Nvidia storsatsar på 3D Vision

Permalänk
Melding Plague

Nvidia storsatsar på 3D Vision

Entusiasmen över tredimensionell bild är märkbar på Consumer Electronics Show och Nvidia satsar extra mycket på den egenutvecklade tekniken 3D Vision.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, men behåller min 5870:P

Permalänk

tror dom måste lösa problemet med glasögonen innan 3d blir någon hit. Funkar att sitta på bio med glasögon men det är inte mer än ett par timmar, 3 högst.
Vet inte hur skönt det blir att sitta med dom i flera timmar dag ut och dag in, men endast tiden kan utvisa...

Permalänk
Medlem

hur skoj är det att behöva ta på sig extra glasögon varje gång man vill lira?
Sen hur blir det för dom som kommer få huvudvärk av skiten, kan nog inte vara direkt hälsosamt att ta på sig glasögon för att tyda nåt ur skärmen.

Vet ju nu hur det är när man måste anstränga ögonen för att läsa osv utan glasögon, ingen rolig grej.

en plocka av , plocka på hela tiden om man pysslar med andra grejer vid sidan av.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Får man huvudvärk då kanske man inte ska använda detta.
Utan spela utan glasögonen..

Sedan är det inge jobbigt att ta på sig några glasögon eller att ta av..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Hur länge skulle ni gissa att de dröjer tills vi sitter med såna där skärmar i tv rummet, spelar alla spel i 3d? 10 år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
hur skoj är det att behöva ta på sig extra glasögon varje gång man vill lira?
Sen hur blir det för dom som kommer få huvudvärk av skiten, kan nog inte vara direkt hälsosamt att ta på sig glasögon för att tyda nåt ur skärmen.

Vet ju nu hur det är när man måste anstränga ögonen för att läsa osv utan glasögon, ingen rolig grej.

en plocka av , plocka på hela tiden om man pysslar med andra grejer vid sidan av.

Kan inte se hur man skulle få huvudverk av polariserad 3D. Och "IRL" fungerar de som solglasögon, behöver inte ta av dem för att kunna se så länge du har ljus.

Permalänk
Medlem

Ingen som såg Avatar i 3D?
Kan säga att jag märker då ingen skillnad i synen eller sinnet efter en sån lång film.
Så det lär säkert fungera bra för datorer också

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

3D är väl en kul teknik. Men jag kommer nog inte hoppa på det tåget förens man slipper 3d-glasögonen

Permalänk
Medlem

transparant OLED i flera lager med äkta 3D-projektion är nästa steg, eller ja, eftersom det är lager.. well jag kan inte tänka på annat sätt att projicera 3D atm, inte så uppläst på ämnet, men denna abomination kommer aldrig att slå igenom. Eller, beror ju på hur mycket propaganda samt lögner dem har i sin PR.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Kan inte se hur man skulle få huvudverk av polariserad 3D. Och "IRL" fungerar de som solglasögon, behöver inte ta av dem för att kunna se så länge du har ljus.

Vissa får stora problem med 3D (Jag är en av dom )

Avatar i 3D var med polariserade glasögon ju

jag fick så ont i huvudet av det att jag stirrade ner i marken dom sista 40 minuterna och fick springa ut ur biografen när eftertexterna började rulla

Antar att man kan vänja sig, men då gäller det att få folk att betala flera tusen för att sitta och kräkas dom första gångerna man använder skiten

Tillägg: Värsta huvudvärken jag haft i hela mitt liv, mådde skit i 4 timmar efteråt

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk

Det skulle väll vara bättre om de satsade på den tekniken som e på bio. Där kostar ju glasögonen några Kr styck, istället för Nvidias dyra glasögon.

Eller går det inte att göra en tv som fungerar med polariserade glasögon?

Eller kanske en 3D projektor som funkar som de på bio.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muerteheroica
Vissa får stora problem med 3D (Jag är en av dom )

Avatar i 3D var med polariserade glasögon ju

jag fick så ont i huvudet av det att jag stirrade ner i marken dom sista 40 minuterna och fick springa ut ur biografen när eftertexterna började rulla

Antar att man kan vänja sig, men då gäller det att få folk att betala flera tusen för att sitta och kräkas dom första gångerna man använder skiten

Tillägg: Värsta huvudvärken jag haft i hela mitt liv, mådde skit i 4 timmar efteråt

Det stämmer, men här i sverige har vi en annan produkt på marknaden som också får folk att kräkas första gångerna och man vaknar med en jäkla huvudvärk.
Kan också tillägga att det är en av dom mest sålda produkterna i historien!

