[ZFS/FreeNAS] Dålig prestanda vid duplicering av fil

Permalänk
Medlem

[ZFS/FreeNAS] Dålig prestanda vid duplicering av fil

Jag har usel prestanda på en FreeNAS-burk här. Om jag kopierar till eller ifrån burken, via nätverket, så går det i full fart (så "fullt" det nu blir när jag max kan testa 100Mbit här). Men så testade jag att bara kopiera en stor fil, och klistra in den i samma mapp, vilket gör att den kopierar filen och lägger till en (2) i slutet.
Men jag får mellan 1.5-2.5 Mb/s då.. fruktansvärt långsamt går det.

Har jag missat någon vital inställning eller är det rentav nån bugg?

EDIT:
Detta kommer troligtvis aldrig ske när den väl sätts i bruk, men jag vill ändå veta vad som gör detta..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Hedersmedlem

Filen kopieras med största sannolikhet både till och från din klientdator innan den skrivs till serverdisken igen.

Om vi tar Samba till exempel (bara att ersätta det ordet annars):
Disk/ZFS -> kernel -> Samba -> nätverk -> klientdatorn -> nätverk -> Samba -> kernel -> Disk/ZFS
Om du kopierade filen lokalt på servern så borde du aldrig komma längre än ZFS -> kernel -> ZFS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag ska prova detta..
Känns dock som jag borde uppnå 10Mb/s iaf, med 100Mbit.. men det kan vara diverse omvandlingar som ställer till det.

EDIT:
Det stämde nog bra som du skrev. Jag provade att kopiera på NAS'en via terminalen och även om jag inte har några exakta siffror så gick det betydligt snabbare än tidigare försök. Uppskattningsvis 50-75 Mb/s iaf. WD GP diskar, 500GB. Dom är inte så rappa, så det är väl ganska godkänt antar jag?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
EDIT:
Det stämde nog bra som du skrev. Jag provade att kopiera på NAS'en via terminalen och även om jag inte har några exakta siffror så gick det betydligt snabbare än tidigare försök. Uppskattningsvis 50-75 Mb/s iaf. WD GP diskar, 500GB. Dom är inte så rappa, så det är väl ganska godkänt antar jag?

Jag tycker att de värdena ser ser rimliga ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inom samma zfs? För att kopiera en stor fil inom en zfs partion skall väll gå "instant"? Men du kanske har flera partioner.

Har du testat något annat än samba? Kan vara ett bra test för att se vad som spökar.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Inom samma zfs? För att kopiera en stor fil inom en zfs partion skall väll gå "instant"? Men du kanske har flera partioner.

Har du testat något annat än samba? Kan vara ett bra test för att se vad som spökar.

Nja, flytta går direkt, kopiera innebär ju att läsa blocken från disk och skriva dem till ett nytt ställe, vilket inte krävs när man flyttar inom partitioner.
Detta kanske ändras (men knappast till att det går lika snabbt som att flytta) med deduplication som är på väg.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Precis som Thomas skriver. Dessutom bör det gå snabbare om man också slår på compression. Av förklarliga själ, mindre data på disken att kopiera ger kortare tid att kopiera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Precis som Thomas skriver. Dessutom bör det gå snabbare om man också slår på compression. Av förklarliga själ, mindre data på disken att kopiera ger kortare tid att kopiera.

Jag tror ju inte datakomprimering på filsystemsnivå kommer göra någon större skillnad för hemmaserverar. Den mesta datan (tex alla "semesterbilder", "semesterfilmer" och "spelbackuper") på hemmaservern är redan komprimerad på filnivå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Jag tror ju inte datakomprimering på filsystemsnivå kommer göra någon större skillnad för hemmaserverar. Den mesta datan (tex alla "semesterbilder", "semesterfilmer" och "spelbackuper") på hemmaservern är redan komprimerad på filnivå.

Det har du nog i och för sig helt rätt i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Om vi tar Samba till exempel (bara att ersätta det ordet annars):
Disk/ZFS -> kernel -> Samba -> nätverk -> klientdatorn -> nätverk -> Samba -> kernel -> Disk/ZFS
Om du kopierade filen lokalt på servern så borde du aldrig komma längre än ZFS -> kernel -> ZFS.

Om både klienten och servern är tämligen nya burkar, borde man inte kunna fylla en 100Mbit lina då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Nja, flytta går direkt, kopiera innebär ju att läsa blocken från disk och skriva dem till ett nytt ställe, vilket inte krävs när man flyttar inom partitioner.
Detta kanske ändras (men knappast till att det går lika snabbt som att flytta) med deduplication som är på väg.

Hade blandat ihop det med ett annat filsystem som kan göra detta.

deduplication känns lite som venti?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Om både klienten och servern är tämligen nya burkar, borde man inte kunna fylla en 100Mbit lina då?

Jag vet inte hur snabbt Freenas kan tanka filer, men det hoppas jag?

Permalänk
Medlem

När jag testade den på plats idag låg jag i snitt på 30 Mb/s från klienterna (många små filer), jag tycker det är helt godkänt. Jag har hört att CIFS/SMB inte är det vassaste i FreeNAS, men det räcker gott och väl för den serverns ändamål.

Och jag fick igång åtkomst för Mac OS 9.1, 9.2 och OSX, samt en Windowsburk.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64