Permalänk
Medlem

Ati fläkten på 0 varv?

Tja !

Allt funkar bra förutom Grafikkortet som är ett XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5. Problemet är att fläkten går upp och ned i varv hela tiden vid vanligt surfande på nätet(mycket störande). Någon som har något tips på vad jag kan göra

om jag scrollar upp och ner massa så är den i varv hela tiden.

jag provade aktivera overdrive o manuell fläktstyrning det funka men ska den verkligen hålla på så ?

någon som har lösning ?

får den för lite ström eller liknande ?

nyaste catalyst har jag.

Overdrive

vad hade ni valt ? manuell eller automatiskt ?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Fläkten kan faktiskt stanna, om temperaturen går under en viss " grad "har jag hört. men tycker ändå fläkten ska snurra sakta även fast den understiger en viss grad, testa ställ fläkten manuellt i "rivatuner" funkade galant med mitt 4850:)

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk

samma med mitt...

Visa signatur

LÅL

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag förstått är det grafikkortets bios som styr fläkten om du ställer den på auto i CCC.

Kanske testa nyare/annan bios? Eller modda den du redan har. Glöm inte att säkerhetskopiera originalbios och ha ett extra grafikkort du kan koppla in samtidigt som ATI-kortet ifall nått skulle gå fel.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Är det dålig kylning i chassit? Är det varmt i chassit så är det inte otroligt att det räcker med vanligt surfande för att trigga högre fläkthastighet.
Ett klassikt problem är ju att folk vill ha tysta datorer och sätter i långsamma chassifläktar med konskevensen att de temperaturreglerade fläktarna i nätagget & grafikkortet låter mkt mer än tidigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Är det dålig kylning i chassit? Är det varmt i chassit så är det inte otroligt att det räcker med vanligt surfande för att trigga högre fläkthastighet.
Ett klassikt problem är ju att folk vill ha tysta datorer och sätter i långsamma chassifläktar med konskevensen att de temperaturreglerade fläktarna i nätagget & grafikkortet låter mkt mer än tidigare

ne det är inte dålig kylning/luftflöde

prolle på 36c och grafikkortet på 42c

kanske lika bra att köpa egen fläkt typ som en Schythe musashi?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Schythe musashi är riktigt trevlig, körde den på mina 4870 i cf, manuell inställning av fläktarna på baksidan lät mindre än referenskylningen på max har jag för mig pluss att den kylde betydligt bättre.
Dock så verkar du har rätt bra temps, åtminstone i idle så du skulle kunna testa om det går att ställa in i msi afterburner.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

har samma problem, så länge det är "varmt" i rummet så gör den inte så, händer när jag öppnar fönstret och släpper in massa kall luft.
bara ändra den i CCC, tryck på ATI Overdrive och sätt fläkten på de du vill ha, glöm inte att ändra igen när du ska spela

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Är en metod det också som funkar.

I msi afterburner går det att ställa in hur mycket fläkten ska snurra vid en given temperatur.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Glömde säga att jag bytt moderkort till EVGA P55 LE

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
har samma problem, så länge det är "varmt" i rummet så gör den inte så, händer när jag öppnar fönstret och släpper in massa kall luft.
bara ändra den i CCC, tryck på ATI Overdrive och sätt fläkten på de du vill ha, glöm inte att ändra igen när du ska spela

jag tycker endå att man inte ska behöva ändra hastighet hela tiden :/

alla kort man haft innan har juh klarat sig

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]