Den kallas 'Alkohol'.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_troll
Det stämmer, men här i sverige har vi en annan produkt på marknaden som också får folk att kräkas första gångerna och man vaknar med en jäkla huvudvärk.
Kan också tillägga att det är en av dom mest sålda produkterna i historien!

Den kallas 'Alkohol'.

Men den löser ju problem, till skillnad från 3D

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Medlem

Jag såg Pixar's "Upp" i 3D - och det var ju inte så fantastiskt, man märker ju att industrin gör allting för att få folk att gå på bio igen trots att det är priset som är faktorn som håller folk borta hellre än tekniken. Men även med töntiga brillor på så ger 3D-idén ett visst djup i bilden - men knappast något man kan motivera betala pengar för att ha hemma, eller snarare, betala extra för att ha tillgång till då det är saker som lär bli fantastiskt mycket billigare när tekniken över huvud taget är mer mogen för konsumenten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarw_89
Det skulle väll vara bättre om de satsade på den tekniken som e på bio. Där kostar ju glasögonen några Kr styck, istället för Nvidias dyra glasögon.

Eller går det inte att göra en tv som fungerar med polariserade glasögon?

Eller kanske en 3D projektor som funkar som de på bio.

Snarare; 3D-tekniken är en ganska trist gimmick tills dess att ~100hz eller ~120hz, eller vad tekniken nu vill att man ska ha, på samtliga bildskärmar är standard. Tekniken har jag inget emot, men just nu när 60hz på 1920*1080 är standard bland samtliga nya skärmar så känns det ju lite otippat att flagga med tekniker som kräver dubbla uppdateringsfrekvensen för fungera som tänkt.

Permalänk
Medlem

Nvidia 3D Vision är inte baserade på polariserade glasögonen så som det står i nyheten... Dom är "active shutter glasses", altså att glasögonen synkar upp med den lilla IR sändaren man får med för att sen alternera höger/vänster i takt med att skärmen visar olika bilder.

Permalänk
Medlem

Men hur ska man göra om man behöver vanliga glasögon för att se vad som är på skärmen? Jag kan inte läsa texten på swec på normalt avstånd utan glasögon, och jag är närsynt

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Men hur ska man göra om man behöver vanliga glasögon för att se vad som är på skärmen? Jag kan inte läsa texten på swec på normalt avstånd utan glasögon, och jag är närsynt

Nvidias glasögon är gjorda så att det ska gå att ha på sig utanpå vanliga brillor. Kolla här.

Kanske inte världens snyggaste men va tusan, ska ju inte gå ut med dom.

Permalänk

Angående det sista som står i artikeln att man kommer kunna se på det över tre skärmar är det något Eye Finity liknande?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Avatar är filmad med speciella kameror som för att de skulle utvecklas har gjort att skapandet av filmen tagit ca 10 år (har jag hört).

då är bilden speciell och det kräver inte några speciella glasögon.

När man via Nvidias teknik spelar i 3D så förvränger man bilden men det kräver även att varannat öga ser i rött och varannat i blått (färgerna som gör att vi ser i djup, tänk på dom riktigt plastiga glasögonen med ena ögat rött o andra blått) då krävs det en liten genomskinlig display eller liknande per öga som skiftar detta snabbt... Varav Nvidias glasögon.

Skulle spelet vara programmerat så att bilden är förvrängd som original och att den skiftar i färgerna som krävs för 3D så antar jag att glasögonen skulle vara ett minne blott. Dock kräver det speciella spel, Nvidias teknik fungerar på 300+ spel där en del titlar är riktigt gamla då själva spelet i sig inte behöver stödja tekniken förutom att kunna uppdatera bilden tillräckligt ofta (just därför är prestandan i FPS lägre då man kör 3D än i traditionell 2D)

Edit: 3D tekniken för spel är dock inte ny, när CRT aka "tjockis skärmar" var vanligt så fanns det 3D glösögon då också. Problemet uppstod då dom glasögonen var så nördiga det bara gick och för när plattskärms-eran kom så var en CRT skärm för många inget alternativ att köpa nytt av och det tog ett bra tag innan någon plattskärm som kunde köra 120hz+. Anledningen att vissa gamers fortsatte att köra med CRT skärmar istället för plattskärmar var just för uppdateringsfrekvensen (hz).

