Permalänk
Medlem

Köpa defekt xbox 360?

Tja, jag har fått möjligheten att köpa min kompis trasiga xbox 360 för runt 2-300 kr.
Det som ingår är bara konsollen plus nödvändiga kablar. Den är chippad och har fått RROD, två lampor som lyser, dvs värmeproblem.
Han har även sagt att om jag lyckas laga den så får jag köpa en handkontroll av han för 50 spänn.
Han har provat "handduks tricket" och det har funkat men det måste man i sånna fall göra varje gång man startar xboxen och det vet jag inte om jag orkar göra...
Har sätt att det fanns någon bra guide som visade hur man bytte kylpasta och någonting mer här på forumet som någon länkade till, men hittar den inte nu...
Så är det värt det, och hur kan jag lyckas laga den på bästa sätt?

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk
Medlem

Kostar kring 400-500kr att fixa det om man kollar på blocket så jag hade nog köpt den och tagit kontakt med någon på blocket om jag vore du..

Permalänk
Medlem

Köp den för 200:- om du inte är fattig, så har du något att leka med. Om den inte funkar så kan du slakta hårdisken och stoppa in i datorn, servern eller något roligt

Ibland kan man ju liksom köpa grejer bara för att ha något att leka/fippla med, i alla fall om man är som jag

Jag själv skulle tagit av chassit på xboxen, byta kylpasta och testa om den funkade då. Annars kan man ju testa "baka" moderkortet, precis som med grafikkort.

Permalänk
Medlem

Okej, men du tror inte att man kan fixa den själv?

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Köp den för 200:- om du inte är fattig, så har du något att leka med. Om den inte funkar så kan du slakta hårdisken och stoppa in i datorn, servern eller något roligt

Ibland kan man ju liksom köpa grejer bara för att ha något att leka/fippla med, i alla fall om man är som jag

Jag själv skulle tagit av chassit på xboxen, byta kylpasta och testa om den funkade då. Annars kan man ju testa "baka" moderkortet, precis som med grafikkort.

Okej haha, fast nu följde ju inte hårddisken med men som du säger 200 spänn är ju inte så mycket pengar

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk
Medlem

köp den och köp ett RROD fix kit från console.se så äre klart... VÄRT DET! men sen, KOPPLA INTE upp den på nätet, blir den bannad förlorar du massvis med funktioner

//David

Permalänk
Medlem

Klart man kan fixa den själv, dom på blocket är ju ofta inte tekniker åt Microsoft, dom har bara lärt sig hur man ska göra och köpt verktyg för det.. Finns hur många guider som helst.

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=fix+rrod+guide&btnG=G...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
köp den och köp ett RROD fix kit från console.se så äre klart... VÄRT DET! men sen, KOPPLA INTE upp den på nätet, blir den bannad förlorar du massvis med funktioner

//David

Det såg rätt så bra ut ,vad är det för funktioner man tappar om man skulle bli bannad? det enda jag vet är att man inte kan spela på xbox live..

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
köp den och köp ett RROD fix kit från console.se så äre klart... VÄRT DET! men sen, KOPPLA INTE upp den på nätet, blir den bannad förlorar du massvis med funktioner

//David

Hur fungerar ett sådant kitt?

Permalänk

Här finns det en komplett guide som även diagnostiserar problemet enligt hur många lampor som blinkar ( i ditt fall var det väl 2 lampor?).

http://xbox-experts.com/repairguide.php?n=2

Avancerade felkoder:

http://xbox-experts.com/tutorial/secondary-error-code/

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oliver93
Det såg rätt så bra ut ,vad är det för funktioner man tappar om man skulle bli bannad? det enda jag vet är att man inte kan spela på xbox live..

Exempelvis att installera spel till hårddisken. Och jag tror även Windows media center synkningen försvinner dock är de ju bara o ta det du vill se på xboxen med ett usbminne

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om man blir bannad och vissa funktioner inaktiveras, går det inte att nollställa den på något sätt då och återfå funktionerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miicke1
Om man blir bannad och vissa funktioner inaktiveras, går det inte att nollställa den på något sätt då och återfå funktionerna?

Ja om man har rätt version av dashboarden samt att man orkar löda i boxen

Permalänk
Medlem

Du KAN fixa den själv och det kostar inte alls speciellt mycket pengar heller. Jag lagade min 360 idag och det gick perfekt. Du behöver inte heller köpa speciella kit med skruvar till överpris eller det där kittet för att öppna upp chassit.

För att öppna chassit youtubea eller googla på "take apart 360 without kit" eller liknande och sen när du ska laga kalaset följ nån guide för xclamp-fix på youtube.

Köpte M5 skruvar, fjäderbrickor och vanliga brickor på Clas Ohlson och sen satt fjäderbricka - moderkort - 2 brickor - kylfläns istället för x-clampsen. hittade en tråd på psx-cares forum som sa exakt vilka artikelnummer etc. man skulle köpa men kan tyvärr inte hitta tråden nu... Det enda jag behövde köpa utöver detta som kostade 30 spänn var en sats torx-mejslar som också gick på nån hundring på Clas.

Permalänk
Medlem

Kör en x-clamp fix. Det gjorde jag med min för ca ett halvår sen och den funkar fortfarande! Kostade mig ca 50 kr.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Startar upp tråden igen!

Är sugen på ett xbox nu så jag kan lira först o främst Mx vs Atv reflex och tycker det är sånt slöseri att slänga ut tusenlappar på ett xbox när jag har en dator! Men har sett att folk bara kastar på en xboxar på blocket med rrod för enstaka hundralappar!!!

Värt att fixa?! Funkar det alltid att "laga" rrod?

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

rrod är ett allmänt fel, kan betyda en jäkla massa, och nej det går inte alltid, men får du det att funka...

/Daniel

Permalänk
Medlem

hmm, ja då är det ju både ja o nej med att köpa en trasig då dom inte är speciellt dyra beg heller.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Eller så gör du en fuling. Köp den. Sedan köper du en ny xbox på tex elgiganten. Lägger in den defekta och lämnar tillbaks den! x)

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Hehe jadu, nej även om det skulle vara kul så har jag inte sån stor lust att lägga ner pengar för ett nytt även om det skulle varit "smart". Har tänkt fixa en med rrod om orken finns eller köpa ett färdigt men eftersom dom är så satans billiga så känns det lika skönt att bara köpa ett^^

Funkar inte hårddisken alls på en bannad?! Finns nån elite på blocket som är bannad nämligen och dom ska ju vara bättre, men om hårddisken inte går att nyttja mer så är den ju xboxen helt "normal"

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k