hög idle temp på min phenom II x4 955 be

Permalänk
Medlem

hög idle temp på min phenom II x4 955 be

plockade ihop min dator häromdan, och startade upp den för att se att allt fungerande. Så gick ja in i BIOS och kollade temp... 41 grader!?
de är väl alldeles för hög idle temp?

ja har stock kylare atm

Permalänk

vad är din load temp?

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Medlem

har inte kollat, har inget operativsystem atm

Permalänk
Medlem

Min idle ligger på samma som din typ jag har stock kylare och en phenom II 965

Permalänk

jag har en ph II 965 C3 och har en eftermarknads kylare och min idle är ca 35 och load 45. när jag har den i 3,8 ghz så är idle 40 och load 52

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Hedersmedlem

41 grader är inte så farligt.

Permalänk

Hur är luftcirkulationen i lådan?

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kawl
de är väl alldeles för hög idle temp?

Det var väl en riktigt bra temperatur med en stockkylare..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
Hur är luftcirkulationen i lådan?

har 3 små fläktar plus nätagg och processor fläkt.

Permalänk
Inaktiv

41 är helt normalt.

Permalänk

min 940 idlar 48* så de är lugnt, iofs så pillar jag en hel del med volten så jag tror det är därför jag har så hög temp min kabeldragning är sämst och cirkulationen finns inte men ska köpa nytt chassi och då hoppas jag det blir bättre ^^

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk

Min 965 BE e också runt 40-43 i idle med kylarn man fick med.

Visa signatur

Mitt Gaming Rig: Cooler Master HAF 932, 600w Zalman PSU, XFX 5770,AMD Phenom II X4 965BE 3,4Ghz, 1,4 TB HDD, 4g ram DDR3 1333Mhz.

Permalänk
Medlem

Hehe efter sätt detta så fick ja för mig att ändra om lite i mitt chassi och såg till att kablarna inte blockade min dåliga inblåsfläkt i mitt antec 300 nu ligger idle på 37*c.
ändrade också fläkten så att den inte sitter längst ner i burken utan lite högre upp. Men de blir att inhandla en bättre processor kylare så snart ja får ork till de.

Permalänk
Medlem

laddar upp bild på mitt chassi snart när ja skaffat nytt nätagg så ska ni få se på snygg kabeldragning...(NOT!)
Så kanske ja kan improva positioner på fläktarna eller något

Btw nätagget blåser ut varmluft va? isf blåser det RAKT på min processor -.-

och en fråga till äre stor skillnad på phenom 955 och 965? eller ere bara klocken som skiljer?

Permalänk
Medlem

bara klocken va ja vet hehe och max klock skilljer typ 100-200mhz. De har ja i alla fall läst någonstans om ja minns rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kawl

Btw nätagget blåser ut varmluft va? isf blåser det RAKT på min processor -.-

Vanligtvis så suger nätagget in luft.

Permalänk

jag har en klockad intel i5, och jag har runt 40 vid tunn belastning
och sen kan de nå upp mot 55 max ,men det är inte så farligt.
mitt grafikkort är värre:P
det ligger runt 65-70 när ja kör nyare spel.

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk

wooops. det verkar som om min sensor hade ett spel när jag kollade ^^

jag idlar visst i 40c efter 4timmars spelande och lite sånt och en halvtimmes vila ^^

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Avstängd

Intressant tråd! har nyligen köpt iin en 940 be och med kylaren som följde med starta datorn om hela tiden så jag satte på en AC freezer 64 pro som jag hade på min gammla phenom! ligger runt 40 i idle men ibland startar den bara om datorn! och när jag skulle pressa cpu´n med folding så ligger tempen på 47-48 grader enligt HWmonitor och core temp men klarar max 10 min sen startar burken om! lite konstigt vid så låg temp! volten ligger på 1.33 som jag inte rört! har inte gjort nåt! ska dock beställa ett corsair h 50 och kvarstår problemet då är det väl nåt annat som är knas!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Intressant tråd! har nyligen köpt iin en 940 be och med kylaren som följde med starta datorn om hela tiden så jag satte på en AC freezer 64 pro som jag hade på min gammla phenom! ligger runt 40 i idle men ibland startar den bara om datorn! och när jag skulle pressa cpu´n med folding så ligger tempen på 47-48 grader enligt HWmonitor och core temp men klarar max 10 min sen startar burken om! lite konstigt vid så låg temp! volten ligger på 1.33 som jag inte rört! har inte gjort nåt! ska dock beställa ett corsair h 50 och kvarstår problemet då är det väl nåt annat som är knas!

Kylningen är inte problemet så att skaffa en h50 skulle knappast lösa nåt.

Pilla upp volten och testa igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Kylningen är inte problemet så att skaffa en h50 skulle knappast lösa nåt.

Pilla upp volten och testa igen.

Är det för låg volt på 1.33? ska ja höja till 1.40?

Edit. höjde med 0.25 så volten ligger på 1.36 samma problem den startar om efter tio minuters full belastning med folding!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Är det för låg volt på 1.33? ska ja höja till 1.40?

Edit. höjde med 0.25 så volten ligger på 1.36 samma problem den startar om efter tio minuters full belastning med folding!

Kör du minnerna Unganged eller ganged? (kolla i CPU-Z)
När jag körde mina minnen Ganged så startade datorn om efter ca. 10minuter när man körde Prime95 eller OCCT.
Men när jag ändrade minnerna till Unganged så funkare det utan problem.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Kör du minnerna Unganged eller ganged? (kolla i CPU-Z)
När jag körde mina minnen Ganged så startade datorn om efter ca. 10minuter när man körde Prime95 eller OCCT.
Men när jag ändrade minnerna till Unganged så funkare det utan problem.

Ska kolla det! spelar det roll om man har 4 st minnes stickor då+

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ska kolla det! spelar det roll om man har 4 st minnes stickor då+

Det tror jag inte. men för att det ska funka bäst så bör den stå på Unganged.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Det tror jag inte. men för att det ska funka bäst så bör den stå på Unganged.

Hittar inte vart man ändrar det i bios?

Edit.

Kolla cpuz nu och minnena står på Unganged

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hittar inte vart man ändrar det i bios?

Edit.

Kolla cpuz nu och minnena står på Unganged

Man ändrar det där man ställer timingen till minnerna, så är det på min bräda.

Okej, då var det inte det som var felet.
Har du testat att bara köra med 2st minnen? Eller har den betett sig så hela tiden?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Man ändrar det där man ställer timingen till minnerna, så är det på min bräda.

Okej, då var det inte det som var felet.
Har du testat att bara köra med 2st minnen? Eller har den betett sig så hela tiden?

När jag körde med phenom 9550 och klocka den 100mhz så blev resultatet detsamma fast den kunde bara boota om när som helst inte direkt efter 10min! när jag satte 940 phenomen så kom jag in i windows där boota datorn om direkt och det var med orginal kylaren! sen satte jag i den andra kylaren likadant där så jag koppla fläkten så den går för fullt! och då funkar det! kanske ska testa 2 minnen! men då kan jag likväl köpa 2 nya minnen istället!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Har du 4st 2gb minnen nu?, tänkte om den har problem att funka med 8Gb

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Har du 4st 2gb minnen nu?, tänkte om den har problem att funka med 8Gb

japp! ja det kanske den har!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
japp! ja det kanske den har!

Du får prova, kanske funkar

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S