Någon rotar i min brevlåda - Vad göra?

Permalänk
Medlem

Någon rotar i min brevlåda - Vad göra?

Okey, senaste tiden har ja märkt att någon/några rotar i min brevlåda. Jag bor i en lägenhet, bottenplan där brevlådan är fastskruvad till rummet jag sover (finns bara 2 brevlådor.). När posten kommer med post, så hör jag när brevbäraren sätter i och jag hör också kristallklart när locket slår igen.

Jag har hört att någon rotat sen 1 vecka tillbaka, då var det klockan ca 04:00, och då hörde jag något mummel också. Jag trodde det var reklamutdelare och somnade. När jag steg upp så gick jag och kollade brevlådan, och ingenting var i brevlådan. Nästa gång det hände var konstigt nog klockan 08-09:00, men denna gång var det inget mummel. Personen verkar ha varit själv och gick direkt därifrån. Jag hade då inte en chans att se om det var verkligen någon som delade ut något eller om det var en rotare. Och jag vet att det inte var min granne. När min granne går ut genom ytterdörren till hallen, så hör jag om dörren öppnas/stängs och jag hörde inte dörren minuterna innan brevlådorna öppnades. Så det var inte min granne, jag vet det. Min granne har aldrig tidigare kollat min post åt mig. Posten kommer alltid vid lunchtid. Och vad jag vet så prenumenerar inte grannen på något.

Och nu när jag gick hem från ICA såg jag ett CSN-kuvert ligga på trottoaren, bara 20 m från min dörr. Och vad jag vet så är jag den enda som studerar och tar lån från CSN i området där jag bor. Kuvertet var öppnad, och jag lät den ligga kvar. Jag misstänker att det kan ha varit min studieförsäkran, i den så står ju ens hela personnummer. Och ett personnummer kan man göra mycket med.

Så...vad göra? Polisanmäla?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Sitta vaken och skrämma dem!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Att ta reda på hela någons personnumer är ju inte direkt svårt när man vet var en person bor och heter.

Jag skulle vakta brevlådan med en kofot och ge personen på käften.

Lättast vore ju om du kunde komma på personen och konfrontera den. En polisanmälan är ju givetvis bra, men lär väl tyvärr inte göra mycket i praktiken.

Permalänk
Medlem

Kontakta företaget som sköter postutdelningen, säg som det är, be dem försena brevutlämningen nån dag. Lägg sedan ett par råttfällor i din brevlåda

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffer_Overrun
Kontakta företaget som sköter postutdelningen, säg som det är, be dem försena brevutlämningen nån dag. Lägg sedan ett par råttfällor i din brevlåda

Det är posten...

Jag har tänkt ut liknande, men jag gör ett kuvert som ser seriöst ut med mitt namn och allt, med bara ett blankt ark i, är den borta så vet jag att någon har varit...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Korsordsguru

Är väl nån från flashback.info som beställt roliga piller och använt din adress för leverans kanske.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Det är posten...

Jag har tänkt ut liknande, men jag gör ett kuvert som ser seriöst ut med mitt namn och allt, med bara ett blankt ark i, är den borta så vet jag att någon har varit...

Smart, tar någon det så vet du ju att någon rotar Sen är det bara att sitta uppe en natt och vänta på att personen kommer och ertappa personen, med ett slagträ givetvis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Är väl nån från flashback.info som beställt roliga piller och använt din adress för leverans kanske.

Hahaha, skulle inte förvåna mig FB'are är konstiga

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Någon som försöker få ut ditt kreditkort kanske?

Det händer titt som tätt att folk beställer nya kort (både körkort och kreditkort) och sedan plockar ut lådorna.

Du kanske skulle ringa din bank och se om någon försökt få ut ett nytt kort för dig?

Ställ klockan och håll koll, det är nog det ändå du kan göra.

Ring och anmäl och kolla med grannarna om dom märkt något.

EDIT: Blankt papper iden funkar om du inte vill ta honom, får han ett blankt papper i näven så kommer han nog knappast återkomma.

Permalänk

Vill du ta reda på vem det är eller vill du jävlas med personen som gör det?

En webcam hade varit roligt att ställa in, dock får du ju spara allt på en hårddisk hos dig får webcamen lär ju inte finnas kvar länge när personen väl öppnar.

Annars finns det ju en uppsjö av roliga grejer man kan rigga för lite mer elakheter.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Kanske kan prata med hyresvärden och få byta till en ny brevlåda med lås.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luring
Kanske kan prata med hyresvärden och få byta till en ny brevlåda med lås.

Det låter som en bra idé: eller kanske du kan be brevbäraren att slänga ner posten i dörrens inkast? *hoppas du har ett inkast*.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vilken slags brevlåda du har men byt till en med lås.

