Permalänk
Medlem

Ang AMD Athlon 64 X2

Hejsan, jag har har en AMD (läs ovan) och på sjävla metallen grejjen som som processorn sitter på är där sprickor på ena sidan och på två av dom andra sidorna är där början till sprickor med..

Nu undrar jag lite om någon vet vad detta är och hur det går att förhindra större skador alternativ reparera dessa sakador..

Mkthxbye.

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.

Permalänk
Medlem

det är ihs:en som är kass
du kan ta bort den och köra utan, men då måste du antingen ha en kylare med tryckjustering eller så ska man kunna fila lite på plasten som du fäster kylaren i så den kommer lagom långt ner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
det är ihs:en som är kass
du kan ta bort den och köra utan, men då måste du antingen ha en kylare med tryckjustering eller så ska man kunna fila lite på plasten som du fäster kylaren i så den kommer lagom långt ner

Vad är ihs:en?

Och sprickan är på sidan av själva metallgrejjen.

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mkthxbye
Vad är ihs:en?

Och sprickan är på sidan av själva metallgrejjen.

"Metallgrejjen" är IHS:en eller "Heat spreadern". Den fördelar värmen från kärnorna som sitter under den.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
"Metallgrejjen" är IHS:en eller "Heat spreadern". Den fördelar värmen från kärnorna som sitter under den.

Tackar för den informationen..

Vet du även hur man kan laga skadorna på den?

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.

Permalänk
Medlem

det är kylpasta under den, så om du kan hitta en trasig cpu kan du skära loss den (finns guider på youtube), kleta på kylpasta och limma på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
det är kylpasta under den, så om du kan hitta en trasig cpu kan du skära loss den (finns guider på youtube), kleta på kylpasta och limma på

Finns där inga andra sätt? Det känns lite onödigt att klydda och råka förstöra hela processorn.

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mkthxbye
Finns där inga andra sätt? Det känns lite onödigt att klydda och råka förstöra hela processorn.

Enklast är väl att helt enkelt införskaffa en ny cpu. Det är inte lönt att försöka att laga den.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

laga den går kanske MEN du lär behöva ta loss den laga sen sätta tillbaka...
alltså bästa iden är väl att hitta en ny ihs att sätta dit.
alternativ 2 är ju ny cpu.
men det kanske går att använda även om det är sprickor eller ?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
laga den går kanske MEN du lär behöva ta loss den laga sen sätta tillbaka...
alltså bästa iden är väl att hitta en ny ihs att sätta dit.
alternativ 2 är ju ny cpu.
men det kanske går att använda även om det är sprickor eller ?

Jadå, den fungerar och sånt, märkte först sprickorna igår när jag skulle byta kylfläns på den.

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Enklast är väl att helt enkelt införskaffa en ny cpu. Det är inte lönt att försöka att laga den.

Jag tror det blir lättast med.

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.

Permalänk
Hedersmedlem

Märker du inget när du kör ditt system, så bry dig inte om det, kör på som vanligt, om det nu är IHS:en du menar? Bild?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Märker du inget när du kör ditt system, så bry dig inte om det, kör på som vanligt, om det nu är IHS:en du menar? Bild?

Se här

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.

Permalänk
Medlem

Kör på!

Processorn fungerar troligen till dess du vill byta/köpa nytt av andra skäl.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem

Inga problem, precis som föregående skrev, kör på!
Hade du inte sett det, hade det inte hänt något ändå

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Inga problem, precis som föregående skrev, kör på!
Hade du inte sett det, hade det inte hänt något ändå

He, okej..

Tack för hjälpen alla..

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.

Permalänk
Medlem

En liten notis från mig. Fungerar det utan att t.ex. temperaturen far i taget när processorn belastas hårt på grund av att kärnan har sämre kontakt med täckkåpan så är det inget att oroa sig för... men påverkas temperaturen negativt - att processorn blir för varm återstår två val, antingen byta ut processorn eller ta bort täckkåpan helt över kärnorna om du vågar och kör sedan processorn utan den kåpan. Tänk på att kärnorna är känsliga för felaktig belastning om du ska återmontera dit kylaren för blir trycket felaktigt över dem kan de spricka sönder och då är det bara att kasta processorn.