Jag kan trycka ut 600fps+ i cs 1.6 men min skärm 'flaskar' då den inte hinner med :P. Vet inte var gränserna går för skärmar men tror inte ens att proffsen märker skillnad mellan 125 fps och uppåt.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Avatar är filmad med speciella kameror som för att de skulle utvecklas har gjort att skapandet av filmen tagit ca 10 år (har jag hört).

då är bilden speciell och det kräver inte några speciella glasögon.

När man via Nvidias teknik spelar i 3D så förvränger man bilden men det kräver även att varannat öga ser i rött och varannat i blått (färgerna som gör att vi ser i djup, tänk på dom riktigt plastiga glasögonen med ena ögat rött o andra blått) då krävs det en liten genomskinlig display eller liknande per öga som skiftar detta snabbt... Varav Nvidias glasögon.

Skulle spelet vara programmerat så att bilden är förvrängd som original och att den skiftar i färgerna som krävs för 3D så antar jag att glasögonen skulle vara ett minne blott. Dock kräver det speciella spel, Nvidias teknik fungerar på 300+ spel där en del titlar är riktigt gamla då själva spelet i sig inte behöver stödja tekniken förutom att kunna uppdatera bilden tillräckligt ofta (just därför är prestandan i FPS lägre då man kör 3D än i traditionell 2D)

Vad menar du med att det inte krävs några "speciella glasögon" ?

/ Så Nvidias glasögon fungerar inte på samma sätt som dom man har på bion?

Känns som om att jag missuppfattat

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Avatar är filmad med speciella kameror som för att de skulle utvecklas har gjort att skapandet av filmen tagit ca 10 år (har jag hört).

då är bilden speciell och det kräver inte några speciella glasögon.

När man via Nvidias teknik spelar i 3D så förvränger man bilden men det kräver även att varannat öga ser i rött och varannat i blått (färgerna som gör att vi ser i djup, tänk på dom riktigt plastiga glasögonen med ena ögat rött o andra blått) då krävs det en liten genomskinlig display eller liknande per öga som skiftar detta snabbt... Varav Nvidias glasögon.

Skulle spelet vara programmerat så att bilden är förvrängd som original och att den skiftar i färgerna som krävs för 3D så antar jag att glasögonen skulle vara ett minne blott. Dock kräver det speciella spel, Nvidias teknik fungerar på 300+ spel där en del titlar är riktigt gamla då själva spelet i sig inte behöver stödja tekniken förutom att kunna uppdatera bilden tillräckligt ofta (just därför är prestandan i FPS lägre då man kör 3D än i traditionell 2D)

Edit: 3D tekniken för spel är dock inte ny, när CRT aka "tjockis skärmar" var vanligt så fanns det 3D glösögon då också. Problemet uppstod då dom glasögonen var så nördiga det bara gick och för när plattskärms-eran kom så var en CRT skärm för många inget alternativ att köpa nytt av och det tog ett bra tag innan någon plattskärm som kunde köra 120hz+. Anledningen att vissa gamers fortsatte att köra med CRT skärmar istället för plattskärmar var just för uppdateringsfrekvensen (hz).

Jag kan trycka ut 600fps+ i cs 1.6 men min skärm 'flaskar' då den inte hinner med :P. Vet inte var gränserna går för skärmar men tror inte ens att proffsen märker skillnad mellan 125 fps och uppåt.

Nvidias glasögon använder sig inte av röd och blåa glas

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muerteheroica
Vad menar du med att det inte krävs några "speciella glasögon" ?

/ Så Nvidias glasögon fungerar inte på samma sätt som dom man har på bion?

Känns som om att jag missuppfattat

På bio är redan bilden fixad så att glasögonen kan vara "solida" det behövs ingen teknik utan endast glasögon med en speciell plast yta.

Spelar man med Nvidias glasögon så förvränger grafikkortet bilden men det krävs även att man har deras glasögon som har en liten display per öga som snabbt byter färger och ger en 3D känslan.

Jag märkte inte att glasögonen till Avatar var av olika färg så en gigantisk plast duk framför bioduken av samma material och egenskaper som Avatar glasögonen skulle funka... Dock skulle inte bilden dras ut likadant som när du har glasögonen på dig så det skulle inte bli bra.

det str8forthakill sade "transparant OLED i flera lager med äkta 3D-projektion är nästa steg, eller ja, eftersom det är lager.." är nog det enda sättet idag att projicera 3D utan några glasögon, dock skapar det nog en kub eller blockliknande djup där bilden endast är inuti den formen och inte utanför.