Permalänk
Medlem

det låter som du kommer bli kund hos ett kreditkortsföretag inom kort utan att du vet om det.

detta är ett bedrägeri som har blivit ganska vanligt numera. har hört i nära omgivningen om 3 fall av denna sorts bedrägeri.

ring UC (upplysningscentralen) och kolla om det finns några nya kreditförfrågningar på dig.

men som andra säger, säg till hyresvärden om problemet och tvinga till dig en ny brevlåda

Permalänk
Medlem

samma sak har hänt min flickvän när hon bodde i sin förra lägenhet. dock gällde det endast tidningen, men hon hade med postlådor i trappen längst ner som fick öppnas med nyckel.

En dag så hittade vi bitar av ett hörn av tidningen som var bortrivna, och ibland skrynkliga reklampapper om t.ex tidningen inte vart överst. Kändes sjukt obehagligt. Dock bodde det väldigt lustiga människor i trappen. väldigt obehagliga människor... :/

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Bor du i trappuppgång så bör du /fastighetsägaren skaffa nya brevlådor med lås och smal springa /konstruktion så att man inte får in en hand.

Dock så har de väl inte varit så stort problem med att ha en bredlåda öppen?
typ alla som bor utanför centrum eller i skogen har ju vanliga brevlådor

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Nu kände man sig glad när man har en sån där brevlåda som är i dörren och posten då kommer in i lägenheten, skulle någon försöka roffa åt sig post genom luckan så finns det en 15kg bordercollie på andra sidan

OT: Så håller jag med dom som säger fixa brevlåda med lås, bör ju vara enklast i längden, om du nu inte vill vakta tills skurken kommer tillbaka

Permalänk
Medlem

Ta ett kuvert från din bank el liknande (ngt som lockar) och lägg i en lapp där det står

"Grattis! Du har just blivit filmad. Och eftersom du verkar gilla post så kommer du snart få en kallelse från vår lokala polismyndighet"

Eller:

" OG eller Hells angels kommer att besöka dig inom en snart framtid"

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara springa och öppna dörren så fort du hör att nån rotar i lådan?

Permalänk

Bara trycka upp dubbelhagelbössan i nyllet på de

onej det är ju Sverige vi bor i

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bara trycka upp dubbelhagelbössan i nyllet på de

onej det är ju Sverige vi bor i

Man behöver ju inte skjuta

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bara trycka upp dubbelhagelbössan i nyllet på de

onej det är ju Sverige vi bor i

Om Sverige känns lite för stelt för dig finns ju alltid lite mer vapenliberala länder som Somalia eller Burundi tillängliga. Riktiga mönsterländer jämfört med Sverige om man vill vifta med puffran.

Permalänk

om du har orken så tycker jag du garanterat ska sitta vakt en natt och sen när du hör något rassel i din brevlåda(var garanterad att det är dessa "myglare" som är där) så smäller du upp dörren allt vad du kan,har du tur så gör dom sej illa på köpet plus att du får en rejäl chans att skälla ut dom och chansen då är ju att du avskräcker dom rejält.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Alltså, det är en brevlåda i plast. Inte ett brevinkast...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

låter ju cp, är du ovän med nån i huset?

Permalänk
Medlem

Ett gäng rejäla laddade råttfällor borde susen tycker man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
låter ju cp, är du ovän med nån i huset?

Nej, det finns bara 2 lägenheter i huset.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Re: Någon rotar i min brevlåda - Vad göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Och ett personnummer kan man göra mycket med.

Så...vad göra? Polisanmäla?

Vad kan man göra med personnummer? Registrera sig på Lunarstorm och inte mycket mer än så. Oavsett detta bör du polisanmäla händelsen. Ingen ska olovligen rota i ens post.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Kan vara nå ungar också kanske .. eller TV-kontrollant.. när dom kom förbi försökte dom glutta igenom postinkastet för att se om man står där .. iaf hos mig

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Någon rotar i min brevlåda - Vad göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vad kan man göra med personnummer? Registrera sig på Lunarstorm och inte mycket mer än så. Oavsett detta bör du polisanmäla händelsen. Ingen ska olovligen rota i ens post.

man kan ta lån om man har namn, personnummer och adress på någon annan.
har man sen fri tillgång till brevlådan kan man se till så "ägaren" aldrig får veta att det finns ett lån.¨

det är bara att ta kreditkortet och fakturorna från brevlådan, 5-6 månader senare kommer det vara inkasso eller kronofogdeproblem istället, men vid det laget har redan skurken kunnat dra på dig många dyra lån

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Man behöver ju inte skjuta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Observer
Om Sverige känns lite för stelt för dig finns ju alltid lite mer vapenliberala länder som Somalia eller Burundi tillängliga. Riktiga mönsterländer jämfört med Sverige om man vill vifta med puffran.

En av er fattade iaf vad jag menade.

Dock så skulle man göra ' ett olovligt hot' som att visa hagelbössan skulle man åka dit hårdare än om man körde ihjäl någon.

Visa signatur

I am Extrazz.