Permalänk
Medlem

Nytt RAM fungerar ej med det gammla

Datorn köptes med 2GB 1x1 Corsaire Dominator 1066Mhz XMS2 PC8500

Var på Inet i början på veckan och fastnade då för dessa minnen
http://www.inet.se/artikel/5304292/corsair-4gb-2x2048mb-1066
mhz-xms-2-8500c5

Det var ingen större skillnad på dessa och Dominator varianten, de skulle utan problem funka bra tillsammans.

Men det gjorde dom givetvis inte flyttade minnena huller om buller men det enda som fungerade var om man endast hade ena sortens ram i, alltså antingen 1x1 elr 2x2 inte 1x2x1x2 eller 2x1x2x1.

Snopen samt besviken(irriterad) åkte man tillbaks till inet och bytte in dom mot ett liknande par http://www.inet.se/artikel/8500598/corsair-4gb-2x2048mb-1066m...
xms-2-8500c5d även dom Dominator.

Dessa funkade till min besvikelse inte heller, kan säga att jag kommer så långt som till Windows skärmen men inte längre.

Bios säger bara att Windows inte kunde starta.

Enda gången jag fick igång med alla minnena i var när jag tog ut batteriet på moderkortet efter att jag monterat alla minnena och väntade i några minuter och där efter monterade det.
Kom då in i Windows och kunde på så vis avläsa i akhanteraren att Windows bara använde 3GB.

När datorn startar med alla minnes stickorna i så kan man dock läsa i Bios att datorn registrerat allt minne (6GB )

Mitt system

Operativsystem - Vista 64-bit
Moderkort - Gigabyte GA-EP45-DS3
Grafikkort - Sapphire HD4870

Hoppas att detta kan hjälpa lite i felsökandet.

Skall även tillägga att mitt Windows körs för tillfället som Oäkta då jag inte har kunnat aktivera det, vaknade helt plötsligt upp en dag och Windows bad mig att aktivera det, problemet är bara att när jag gör det så säger den bara att produkt nyckeln används redan.

Pust, där har vi mina små problem
Tack på förhand.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Avstängd

64-bit OS, 100%Confirmed?

Står det att du bara har 3 GB minne när du har 2x2GB minne? Om inte så förslår jag att du kör 2x2GB, finns inte många applikationer som behöver så mycket minne endå!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Vista, vissa moderkort och mer än 3GB RAM fungerade inte så bra ihop. Jag var alltid tvungen att installera
http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/929777
för att jag skulle kunna installera alternativt starta upp Vista med mer än minnessticka på plats (hade 2GB / minnessticka). Det är säkert redan inkluderat i nåt SP, men eftersom jag aldrig hade nån installationsskiva för Vista med inkluderat SP så var den där hotfixen det första jag installerade när datorn bootade upp efter Vista-installationen.

Så länge BIOS känner av allting och går vidare till att börja boota ett OS så brukar det inte vara några problem, förutom ev. patch som kan behövas för att få OS:et att fungera som det skall. Och 64-bits OS skall alltid kunna känna av allt minne.

Permalänk
Medlem

Dina nya minnen finns inte på Gigas QVL lista, har haft många Gigabyte brädor som blir riktigt griniga när man kör 4 stickor. Prova att sänka latenserna & kolla om det kan hjälpa.

Windows kan du aktivera med telefonen bara du har produktnyckeln.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

@ sweYoda 64-bit 100%, när jag har 2x2GB står det fyra inga konstigheter där.

@ johker Hm hade jag ingen anning om får ta och testa den hotfixen så fort jag har fått aktiverat windows.

@Gusko Hur sänker man latenserna? villken inställning i BIOS är det?
Problemet med aktiveringen som jag skrev ovan är att den säger att produkt nyckeln redan används. Skall ta och ringa dom så fort det blir vardag.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Har vart inne i i BIOS och letat efter latenserna, tror att ja hittade det.

såg ut såhär

----------------------------------------
Standard Timing Control

CAS Latency Time Auto

tRCD 7

tRP 7

tRAS 24

Ändrade till

----------------------------------------
Standard Timing Control

CAS Latency Time Auto [ 5 ]

tRCD 7 [ 5 ]

tRP 7 [ 5 ]

tRAS 24 [ 15 ]

Har jag gjort rätt?

Ska montera dom nya minnena och se om det hjälp.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibbit
Problemet med aktiveringen som jag skrev ovan är att den säger att produkt nyckeln redan används. Skall ta och ringa dom så fort det blir vardag.

Piratkopia?

OT: Prova att lägga in minnena och reseta BIOS.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

Re: Nytt RAM fungerar ej med det gammla

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibbit

Skall även tillägga att mitt Windows körs för tillfället som Oäkta då jag inte har kunnat aktivera det, vaknade helt plötsligt upp en dag och Windows bad mig att aktivera det, problemet är bara att när jag gör det så säger den bara att produkt nyckeln används redan.

Pust, där har vi mina små problem
Tack på förhand.

har du ringt in och skrivit in det dära shiten, för vad är det efter 5 gånger måste man ringa in och lyssna på vad tjejen säjer så ska du skriva in det hon säjer typ 7 flikar precis som en cd-key så aktiverar du windows för så måste jag göra hela tiden, så kommer hon fråga är du säker på att du inte använder vistans cd-key på någon annan dator än 1, tryck 1 för ja, 2 för nej sen säjer och koderna för att du ska kunna aktivera

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nytt RAM fungerar ej med det gammla

Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Piratkopia?

OT: Prova att lägga in minnena och reseta BIOS.

Nej.
Har tagit ur batteriet om det är det du menar med reseta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wingman92
har du ringt in och skrivit in det dära shiten, för vad är det efter 5 gånger måste man ringa in och lyssna på vad tjejen säjer så ska du skriva in det hon säjer typ 7 flikar precis som en cd-key så aktiverar du windows för så måste jag göra hela tiden, så kommer hon fråga är du säker på att du inte använder vistans cd-key på någon annan dator än 1, tryck 1 för ja, 2 för nej sen säjer och koderna för att du ska kunna aktivera

Har gjort det ett flertal gånger, händer samma sak varje gång.
Har nu kontaktat dem igen och skall få ett mejl om hur man återställer sin CD-KEY.

Minnena lämnade jag tillbaka då jag blev så evinnerligt trött på dem, verkar som att det är 2 och 4 minnes slot som ej fungerar.

Gud va trött man blir på en dator som endast skapar problem.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I