Har man varit på cosmonova och sett deras nyare 3D, där snackar man 3D då till och med jag ryckte till när saker i bild först inte syns när de är 3cm från näsan på en för att sedan upplevas som att de åker igenom en :P. Tror att det blir så då bilden projiceras i en kupol och spelytan för 3D'n blir klotformad och på så vis blir närmare ens ögon samt att det inte är en platt vägg...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muerteheroica
Vad menar du med att det inte krävs några "speciella glasögon" ?

/ Så Nvidias glasögon fungerar inte på samma sätt som dom man har på bion?

Känns som om att jag missuppfattat

Hängde inte riktigt med i vad Antzo pratade om men nej, Nvidias glasögon fungerar inte som de på bion. På bion projiceras två olika bilder på en silverduk. Varje bild har en viss polarisation (tänk ljusvågor som antingen svänger horisontellt eller vertikalt) och glasögonen har sen olika filter för ögonen som antingen släpper igenom ljus med den ena polarisationen eller den andra.

Nvidias glasögon fungerar så vitt jag förstår så att de bara släpper igenom varannan bild till vardera öga. Varannan bild på skärmen är alltså för högerögat och varannan för vänster. Därför du behöver 120Hz, vilket blir 60Hz per öga. Annars flimmrar nog bilden.

god natt.

Visa signatur

Multiplication creates powerful numbers.

Permalänk
Medlem

Antzo: Du verkar inte ha nån aning om hur 3D funkar...

Vad man strävar efter med olika 3D-tekniker är att visa olika bilder för varje öga, för att kunna kontrollera precis vad ögonen ser. Själva 3D-effekten får man då genom att objekt som är nära ligger mer till höger för vänster öga, och till vänster för höger öga. Precis så som du ser 3D i den verkliga världen.
Detta med färger är bara ett sätt att separera två bilder så att ögonen får varsin bild - det röda glaset släpper bara igenom den röda bilden, som är osynlig genom det gröna glaset som släpper igenom den gröna bilden. Det spelar ingen roll vilka färger man väljer, bara de ligger "långt ifrån" varandra så att den oönskade bilden blir så osynlig som möjligt.
Sen har vi Nvidias teknik som kräver dubbel framerate där varannan bild är avsedd för ena ögat och varannan för det andra. Därför krävs dyra glasögon som blockerar ljuset för ett öga när "fel" bild visas. Hög framerate krävs för att minska effekten av flimret.
Och så det som jag antar används på bio, polarisation. Det är typ samma sak som färg-glasögonen, dvs båda ögonens bilder visas på varandra. För att separera bilderna används polariserat ljus. Glasögonen har för oss osynliga "galler" som är vinklade så att bara ljuset som har rätt polarisation släpps igenom.

Detta blev längre än planerat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backpacker

Nvidias glasögon fungerar så vitt jag förstår så att de bara släpper igenom varannan bild till vardera öga. Varannan bild på skärmen är alltså för högerögat och varannan för vänster. Därför du behöver 120Hz, vilket blir 60Hz per öga. Annars flimmrar nog bilden.

god natt.

Så var det, det jag sa att nvidia glasögonen skiftar i färg är fel. Dom skiftar som backpacker säger "så att de bara släpper igenom varannan bild till vardera öga"

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Häftigt

Permalänk
Medlem

Fan va najs att Nvidia också fixar en egen typ av Eyefinity! Den gladaste nyheten tycker jag iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fränkie
Hur länge skulle ni gissa att de dröjer tills vi sitter med såna där skärmar i tv rummet, spelar alla spel i 3d? 10 år?

Jag gissar på 6 år.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

3D vore ju mycket läckert men jag tror inte tekniken är tillräckligt bra ännu för att ge en bra känsla och precision utan problem och suddigheter och djupfel etc. Att lira fps i 3D med diverse fel vore inte kul, Avatar filmen var ju rätt ok 3D gjord men det fanns tillfällen då saker som inte skulle vara suddiga var det och det är en film med 2.1 miljarder i produktionskostnad eller något, så jag är skeptisk. Däremot är det bra att det arbetas på området!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!