modifierad Xbox kan du köra modifierade spel som skulle kunna ge dig achievements och andra fördelar som du egentligen inte borde ha. Skulle du sen få överföra din profil du fuskat fram till en Livekapabel Xbox vore det inte rätt mot alla andra Liveanvändare.

På din egna Xbox funkar dina profiler precis som vanligt.

Köper man en xbox idag går det att installera spel default, inget man får i efterhand dvs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Att lägga in spel på hårddisken är dock inget dom utannonserar, det är ingen funktion man förlorar utan en extrafunktion dom lagt till efteråt.

Jag kan förstå att dom gör ens profiler korrupta, med en modifierad Xbox kan du köra modifierade spel som skulle kunna ge dig achievements och andra fördelar som du egentligen inte borde ha. Skulle du sen få överföra din profil du fuskat fram till en Livekapabel Xbox vore det inte rätt mot alla andra Liveanvändare.

På din egna Xbox funkar dina profiler precis som vanligt.

Fast varför sabba en del av media-funktionerna? Arcade-spelen har man ju också betalat för, så på vilket sätt är det rätt att ta bort tillgången till dem? Det är ju snarare samma sak som om de skulle komma hem till dig och börja knäcka orginal-skivor istället för de brända skivorna.

Att de spärrar live och det som påverkar live visst, men nu senast gick de ju bra mycket längre än så. Nu börjar de ju även handikappa offline-funktioner och enda anledningen till det är ju att de vill tvinga folk att köpa nya boxar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Köper man en xbox idag går det att installera spel default, inget man får i efterhand dvs.

Den funktionen fanns inte i början, den kom med NXE (New Xbox Experience) som släpptes 19 oktober 2008 om jag inte minns fel.

Min krysslåda fick det till exempel, så jo... det kom i efterhand men man får det på köpet i dagsläget eftersom de är up to date så att säga.

Ontopic så har jag för mig det går att sätta en "bannad hårddisk" i en ofipplad krysslåda.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Fast varför sabba en del av media-funktionerna? Arcade-spelen har man ju också betalat för, så på vilket sätt är det rätt att ta bort tillgången till dem? Det är ju snarare samma sak som om de skulle komma hem till dig och börja knäcka orginal-skivor istället för de brända skivorna.

Att de spärrar live och det som påverkar live visst, men nu senast gick de ju bra mycket längre än så. Nu börjar de ju även handikappa offline-funktioner och enda anledningen till det är ju att de vill tvinga folk att köpa nya boxar.

Brickar man sin konsoll pga fuffens så är det ens eget fel, Nintendo gör precis samma sak att de gör ens konsoll obruklig ifall den åker fast.

Chippar man sin konsoll ska man vara medveten om riskerna. Är det en risk man är villig att ta, ja då får man även ta smällen den dagen man blir åtappad.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Brickar man sin konsoll pga fuffens så är det ens eget fel, Nintendo gör precis samma sak att de gör ens konsoll obruklig ifall den åker fast.

Chippar man sin konsoll ska man vara medveten om riskerna. Är det en risk man är villig att ta, ja då får man även ta smällen den dagen man blir åtappad.

åter igen, de har inte rätt att förstöra funktioner i min köpta 360, den svenska lagen går före användaravtal... nej det är inte ens fel att de förstör vissa funktioner, att de stänger av livefunktionen är helt ok, men inte att de förstör offlinefunktioner... inte ok någonsin för hårdvaran är inte deras, inte mjukvaran i den heller... det är min köpta hård+mjukvara

/Daniel

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
åter igen, de har inte rätt att förstöra funktioner i min köpta 360, den svenska lagen går före användaravtal... nej det är inte ens fel att de förstör vissa funktioner, att de stänger av livefunktionen är helt ok, men inte att de förstör offlinefunktioner... inte ok någonsin för hårdvaran är inte deras, inte mjukvaran i den heller... det är min köpta hård+mjukvara

/Daniel

Vart står det i lagen att man inte får stänga av en Xbox som används till att spela nedladdade spel?

Om det nu är ytterst olagligt det Microsoft har gjort, varför går ni inte till konsumentverket och ser till att få en ny xbox så ni kan fortsätta ladda ner och spela spel olagligt :).

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Men alla dessa stackare som har chippat sin krysslåda för att kunna spela tex amerikanska spel (som köpts och är 100% legit)?
Min frus jobbarkompis har lätt 100+ spel som han inte kan spela på en europeisk maskin om den inte chippas.
Är det verkligen rätt av microsoft att banna en person som denna?
Han är inte den enda jag känner som blivit bannad för att han vill spela spel som inte säljs här hemma elelr bara vill kunna spela spelet några månader före alla andra (import jag syftar på nu)
Nä död och microsoft i mina ögon.

on topic: det skall inte vara någon fara att sätta in den disken i din krysslåda om den formateras. riktigt så jäkliga är dom inte i alla fall.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Vart står det i lagen att man inte får stänga av en Xbox som används till att spela nedladdade spel?

Om det nu är ytterst olagligt det Microsoft har gjort, varför går ni inte till konsumentverket och ser till att få en ny xbox så ni kan fortsätta ladda ner och spela spel olagligt :).

Det är inte olagligt för dom att göra detta vad jag vet men det är inte i enlighet svensk lagstiftning. Vad jag förstår det som så är det en stor fet gråzon när det är användaravtal som är skrivna efter ett annat lands lagar och paragrafer.
Som tex till aldeles nyligen så fick man ju installera OSX på icke macdatorer trots att ToS sa att man inte fick göra så. Svensk lagstiftning tillät en att göra det helt enkelt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt