Permalänk
Melding Plague

Intel på CES 2010

Processorjätten Intel slår på stort och sätter upp en av mässans absolut mest påkostade montrar. Givetvis vankas processorer och datorer i mängder.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

shit skulle jag springa runt där skulle man ha värsta bongen.

Permalänk

Verkar va nåt fel på videon!

Edit: Now it does.

Permalänk
Medlem

Nej videon fungerar för mig. Skulle vara helt otroligt roligt att åka dit och se vad dom visar upp.

Permalänk
Medlem

Man hade ju sprungigt runt där som ett barn i en leksaksaffär. Någon gång hade det varit kul att åka dit.

Permalänk
Medlem

Fast en roligare fakta hade ju varit:
Om Usain Bolt hade tagit 32nm långa steg med samma frekvens som i 100-metersfinalen i friidrottsVM 2009 hade det tagit honom 726'744'186 sekunder eller 23 år, 10 dagar, 15 timmar, 23 minuter och 6 sekunder att springa 100m.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag tror inte punkten på min skärm är märkbar mindre än en nålspets....

Permalänk
Medlem
Citat:

Om rymdraketer utvecklats i samma takt som processorer, hade människan haft möjlighet att färdas i ljusets hastighet idag.

Om det ändå vore så

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjafjan
Jag tror inte punkten på min skärm är märkbar mindre än en nålspets....

NOG.

En punkt för mig är 4 pixlar. En pixel har större area än en nålspets. En riktigt vass nålspets har dessutom bara arean av en molekyl, eller i vassaste fallet en atom! Tror dock inte den nålen kan köpas på Hemtex.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putana
shit skulle jag springa runt där skulle man ha värsta bongen.

O-K

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Om det ändå vore så

Fysiskt omöjligt om jag inte minns fel..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Fast en roligare fakta hade ju varit:
Om Usain Bolt hade tagit 32nm långa steg med samma frekvens som i 100-metersfinalen i friidrottsVM 2009 hade det tagit honom 726'744'186 sekunder eller 23 år, 10 dagar, 15 timmar, 23 minuter och 6 sekunder att springa 100m.

Ja, och i deras exempel är det totalt irrelevant att det är världens snabbaste man.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju helt klart kunna överleva att ha en sådan skärm här i vardagsrummet så att säga

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slashcare
Fysiskt omöjligt om jag inte minns fel..?

Inte i teorin, men det är något svårt att få tag i all den energi som skulle krävas för att förflytta exempelvis en rymdfärja i ljusetshastighet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det har redan kommenterats, men en nålspets är knappast femton gånger större än en punkt. Antingen har det smugit in sig några nollor nånstans som inte hör hemma där, eller så kanske man menar knappnålshuvud. Ett sådant skulle kunna vara femton gånger störrre än en punkt.

/Hast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Inte i teorin, men det är något svårt att få tag i all den energi som skulle krävas för att förflytta exempelvis en rymdfärja i ljusetshastighet.

Antimateria?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Inte i teorin, men det är något svårt att få tag i all den energi som skulle krävas för att förflytta exempelvis en rymdfärja i ljusetshastighet.

Det är väl nästan omöjligt i teorin också.. eftersom det skulle krävas oändligt mkt energi för att färdas med ljusets hastighet..

Permalänk

Kanske har blivit galet i översättningen och det ska vara ett knappnålshuvud och inte en nålspets?

m96:
Hur kan något vara nästan omöjligt i teorin? Antingen går det eller så går det inte.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m96
Det är väl nästan omöjligt i teorin också.. eftersom det skulle krävas oändligt mkt energi för att färdas med ljusets hastighet..

Precis. Så länge föremålet har en massa (vilket fotoner inte har) så kommer behovet av energi vara oändligt.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m96
Det är väl nästan omöjligt i teorin också.. eftersom det skulle krävas oändligt mkt energi för att färdas med ljusets hastighet..

Det är därför man vill färdas fortare än ljuset
Warp speed - engage!

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Ofta en nål är 15 ggr tjockare än en punkt.

Edit, det är väl så att det når en gräns där massan blir så stor att energin inte räcker till. Även om man hade haft energin så hade massan ökat mer än vad den klarat av att röra.

Permalänk

Jag funderar mer på hur de får ihop att den senaste processorn drar 4000 gånger mindre(!) än deras första... Jag tror aldrig någonsin att någon av deras processorer dragit över 10kW ens.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Tror att dom jämför i samma prestanda kanske. Marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Jag funderar mer på hur de får ihop att den senaste processorn drar 4000 gånger mindre(!) än deras första... Jag tror aldrig någonsin att någon av deras processorer dragit över 10kW ens.

måste ju vara för samma arbete dom menar, vart också fundersam på flera siffror

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Precis. Så länge föremålet har en massa (vilket fotoner inte har) så kommer behovet av energi vara oändligt.

Om du förutsätter att man måste accelera för att ändra ens hastighet.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Om "världens snabbaste man" Usain Bolt tog steg som endast var 32 nanometer långa skulle det ta över tre miljarder steg för att springa hundra meter.

Jaha...?

Permalänk

Om "världens snabbaste man" Usain Bolt tog steg som endast var 32 nanometer långa skulle det ta över tre miljarder steg för att springa hundra meter.

Samma sak om jag skulle springa.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

"4 000 000 stycken 32 nm-transistorer får plats i punkten som avslutar denna mening."

Underbar jämförelse. Faktiskt helt otroligt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Fast en roligare fakta hade ju varit:
Om Usain Bolt hade tagit 32nm långa steg med samma frekvens som i 100-metersfinalen i friidrottsVM 2009 hade det tagit honom 726'744'186 sekunder eller 23 år, 10 dagar, 15 timmar, 23 minuter och 6 sekunder att springa 100m.

Skickar du det till intel är du anställd som marknadsföringschef inom kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onlyleif
Skickar du det till intel är du anställd som marknadsföringschef inom kort

Ja för hittills jobbar det bara klåpare på Intel?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?