Men förr i tiden var de flesta processorers kärnor öppna och det hände då och då att kärnorna krossades vid montering av processorkylaren så återförsäljarna av datordelar fick ibland en hel del bekymmer på halsen att ta i tu med. Så att göra processorhanteringen mer säker mot skador kapslades de sedan in med ett plåtskal som täcker och skyddar kärnorna mot olika typer av skador.

Så se upp med temperaturen är mitt råd till dig - är den okej så ta det lugnt med din processor.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som märken från själva tillverkningen då de stansar/pressar plåten. Kör på bara.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
En liten notis från mig. Fungerar det utan att t.ex. temperaturen far i taget när processorn belastas hårt på grund av att kärnan har sämre kontakt med täckkåpan så är det inget att oroa sig för... men påverkas temperaturen negativt - att processorn blir för varm återstår två val, antingen byta ut processorn eller ta bort täckkåpan helt över kärnorna om du vågar och kör sedan processorn utan den kåpan. Tänk på att kärnorna är känsliga för felaktig belastning om du ska återmontera dit kylaren för blir trycket felaktigt över dem kan de spricka sönder och då är det bara att kasta processorn.

Men förr i tiden var de flesta processorers kärnor öppna och det hände då och då att kärnorna krossades vid montering av processorkylaren så återförsäljarna av datordelar fick ibland en hel del bekymmer på halsen att ta i tu med. Så att göra processorhanteringen mer säker mot skador kapslades de sedan in med ett plåtskal som täcker och skyddar kärnorna mot olika typer av skador.

Så se upp med temperaturen är mitt råd till dig - är den okej så ta det lugnt med din processor.

/Saint25

Ja, tempraturen brukar ligga på 20-30 idle nu och vid full load vet jag inte..

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Jag tycker det ser ut som märken från själva tillverkningen då de stansar/pressar plåten. Kör på bara.

Mjo, men dom var inte där innan.

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mkthxbye
Ja, tempraturen brukar ligga på 20-30 idle nu och vid full load vet jag inte..

Som jag skrev tidigare, har du kontroll på temperaturen i första hand och i andra hand ser efter lite då och då så att skadan/sprickan inte blir värre så är det lugnt. Är det lugnt kan du använda processorn vidare tills du byter ut den eller bygger dig ett nytt datorsystem. Men krisar det kan man använda processorn utan plåtkåpan på processorn, så du har valmöjligheter.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Som jag skrev tidigare, har du kontroll på temperaturen i första hand och i andra hand ser efter lite då och då så att skadan/sprickan inte blir värre så är det lugnt. Är det lugnt kan du använda processorn vidare tills du byter ut den eller bygger dig ett nytt datorsystem. Men krisar det kan man använda processorn utan plåtkåpan på processorn, så du har valmöjligheter.

/Saint25

Om man inte har den plattan hur kommer då kylflänsen att kunna kyla processorn?

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mkthxbye
Om man inte har den plattan hur kommer då kylflänsen att kunna kyla processorn?

Förr i tiden, som jag skrev tidigare, använde man processorn utan en skyddande täckkåpa över kärnor/kärnorna men då de ofta montering eller när datorerna bars runt med stora tunga processorkylare hände det att kärnan/kärnorna skadas eller rent av sprack sönder. Så de seriösa personer som sysslade med moddning och överklockning ofta skaffade eller tillverkade en skyddsbricka att lägga på processor så att bara kärnan på kretsarna bredvid stack upp genom brickan för att motverka att kärnan klämdes sönder.

För att förenkla handhavandet med de nya processorerna till bl.a. AMD 939-systemet och Intel 775-systemet infördes det här en täckande plåtkåpa som vi ser idag på dagens processorer. På länkar som följer visar jag hur det så ut förr och hur man kan ta bort plåten kallad "IHS - Integrated Heat Spreader" på engelska där om man gör det hela rätt även kan tjäna i vissa fall någon grad lägre temperatur dock blir som sagt kärnan lite mer känslig mot fysisk överbelastning - men de är inte lika känsliga som förr.

Använder man utan kåpan kan man om man inte kan eller har möjlighet att tillverka en skyddsbricka montera/limma dit små gummikuddar/bitar runt om på processorplattan likt hur det var förr i tiden på socket A processorerna.

Så svaret blir på din fråga - att kylaren ska efter kåpan tagits bort vila direkt på processorkärnan. Dock kan man ibland få behöva förändra eller anpassa fästanordningen för kylaren då kylaren efter att plåten tagits bort kommer lite längre ned och närmare moderkortet.

Om du beslutar göra det så måste man vara ytterst försiktig och det behövs inte mycket för att det ska bli fel när kåpan tas bort som är klistrad mot processorplattan. Du gör således det hela på din egen risk med allt vad det innebär och eventuell kvarvarande garanti försvinner på processorn.

Här följer länkar till dig:
http://www.youtube.com/watch?v=j8WWb0aCFvk

http://forum.xcpus.com/mods/16029-k10-ihs-removal.html
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=452916

Här är lite från den gamla skolan (Old School) - en Athlon Socket A 462 buss:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:KL_AMD_Athlon_XP_Thunderbir...

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Athlon

Behöver du mer information finns det mer att söka upp på Internet i ämnet men jag har gett dig lite vägledning och resten är upp till dig.
Att göra det eller inte är frågan...

/Saint25

Permalänk
Avstängd

Tvätta händerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Förr i tiden, som jag skrev tidigare, använde man processorn utan en skyddande täckkåpa över kärnor/kärnorna men då de ofta montering eller när datorerna bars runt med stora tunga processorkylare hände det att kärnan/kärnorna skadas eller rent av sprack sönder. Så de seriösa personer som sysslade med moddning och överklockning ofta skaffade eller tillverkade en skyddsbricka att lägga på processor så att bara kärnan på kretsarna bredvid stack upp genom brickan för att motverka att kärnan klämdes sönder.

För att förenkla handhavandet med de nya processorerna till bl.a. AMD 939-systemet och Intel 775-systemet infördes det här en täckande plåtkåpa som vi ser idag på dagens processorer. På länkar som följer visar jag hur det så ut förr och hur man kan ta bort plåten kallad "IHS - Integrated Heat Spreader" på engelska där om man gör det hela rätt även kan tjäna i vissa fall någon grad lägre temperatur dock blir som sagt kärnan lite mer känslig mot fysisk överbelastning - men de är inte lika känsliga som förr.

Använder man utan kåpan kan man om man inte kan eller har möjlighet att tillverka en skyddsbricka montera/limma dit små gummikuddar/bitar runt om på processorplattan likt hur det var förr i tiden på socket A processorerna.

Så svaret blir på din fråga - att kylaren ska efter kåpan tagits bort vila direkt på processorkärnan. Dock kan man ibland få behöva förändra eller anpassa fästanordningen för kylaren då kylaren efter att plåten tagits bort kommer lite längre ned och närmare moderkortet.

Om du beslutar göra det så måste man vara ytterst försiktig och det behövs inte mycket för att det ska bli fel när kåpan tas bort som är klistrad mot processorplattan. Du gör således det hela på din egen risk med allt vad det innebär och eventuell kvarvarande garanti försvinner på processorn.

Här följer länkar till dig:
http://www.youtube.com/watch?v=j8WWb0aCFvk

http://forum.xcpus.com/mods/16029-k10-ihs-removal.html
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=452916

Här är lite från den gamla skolan (Old School) - en Athlon Socket A 462 buss:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:KL_AMD_Athlon_XP_Thunderbir...

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Athlon

Behöver du mer information finns det mer att söka upp på Internet i ämnet men jag har gett dig lite vägledning och resten är upp till dig.
Att göra det eller inte är frågan...

/Saint25

Okej. Tackar så mkt för all hjälp..

/Mkthxbye

Visa signatur

BenQ G2420HDBL | GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom 9850 BE 2,5Ghz | Corsair 3GB 800MHz | Sapphire HD4670 GDDR4 512MB 2,2 GHz | Western Digital Green Power 500GB | 2x Western Digital 250GB | Antec Three Hundred.